آسیب امروز عرصه مداحی؛ نگاه کاسب کارانه به این منصب است


آسیب امروز عرصه مداحی؛ نگاه کاسب کارانه به این منصب است

سادات رضوی با بیان اینکه مداحی را نباید به چشم حرفه نگاه کرد، بلکه یک رسالت است گفت: آسیب امروز عرصه مداحی؛ نگاه کاسب کارانه به این منصب است.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف؛‌ «سید علی محمد سادات رضوی» متولد ۲۸ خرداد سال ۱۳۳۶؛ پدر بزرگوارش روحانی و یکی از منبری‌های غرب تهران بود؛ اصالتا اهل قم، اما در محله سلسبیل تهران متولد شد. از سن ۱۴ سالگی یعنی از سال ۱۳۵۰ شروع به نوحه‌خوانی کرد، بعد از فوت پدر و به تشویق برادر بزرگتر، سید علی‌نقی سادات رضوی کار را شروع کرد و پای منبر ایشان در محافل و مجالس با دو سه نوحه شروع کرد؛ بعضا دو صدایی می‌خواند و این روند تا چند سالی طول کشید تا اینکه در مجالس دعوت شد و تا به امروز این رویه ادامه دارد؛ حیطه کاری او تهران و شهرستان‌ها است و برون مرزی هم در برخی از کشورها مداحی کرده‌ است.

این مداح پیشکسوت در پاسخ به این سئوال که چه کسی مشوق اصلی و استاد شما در این عرصه بود؟ می‌گوید: من از محضر چند استادهنر مداحی را آموختم و اولین نفری که راه و روش خواندن را به من آموخت؛ برادر بزرگترم بود؛ اما برای الگوگیری از سبک مداحی از محضر برخی از اساتید کسب فیض کرده‌ام. با توجه به اینکه شیوه کاری آنها را می‌پسندیدم، سعی کردم تلفیقی را از سبک‌های آنها برای خودم درست کنم و در هیئات‌ استفاده کنم، یکی از این بزرگواران مرحوم علامه بود و از تبار ایشان در محضر حاج علی بهاری هم مدتی کسب فیض کردم.

سید علی سادات رضوی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این موضوع که مداحی را نباید به چشم حرفه نگاه کرد، بلکه یک رسالت است و آسیب امروز عرصه مداحی؛ نگاه کاسب کارانه به این منصب است اظهار کرد: در طول تاریخ، مداحی به این گستردگی در کشورمان نبوده که این امر به شرط استفاده صحیح، فرصت خواهد بود؛ اما از جهت دیگر در هیچ دوره‌ای هم مداحی به این پریشان احوالی نبوده است.

وی یکی از دلایل وضعیت ناهماهنگ مداحی در کشور را خواندن مداحان استاد ندیده دانست و افزود: گلی که تربیت از دست باغبان نگرفت؛ اگر به چشمه خورشید هم رسد خودروست.

سادات رضوی اظهار کرد: امروز نهادهای مختلف مدعی نظارت بر جامعه مداحی هستند و با وجود فعالیت‌های گسترده سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه، همچنان گزینش مناسب مداحان و سازماندهی صحیح و اصولی برای آن‌ها به صورت واحد انجام نمی‌گیرد.

وی با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) که فرموده اند؛« کسی که ما را مورد کسب و معیشت خود قرار داده فقیر می‌شود»، اضافه کرد: در زمان حاضر مداحی تبدیل به کسب درآمد شده و دو راه "رسیدن به معیشت و شهرت" از معضلات این منصب به شمار می‌روند.

سادات رضوی ادامه داد: ما مأمور به تبلیغ برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و ترسیم سیره زندگی آن بزرگواران در محافل و مجالس هستیم.

وی با بیان اینکه مداحی در کشور از مسیر اصیل خود منحرف شده، تصریح کرد: مداحان جوان ما به جای کسب معارف و بصیرت، به تحریک احساسات جهت تخلیه انرژی مبادرت می‌ورزند.

سادات رضوی اظهار داشت: حاکمیت در مقابله با کج روی در مداحی کشور دیر عمل کرد؛ باید در جاهایی که خطوط قرمز رد می‌شد‌ پیشگیری لازم و به موقع انجام می‌شد؛ به‌عنوان مثال باید با مداحی به سبک‌های مبتذل به موقع برخورد شود.

وی افزود: خطا از مداحانی که برای خیلی‌ها الگو هستند پذیرفته نیست، مداحان پیشکسوت مانند "اخباری، سازگار و غیره نمی توانند الگوی خواندن برای کسانیکه صدای مناسب ندارند شوند چراکه شیوه مداحی اصیل سخت و سنگین است و هنر، حنجره و صدا می‌خواهد؛ اما ترانه خوانی، ریتمیک خوانی و ضرب آهنگ خوانی ساده است.

سادات رضوی درمورد فعالیت‌هایش در ایام خاص کرونا گفت: فعالیت‌ها در این ایام کمتر شده بود و بیشتر در فضای مجازی آن هم مناسبتی مانند نیمه شعبان فعالیت داشتم. اما ارتباط با ایرانیان و شیعیان خارج از کشور بسیار بیشتر بوده و هست و در شب‌های احیای ماه مبارک رمضان هم خواهد بود.

وی درباره فضای مجازی اظهار داشت: در فضای مجازی در حد مراجعات و پاسخگویی حضور دارم و همچنین با شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) در خارج از کشور ارتباط دارم و فضای مجازی در این حیطه بسیار کارساز است.

سادات رضوی در بخش دیگری درمورد نقش هیئات مذهبی در کشور، گفت: هیئات مذهبی اصیل و ریشه دار تأثیرگذار بوده و هستند و شرط اثرگذاری هیئات اصالت آنها است.

وی با بیان اینکه هیئات مذهبی که به کیفیت تبلیغ و منبر توجه دارند بسیار تاثیرگذارند، تصریح کرد: جذب در هیئات مذهبی باید برپایه اساس و اصولی باشد؛ عدد و رقم حضور جوانان مهم نیست باید دید چند درصد با هدف معرفت افزایی حضور دارند یا اینکه می آیند تا تخلیه انرژی کنند.

سادات رضوی اضافه کرد: کثرت جمعیت بی‌هدف، برای هیئات خطرساز و آسیب به شمار می‌روند و باید معرفت و بصیرت را به‌ویژه در بین قشر جوان جامعه ترویج داد.

این مداح پیشکسوت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به مداحان جوان مبنی بر اینکه " بنای مداحی زیرسازی قوی دارد، این بنا را تخریب نکنید، اگر نوآوری دارید روی این بنا بگذارید" اظهار داشت: اگر این اتفاق بیافتد و مداحان جوان نوآوری های خود که خطوط قرمز هم در آن رعایت شده را روی این فنداسیون بگذارند؛ پیشرفت خواهند داشت؛ چون تحول لازمه هر جامعه و هر حرفه ای است.

سادات رضوی، مداحی را یک رشته و نوحه خوانی، دعاخوانی، ختم خوانی و اداره مراسم، روضه زنانه خوانی و مداحی در هیئات ویژه آقایان را تخصص‌های آن دانست و گفت: داخل تخصص نوحه خوانی گوشه ای به نام "شور" وجود دارد که مداحان فعلی در این گوشه شور خلاصه شده اند و چون فضا برای تخلیه انرژی آماده است به این امر روی آورده اند.

وی با بیان اینکه امروزه قصیده خوانی و روایت خوانی بسیار کم شده است خاطرنشان کرد: قصیده خوانی و غزل خوانی از شاخص‌های مهم در مداحی به شمار می‌روند و بارها مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در ابتدای منبرتان یک غزل اخلاقی بخوانید تأکید داشته‌اند و این شیوه اصیل و قدیمی بسیار تأثیر گذار است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !