پایش اراضی کشاورزی نوار مرزی دوغارون برای مقابله با آفت ملخ‌ صحرایی


پایش اراضی کشاورزی نوار مرزی دوغارون برای مقابله با آفت ملخ‌ صحرایی

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: با توجه به گزارش‌های سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد در رابطه با آلودگی کشور افغانستان به ملخ صحرایی اقدامات لازم برای پایش اراضی کشاورزی نوار مرزی دوغارون این شهرستان در حال انجام است.

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان تایباد ۶ کانون ملخ با وسعت بیش از 12 هزار هکتار دارد که در طول سال به صورت مستمر مورد دیده‌بانی و پایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیرو دیده‌بانی و پایش کانون‌های ملخ شهرستان و با توجه به رسیدن تراکم ملخ به نُرم مبارزه در کانون "پلبند تایباد" بعد از تنظیم صورت جلسه با دامداران و شورای اسلامی مبارزه با آفت مورد نظر در سطح ۳۰۰ هکتار صورت پذیرفت.

میری دیسفانی با اشاره به اهمیت کنترل و پایش اراضی کشاورزی در برابر این آفت اعلام کرد: باغ‌های مرکبات، مزارع کلزا، گندم و جو و هر چیزی تحت عنوان سبزه مورد حمله ملخ‌ها قرار می‌گیرد و خسارات زیان‌باری به بخش کشاورزی وارد می‌کند، از آن جا که حدود ۸۵ درصد سهم اقتصاد تایباد مربوط به بخش کشاورزی است مراقبت و کنترل اراضی کشاورزی امری ضروری به شمار می‌رود.

وی گفت: مبارزه با ملخ در مراتع و قبل از مهاجر شدن آفت و به منظور پیشگیری از خسارت به مزارع و باغات انجام شد. سم‌پاشی با دستگاه سم‌پاش میکرونر با حداقل محلول مصرفی در هکتار(نیم لیتر) به دلیل حداقل خسارت زیست محیطی انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد مطرح کرد: امر مبارزه، با همکاری و هماهنگی مدیریت حفظ نباتات استان و با حضور کارشناس مسئول آفات عمومی سازمان انجام شد و لازم به ذکر است، گونه ملخ کنترل شده از نوع "ملخ مراکشی و بومی شهرستان" گزارش شده است.

وی در ادامه از پایش و کنترل اراضی غلات در تایباد خبر داد و افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون بیش از 18 هزار هکتار اراضی غلات این شهرستان در راستای عوامل خسارت‌زای گیاهی کنترل و پایش شده است.

میری دیسفانی بیان کرد: اقدامات انجام شده شامل کنترل علف‌های هرز، بیماری‌ها، آفات مکنده و سِن مادری است؛ کلیه اراضی و باغات به صورت پهنه‌بندی تحت نظارت 14 کارشناس شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان بوده که با وجود کمبود نیرو و امکانات به صورت مرتب پایش شده و توصیه‌ها و اطلاعیه‌های فنی لازم برای جلوگیری از ورود خسارت به کشاورزان اطلاع رسانی می‌گردد.

وی با اشاره به حضور 2 اکیپ نظارتی و رصد در این امر اظهار کرد: همه روزه در طی فصل کشت، داشت و برداشت محصولات؛ مزارع و باغات شهرستان توسط این 2 اکیپ رصد می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال جاری با توجه به وضعیت جوی و رطوبت نسبی بالا شیوع بیماری‌های لکه برگی به خصوص رنگ زرد در مزاع گندم نسبت به سال‌های اخیر گسترش بیشتری دارد که می‌طلبد کشاورزان به محض اعلام با توجه به توسعه سریع بیماری نسبت به سم‌پاشی مزارع با سموم مجاز توصیه شده، اقدام کنند.

شهرستان تایباد با ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی است و سالانه بیش از ۲۸ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در اراضی کشاورزی آن تولید می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد