قرارگاه بهداشت شاهچراغ(ع) در کشور الگو شده است


قرارگاه بهداشت شاهچراغ(ع) در کشور الگو شده است

رئیس قرارگاه بهداشت و سلامت حرم شاهچراغ(ع) تشکیل این قرارگاه را یک حرکت کم نظیر و مهم دانست و گفت: این اقدام در کشور به یک الگو تبدیل شده است.

ابراهیم عزیزی گفت: با شیوع ویروس کرونا و با ابتکاری که از سوی آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان شاهچراغ(ع) با تشکیل قرارگاه بهداشت و سلامت این حرم مطهر شکل گرفت، شاهد وحدت رویه در جهت دهی منطقی و منسجم به اقدامات و کمک های مردمی بودیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آستان مقدس شاهچراغ(ع) منتخب مردم شریف شیراز و زرقان در مجل یازدهم با بیان اینکه با همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی و سایر قرارگاهها، قرارگاه احمدبن موسی(ع) بر مبنای ۲ موضوع اصلی بهداشت و سلامت و معیشت مردم شکل گرفت، افزود: با کمک همه اعضای ستاد و خیرین اقدامات ارزشمندی در حوزه معیشت و سلامت انجام شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و سلامت مجمع خیرین سلامت تجهیزات خوبی را برای بیمارستان‌ها فراهم کرده و بخش اعظمی از نیازهای بهداشتی مردم را تامین کردند.

او گفت: پس از شکل گیری قرارگاه، نیازهای اساسی مردم به ویژه آسیب دیدگان از کرونا را مورد توجه جدی قرارگاه قرار گرفت. این اقدامات، اقدامات بنده و سایر دوستان قرارگاه نبود بلکه اقدامات مردم نوع دوست استان بود که این حرکت بزرگ، تاریخی و بی نظیر را در فارس به ویژه شیراز رقم زدند.

عزیزی همچنین با تشریح چگونگی شکل گیری قرارگاه بهداشت و سلامت حرم شاهچراغ(ع) خاطرنشان کرد: در ابتدا یک شورای راهبردی با حضور امام جمعه شیراز، تولیت آستان، استاندار فارس و برخی مسئولان پیش‌بینی و ذیل قرارگاه نیز یک ستاد اجرایی تشکیل شد.

او ادامه داد: برای اینکه امور قرارگاه در یک مسیر منظم و منطقی پیش رود، ۷کارگروه از جمله کارگروههای بهداشت، فرهنگی، محلات، نظارت و...تعریف شد که هر کدام از کارگروهها بر نیازهای اساسی حوزه مربوطه متمرکز شدند.

رئیس قرارگاه بهداشت و سلامت شاهچراغ(ع) افزود: به عنوان مثال؛ کارگروه فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات و دروغ هایی که در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا منتشر می‌شد، شکل گرفت که ریاست صدا و سیمای فارس نیز مدیریت این کارگروه را بر عهده داشت و یا اینکه کارگروه بهداشت در تولید ماسک، گان و مواد ضد عفونی و کارگروه تامین و تجهیز با هدف تامین نیازهای اساسی با مدیریت سازمان صمت فعال شدند.

عزیزی خاطرنشان کرد: همه این کارها برای ایجاد یک انسجام و وحدت رویه بود و در این راستا مجمع خانه خیرین و تشکل های امدادی کمک شایانی کردند ضمن اینکه سپاه و بسیج غیرتمند پایگاهها و نواحی ۴گانه را یار و مددکار قرارگاه قرار دادند.

او اضافه کرد: قرارگاه احمدبن موسی(ع) مدل خوبی شد برای مقابله با مشکلات به طوری که خیلی از استان‌ها از آن الگو گرفتند در حالی که ما مایل نبودیم نقش یک خیریه را داشته باشیم بلکه بیشتر به دنبال یک هم افزایی بودیم.

عزیزی در مورد اقدامات قرارگاه نیز به صورت مصداقی گفت: با بهره گیری از تمام فرصت‌ها، قریب ۱۵۰هزار بسته معیشتی تحویل نیازمندان شد و بیش از یک میلون تولید وسائل بهداشتی از قبیل ماسک و... داشتیم ضمن اینکه یک صد هزار لیتر مواد ضد عفونی را نیز تامین و تولید کردیم.

منتخب شیراز و زرقان در مجلس یازدهم افزود: سعی ما در قرارگاه بر این بوده که گروههای آسیب پذیر و مبتلایان به کرونا در اولویت اهدای کمک‌ها قرار گیرند، لذا از طریق خُدّام بسته‌های معیشتی و بهداشتی با حفظ کرامت انسان‌ها به درب منازل برده شد.

او همچنین گفت: از نخستین روز فروردین ماه ۹۹ که با موجی از مسافران نوروزی روبه رو شدیم، به اجبار و به دلیل مقابله با شیوع کرونا مانع ورود مسافران نوروزی به شیراز شدیم که صحنه خوبی نبود اما حرم شاهچراغ(ع) در یک کار شایسته خدام خود را به پلیس راه شیراز- اصفهان فرستاد و اول از آنها دلجویی شده و بعد با اهدای بسته تبرکی، ضمختی برگزداندن مسافران تلطیف شد.

عزیزی بیان کرد: این کار تاثیر بسیار خوبی داشت و در ادامه خدام وارد بیمارستان‌ها شدند و مجموعه بسته‌های تبرکی را به پرستاران و پرسنل اهدا کردند.

رئیس قرارگاه بهداشت و سلامت شاهچراغ(ع) در عین حال به ابعاد دیگر تشکیل این قرارگاه نیز اشاره کرد و گفت: همیشه این تصور بوده که اماکن مذهبی صرفا برای عبادت بنا شده اما ما این نگاه را عوض کردیم.

عزیزی خاطرنشان کرد: در این قرارگاه ثابت شد که اماکن مقدسه می توانند نیازهای مردم را نیز در گرفتاریها برطرف کنند.

او یادآور شد: به عنوان نمونه شبستان امام خمینی(ره) در حرم شاهچراغ(ع) تبدیل به کارگاه خیاطی شده و قریب به ۳۰دستگاه چرخ در آن مستقر شد و در همین مدت بیش از ۳۰۰هزار ماسک را تولید و رایگان در اختیار نیازمندان قرار داد.

منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان افزود: رسانه‌های کشور و استان این حرکت را به صورت یک کار برجسته مردمی انعکاس داد به طوری که یک الگو شد و استان‌های دیگر نیز از این حرکت استقبال کردند.

عزیزی ادامه داد: در کنار حرم شاهچراغ(ع)، حرم های حضرت علی بن حمزه و سید علاء الدین حسین و سایر اماکن مذهبی نیز نقش آفرین شدند و نشان دادند این اماکن فقط برای زیارت و عبادت نیست و می توانند در مواقع بحران و نیاز به کمک مردم بیایند.

او به اقدامات دارالشفای حرم شاهچرغ نیز اشاره کرد و گفت: دارالشفای حرم با کمک دکتر محمدهادی ایمانیه، رئیس کارگروه بهداشت قرارگاه و مشاور وزیر بهداشت آماده شد به طوری که چند پزشک فوق تخصص در آن مستقر شدند و روزانه به نیازمندان خدمات می‌دهند.

منتخب مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس یازدهم همچنین گفت: برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت خیرین، یک سامانه نیز در کمیته امداد تعریف شد تا کمک‌های خیرین را برای ایجاد عدالت در توزیع بسته‌ها ثبت کند.

عزیزی بیان کرد: ما در قرارگاه به دنبال ارتباط توانمندان و نیازمندان هستیم و تلاش می‌کنیم تا این گروه‌ها را به هم وصل کنیم که در این راستا موقوفه‌ها نیز به خوبی ورود کردند و در حال حاضر بخش بسیاری از نیازمندان از همین طریق پوشش داده شدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت