«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 


«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 

معماری مساجد در طول تاریخ همواره از دلایل شکوه و عظمت آن به حساب می‌آید. سبک و شیوه ساخت مساجد مختلف در سراسر جهان موجب شده علاوه بر کارکرد اصلی خود، به جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای از تاریخ و فرهنگ ملل تبدیل شوند.

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در سال ۱۹۶۶ حاکم شهر ابوظبی در امارات شد، این حاکم بسیار در برقراری صلح بین قبیله‌های بدوی در بیابان‌های عرب توانایی داشت و در سال ۱۹۷۱ با شهر دبی متحد و یکی شد و این اتحاد منجر به ساخت بناهایی از جمله مسجد «شیخ زاید» شد.

ساخت این مسجد از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز و در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌صورت رسمی باز شد، شیخ زائد بن سلطان که بنیان‌گذار و طراح این مسجد و همچنین نخستین رئیس کشور امارات بود در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه . ق یعنی ۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی درگذشت و در سمت شمال این مسجد دفن شد.

این مسجد بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی سومین مسجد بزرگ جهان است و ظرفیت حیاط آن حدود ۲۲ هزار نمازگزار است.

«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 

مسجد جامع «شیخ زاید» به دلیل معماری نفیس اسلامی و رنگ سفید و خالص آن، از این جهت که مرمر سفید، تمام نما و ستون‌های آن را که با آیات قرآن، گل‌ها و تزئینات دست‌باف اسلامی تزئین شده است، متمایز کرده است و بسیاری از موادی که در ساخت و تزئین این مسجد به کار رفته از مناطق مختلف جهان آورده شده‌اند، شکوه و زیبایی خاصی یافته است.

همچنین در ساخت این بنا از مصالح طبیعی مختلفی مانند سنگ مرمر، سنگ‌های نیمه قیمتی، کریستال و طلا استفاده شده است که به دلیل دوام و لمس زیبایی‌شناسی منتسب به طراحی معماری متمایز می‌شوند.

«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 

طراحی معماری مسجد شامل بسیاری از سبک‌های هنری، مواد و فن‌آوری‌های مختلف با الهام از چندین سبک متنوع است یعنی معماری این مسجد با ترکیبی از نقوش مراکش، مغول، مملوک و عثمانی آمیخته شده است.

این مسجد شامل ۸۲ گنبد است که بزرگ‌ترین آن‌ها در وسط سالن اصلی واقع شده و از خارج با سنگ مرمر سفید خالص پوشانده شده است. فضای داخلی گنبد به سبک سنتی مراکش طراحی شده است که در آن از گچ تقویت شده در شیشه استفاده شده است.

«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 

یکی از ویژگی‌های برجسته این مسجد رنگ سفید روشن است که توجه همه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. شیخ زائد بن سلطان آل نهیان علاقه بسیاری به رنگ سفید داشت که سمبل هدایت، پاکی و آرامش بوده است.

سیستم روشنایی این مسجد بسیار منحصر به فرد است و در آن از ۲۲ پروژکتور استفاده شده و میزان روشنایی آن باتوجه به نور ماه تنظیم شده است.

«شیخ زاید»، سومین مسجد بزرگ جهان 

سالن نمازخانه اصلی شامل بزرگ‌ترین فرش دنیا است که در سال ۲۰۰۷ توسط کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، این هنر به سبک اسلامی بافته شده و حدود ۱۲۰۰ بافنده ایرانی در بافت این فرش نقش داشته‌اند.

بافت این فرش دو سال به طول انجامید، طراحی ۸ ماه طول کشید، ۱۲ ماه دوخت و بقیه دوره‌ای که طی آن قطعات منتقل می‌شدند و داخل مسجد بافته می‌شدند تا این‌که در یک فرش قرار بگیرند. این فرش به مساحت ۵۴۰۰ متر مربع بوده که حدود ۳۵ تن وزن دارد و ۷۰ درصد آن از جنس پشم و ۳۰ درصد آن از پنبه است.

منبع:

VisitAbuDhabi.ae

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها