مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد


هر ساله با آغاز فصل بهار، روستاهای اطراف دریاچه زریبار در شهرستان مریوان میزبان لک لک های سفید مهاجر است. لک لک سفید که در زبان کُردی به آن حاجی له ق له ق می گویند، یکی از گونه های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب آب شیرین زریوار یا زریبار و روستاهای اطراف […] نوشته مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد اولین بار در جامع ترین سایت...

هر ساله با آغاز فصل بهار، روستاهای اطراف دریاچه زریبار در شهرستان مریوان میزبان لک لک های سفید مهاجر است. لک لک سفید که در زبان کُردی به آن حاجی له ق له ق می گویند، یکی از گونه های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب آب شیرین زریوار یا زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه های مهم این پرنده در منطقه است.
چندسال است لک‌لک‌های مهاجر با استقبال مردم روستاهای نی، کانی‌سانان و د‌ره‌تفی، در اطراف دریاچه زریبار کردستان، روبه‌رو می‌شوند. به گزارش ایرنا، حدود ۹۰۰جفت لک‌لک در این روستاها در فصل حضورشان بدون هیچ گونه تهدید زادآوری می‌کنند و سال به سال بر تعدادشان افزوده می‌شود.

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد
دریاچه زریبار در ۳ کیلومتری مریوان با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در مجموعه ۱۵۲ تالاب کشور قرار دارد. این ظرفیت علاوه بر شکل‌گیری رودخانه دائمی، زیستگاه ده‌ها نوع جانور، پستاندار و آبزی است. همچنین گونه‌های گیاهی مختلفی در آن رشد می‌کنند که زمینه‌ زیست پرندگان مهاجر مانند لک‌لک، حواصیل، غاز وحشی و سایر جانواران مهاجر را به وجود آورده است. با وجود چنین شرایطی شاهد تخریب این تالاب بین‎المللی هستیم. نمونه آن ورود فاضلاب روستایی، شهری و پساب‎های خانگی به این دریاچه است که با رشد بی‌رویه نیزارها همراه بوده است.

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد
تالاب زریبار (زریوار) به عنوان بیست‌و‌پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان در پیامی به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر گفت: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، تالاب زریبار واقع در شهرستان مریوان استان کردستان، نگین غرب کشور به‌عنوان بیست‌و‌پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر (۱۹۷۱) ثبت شد. این دستاورد بزرگ را که مصادف با روز جهانی تالاب‌سال ۱۳۹۷ است به مردم کردستان و به‌ویژه دوستداران محیط‌زیست تبریک می‌گوییم.
کنوانسیون رامسر، پیمانی مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به‌ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنها در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.
ایران‌، تا پیش از این ۳۵ تالاب را در قالب ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت کرده بود که اکنون تالاب زریبار تعداد عناوین ثبتی ایران را به ۲۵ رسانیده است ایران ۲۵۲ تلاب دارد به این ترتیب حدود یک و نیم میلیون هکتار از ۳ میلیون هکتار تالاب‌های کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد

مهاجرت لک لک ها به تالاب زریبار که ثبت جهانی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان