دستگیری دو باند حفاری غیر مجاز در چناران


دستگیری دو باند حفاری غیر مجاز در چناران

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: دو باند حفار غیر مجاز که با سوء استفاده از تعطیلات کرونا در محوطه‎های تاریخی برای به دست آوردن اشیای عتیقه اقدام به حفاری کرده بودند، دستگیر شدند.

محمد طاهریان‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی 40 روز اخیر هفت حفار غیر مجاز که به صورت دو گروه جداگانه سه و چهار نفره مشغول حفاری بودند، دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه این افراد با سوء استفاده از شیوع ویروس کرونا و از سویی گرم شدن هوا و تردد کمتر مردم، به دنبال اشیای عتیقه و تاریخی بودند، افزود: پس از دریافت اخباری از سوی دوستداران میراث فرهنگی مشخص شد گروه سه نفره‎ای در منطقه رادکان به دنبال آسیاب قدیمی هستند.

طاهریان مقدم اظهار کرد: یک سنگ آسیاب قدیمی نیز از محل حفاری این متخلفان کشف و ضبط شد که بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد مربوط به ۴۰۰ سال قبل باشد، اما اعلام دقیق قدمت این اثر نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتری دارد.

وی گفت: از متخلفان دستگیر شده ادواتی شامل بیل، کلنگ، طناب و سطل کشف و ضبط شده است؛ همچنین یک گروه چهار نفره دیگری که طی دو روز گذشته در منطقه شترپای چناران با سوء استفاده از خلوتی منطقه مشغول حفاری بودند نیز شناسایی و دستگیر شدند.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران مطرح کرد: این افراد که در تپه‎های شناسایی شده چناران مشغول حفاری بودند برای بردن وسایل و تجهیزات به علت صعب‎العبور بودن منطقه از قاطر استفاده کردند. از این افراد یک راس قاطر، یک دستگاه خودرو، فلزیاب، بیل، کلنگ و موتور برق کشف شد و پیش بینی می‎شود این افراد سه تا چهار روز در محل حفاری می‎کرده‌اند.

طاهریان‎مقدم گفت: با وجود اینکه این افراد گودالی بین 4 تا 5 متر را در دامنه کوه حفر کرده بودند ولی چیزی نتوانستند، کشف کنند. تا کنون غار پرده رستم، منطقه تاریخی شترپا و روستای مغان به دلیل پراکندگی سفال مهم‌ترین مکان‌هایی بوده که حفاران غیر مجاز در آن‌ها اقدام به حفاری کرده‎اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 20 پرونده حفاری غیر مجاز در سطح شهرستان تشکیل و به دستگاه قضایی معرفی شدند، افزود: بسیج و نیروی انتظامی و محیط زیست نقش بسیار حائز اهمیتی در دستگیری حفاران غیر مجاز داشته‎اند.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران عنوان کرد: با توجه به کمبود نیروی یگان حفاظت در شهرستان نیازمند همکاری بیشتر انجمن‎ها و دوستداران میراث فرهنگی به خصوص نیروهای بسیج و انتظامی هستیم.

در شهرستان چناران تا کنون 120 اثر شناسایی شده و 21 اثر تاریخی ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...