اقدامات موثر در سازماندهی بنیادهای خیریه اصناف


اقدامات موثر در سازماندهی بنیادهای خیریه اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار موثری در سازماندهی بنیاد‌های خیریه اصناف و بازاریان صورت گرفته است.

اقدامات موثر در سازماندهی بنیادهای خیریه اصنافبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سعید ممبینی در آیین رونمایی از ۷۲ مرکز نیکوکاری اصناف و بازاریان که امروز با حضور حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور و درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و معاونان کمیته امداد خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: خیریه‌ها و بنیاد‌های نیکوکاری حوزه اصناف و بازار در سایه تعامل و همکاری اتاق اصناف ایران و سازمان بسیج اصناف کشور فعالیت دارند و امروز نیز شاهد همکاری این خیریه‌ها با کمیته امداد هستیم و فعالیت این بنیاد‌های خیریه در سال‌های اخیر سازماندهی شده که اثار مثبت بیشتری داشته است.
رئیس اتاق اصناف ایران افزود: امروز شاهد افتتاح ۴ مراکز نیکوکاری اصناف در تهران هستیم که این تعداد این مراکز در سراسر کشور به ۷۲ مورد رسیده است.
ممبینی تصریح کرد: با توجه به شرایط این روز‌های کسب و کار‌های کشور که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار خسارت شده و آسیب دیده اند با حمایت این بنیاد‌های خیریه برخی از واحد‌های صنفی که ضرر کردند در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.
وی افزود: در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی از کسب و کار‌های خسارت دیده نیاز به مساعدت دارند و تلاش خواهد شد با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مراکز نیکوکاری فعالیت کسب و کار‌ها به سمت تقویت این واحد‌های آسیب دیده هدایت شود و شاهد رونق دوباره این واحد‌های صنفی باشیم.
رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد:اصناف همیشه در بحث خیریه و کمک به دولت در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله و جنگ پیش قدم بوده اند و در حال حاضر نیز که به دلیل شیوع ویروس کرونا واحد‌های صنفی با تعطیلی و رکود همراه شده و خسارت دیدند باز اصناف پیش قدم شده اند و امیدوار هستیم تا اصناف هر چه زودتر از این شرایطی که برای کسب و کارهایشان ایجاد شده خارج شوند و شاهد رونق و راه اندازی مجدد کسب و کار‌ها باشیم.
ممبینی تصریح کرد: تحولی که در بنیاد‌های خیریه ایجاد شده و شاهد پیشرفت این مراکز نیکوکاری هستیم این است که منابع مالی جمع آوری شده در مسیر تولیدکسب و کار‌ها و کمک به نیازمندان قرار میگیره و این مساله باعث و کار رونق تولید نیز خواهدشد.
ممبینی در خصوص شناسایی واحد‌های صنفی آسیب دیده گفت: کار مشترکی بین اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون و اتاق بازرگانی صورت گرفته و سایتی طراحی شده است که از آن طریق صنوف آسیب دیده را بتوان شناسایی و کمک کرد.
افتتاح ۷۲ مرکز نیکوکاری اصناف و بازاریان
در این مراسم که جمعی از مدیران کمیته امداد کشور و استان تهران و نیز مسئولان و خیرین حضور داشتند، علاوه بر مرکز نیکوکاری شهید داودکنعانی، سه مرکز نیکوکاری دیگر در تهران به نام‌های مولی الموحدین، حضرت سکینه (س) و ققنوس راه اندازی واحکام هیئت مدیره این مراکز تقدیم شد.
آقای غلامرضا حسن پور در این مراسم اعلام کرد: با افتتاح این ۷۲ مرکز جدید، تعداد مراکز نیکوکاری اصناف و بازار کشور به ۱۷۳ مرکز افزایش یافت و این کار در اجرای تفاهم نامه مشترک بسیج اصناف وکمیته امداد امام خمینی (ره) اجرا می‌شود.
مسئول سازمان بسیج اصناف گفت: امروز یکی از این مراکز در مجتمع تجاری شبنم تهران و به نام شهید داود کنعانی راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه این نخستین بار است یک مرکز نیکوکاری در مجتمع تجاری با همت جوانان اصناف و با پشتیبانی پیشکسوتان راه‌اندازی می‌شود، افزود: این اقدام می‌تواند به الگویی مناسب در کشور تبدیل شود.
آقای حسن پور گفت: تا پایان ماه مبارک رمضان تعداد مراکز نیکوکاری اصناف و بازار در کشور به ۲۰۰ مرکز افزایش خواهد یافت.
وی با تاکید بر گسترش مراکز نیکوکاری اصناف و بازار اظهار داشت: هسته اصلی مراکز نیکوکاری اعضای اتحادیه‌ها، اصناف، بازاریان و خیران خواهند بود.
آقای حسن پور افزود: قرار شد کار جمع آوری کمک‌ها و نحوه هزینه کردن آن توسط هیئت امنای مراکز نیکوکاری انجام شود و گزارش عملکرد اقدامات صورت گرفته نیز به صورت فصلی در اختیار سازمان بسیج اصناف و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد.
وی با اشاره به سال جهش تولید تاکید کرد: یکی از کار‌های مهم این مراکز ایجاد اشتغال و کمک به تولید و رسیدگی به اصناف و بازاریانی است که دچار مشکلات مالی شده اند.
حسن پور اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ایجاد شده برای کسبه محترم و لزوم کمک مؤمنانه، یکی از اولویت‌های این مراکز رسیدگی به این گونه امور و برون رفت از شرایط فعلی حاکم بر اصناف و بازار است.

پرداخت وام قرض الحسنه به اصناف
رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در ادامه اعلام کرد: پیرو توافق صورت گرفته با بنیاد مستضعفان مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال در اختیار اصناف آسیب دیده شهرستان‌های استان تهران قرار گیرد.
وی اظهارداشت: این مبلغ بزودی در قالب وام قرض الحسنه به منظور کمک معیشتی در اختیار اصناف آسیب دیده و کارگران بیکار شده این واحد‌های صنفی قرار خواهد گرفت.
عضوهیئت عالی نظارت برسازمان‌های صنفی افزود: برغم مشکلات موجود، اصناف همواره در خط مقدم خدمت رسانی به مردم قرار داشته و این موضوع را در عمل نیز در رزمایش کمک مؤمنانه به اثبات رسانده اند.

درخشش ملت ایران در مبازره با ویروس کرونا
حسن پور در ادامه گفت: ایران اسلامی به برکت فرهنگ غنی مکتب تشیع و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و همکاری و همیاری مردم، تهدید ویروس کرونا را به یک فرصت تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه امروز شرایط ایران به مراتب بهتر از کشور‌های غربی به ویژه آمریکاست، گفت: با شیوع ویروس کرونا؛ تمدن غربی ناکارآمدی خود را به نمایش گذاشت.
وی افزود: در این شرایط بسیج اصناف این توفیق را بدست آورد که همانند گذشته خدمتگزار مردم باشد.
وی تصریح کرد: اصناف و بازاریان همواره در صف اول خدمت رسانی به مردم بوده اند و در این آزمایش نیز به لطف الهی سربلند بیرون آمدند.
عسکریان، معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد
توزیع بیش از ۷۰۰ بسته معیشتی در میان نیازمندان و مددجویان کمیته امداد
معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در مراسم راه‌اندازی ۷۲ مرکز نیکوکاری اصناف با بیان اینکه در سطح کشور سه هزار و ۸۰۰ مرکز نیکوکاری داریم، گفت: ۹۰ درصد در مساجد و ۱۰ درصد در صنوف مختلف هستند؛ این مراکز به صورت مستقل فعالیت می‌کنند هر کجا نیاز به کمک باشد کمیته امداد به آن‌ها کمک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه صندوق امداد ولایت تا سقف پنج میلیون تومان یه نیازمندان و مددجویان کمک می‌کنند، گفت: این کمک‌های بدون کارمزد و سود است و ما می‌توانیم با همکاری صندوق‌های کوچک تکمیل و گسترش دهیم.
عسکریان گفت: امسال برنامه‌ریزی شده که به هشت هزار مرکز نیکوکاری در سراسر کشور برسیم.
وی با اشاره به اینکه در طرح اطعام مهدوی تا کنون دو میلیون ۵۰۰ پرس غذای گرم توزیع شده است، گفت: تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان و مددجویان کمیته امداد توزیع شده و این کمک‌ها جدای از کمک‌های مراکز نیکوکاری است.
عسکریان اضافه کرد: برنامه کمیته امداد راه‌اندازی ۳۱۳ آشپرخانه اطعام مهدوی بود که هم اکنون از هزار و ۱۵۰ آشپزخانه عبور کرده و ۳۳ هزار نفر در این آشپزخانه‌ها در حال فعالیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اکرام سال ۹۸، مردم ۹۲۰ میلیارد تومان به صورت پیوسته کمک کردند و هم‌اکنون سرانه پرداختی به ایتام ۳۵۰ هزار تومان رسیده و خانواده دو نفری ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و سرانه پرداخت به ایتام ۳۷ درصد رشد داشته است.
معاون توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه ۳۶۰ مرکز نیکوکاری در تهران در حال فعالیت است، گفت: از این تعداد ۱۲۰ مرکز در مساجد فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر