تب دوباره کشاورزان جرگلانی قبل از شروع برداشت محصول


تب دوباره کشاورزان جرگلانی قبل از شروع برداشت محصول

سیل این بلای ویران گر از اوایل سال گذشته بر سر مردم شهرستان مرزی راز و جرگلان بارید و سبب شد تا خسارت های زیادی به بخش های مختلف این منطقه وارد شود و بارندگی های امسال نیز مشکلات کشاورزان این منطقه را دوچندان کرد.

در ابتدا تخریب راه های اصلی، منازل مسکونی، دامداری ها بیشتر به چشم می آمد و مردم این منطقه بیشتر از این موارد رنج می برند اما با فرا رسیدن زمان برداشت محصول گندم، مشکل مردم این منطقه دو چندان شد.

شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است و تعداد زیادی از افراد در این منطقه مرزی محصول گندم کشت کردند اما سیل های فروردین و اردیبهشت سال قبل موجب شد تا مقدار زیادی از راه های بین مزارع تخریب شود و این امر کشاورزان این منطقه را با مشکل مواجه کرد.

حتی تراکتور هم نمی تواند از راه های بین مزارع تردد کند

نجاهی دهیار روستای کلاته بهار از توابع بخش جرگلان در شهرستان مرزی راز و جرگلان با اشاره به وقوع سیل در سال گذشته در این منطقه گفت: سیل موجب شد تا خسارت های خیلی زیادی به راه های بین مزارع این منطقه وارد شود.

وی افزود: سیل راه های بین مزارع این منطقه را خراب کرد اما بارندگی های امسال نیز سبب شد تا این راه ها خراب تر شوند.

نجاهی ادامه داد: میزان خرابی ها به اندازه ای بود که حتی امکان تردد تراکتور هم وجود نداشت و حتی تراکتور هم نمی توانست برای بارگیری به محلی که محصول برداشت و جمع آوری شده است، برود و امسال هم همین مشکل وجود دارد.

وی اظهارکرد: برای بهسازی این راه ها به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه می کنیم و این سازمان اعلام می کند که به اداره راه و ترابری بروید، به اداره مذکور می رویم آن ها هم اعلام می کنند که جهاد کشاورزی هزینه اش را پرداخت کند تا بیایم کار را انجام دهیم.

دهیار روستای کلاته بهار تصریح کرد: مقدار خرابی جاده های بین مزارع تا اندازه ای بود که روستایی ها مجبور می شدند تا با بیل و کلنگ راه را برای رفت و آمد تراکتور مناسب تر کنند تا آن ها بتوانند برای جابجایی محصول تردد کنند.

راه هایی که با دست و بیل مناسب سازی شد

سرافراز دهیار روستای کلاته ابریشم از توابع بخش جرگلان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خرابی خیلی زیاد راه های بین مزارع گفت: در گذشته علاوه بر تراکتور، از خودروهایی همچون نیسان و مزدا نیز برای جابجایی محصول تا بردن آن ها به کنار کامیون استفاده می کردیم.

وی افزود: اما با جاری شدن سیل دیگر امکان رفت و آمد نیسان و مزدا امکان پذیر نبود و تردد تراکتور نیز به سختی انجام می شد.

سرافراز با بیان اینکه برداشت گندم در این منطقه از ماه آینده آغاز می شود، تصریح کرد: هنوز هیچ خبری از مسئولان برای بهسازی این راه ها نیست و فکر می کنم مردم همانند سال گذشته که راه را با دست و با بیل مناسب سازی کردند، امسال نیز همین کار را انجام دهند.

راه های بین مزارع حتی برای تردد کشاورزان هم نامناسب است چه برسد خودروها

پولاد نجاهی بخشدار جرگلان نیز در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با خرابی راه های بین مزارع در این بخش اظهارکرد: سازمان جهاد کشاورزی استان سال گذشته بعد از برداشت محصولات کشاورزی، راه های بین مزارع روستاهای دهستان حصارچه را تیغ زنی کرد اما این امر در روستاهای دهستان جرگلان انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از راه های بین مزارع با راه های روستایی در روستاهای بخش جرگلان مشترک هستند، گفت: اما ۵۰ درصد از راه ها هم فقط راه های بین مزارع و خراب هستند و هیچ اقدام خاصی برای آن ها انجام نشده است.

نجاهی تصریح کرد: روستاییان این منطقه علاوه بر اینکه در این مسیرها برای جابجایی محصول مشکل خواهند داشت، برای رفت و آمد خودشان بر روی زمین های کشاورزی نیز دچار مشکل هستند.

اختصاص فقط ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت زیرساخت های کشاورزی در سال گذشته

علی بهنام فر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت گندم و جو در مزارع این شهرستان از ماه آینده آغاز می شود، خرابی راه های بین مزارع یکی از دغدغه های کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه برای اعلام خسارت سیل در سال گذشته باید در سامانه سجاد ثبت نام انجام می شد و بر طبق اطلاعات ثبت نام شده، اعتبار خسارت سیل به کشاورزان تعلق می گرفت، گفت: در سال گذشته یک تعداد در این سامانه امر ثبت نام را انجام دادند و یک تعداد باقی ماندند و بعد از اینکه سامانه مسدود شد اقدام به ثبت نام کردند که ثبت نام آن ها امکان پذیر نبود.

بهنام فر افزود: بعد از آن تلاش های زیادی انجام شد تا اجازه ثبت نام مجدد در سامانه داده شود اما مورد قبول قرار نگرفت و اعتبارات بالاعوض داده شده فقط بر اساس ثبت نام های انجام شده صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ میلیارد تومان خسارت سیل سال گذشته به زیرساخت های بخش کشاورزی بود که از این میزان ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فقط ابلاغ و به صورت ۱۰۰ درصدی اختصاص یافت.

این مقام مسئول تصریح کرد: از رقم مذکور نیز رقم ۲۰ میلیون تومان برای راه های بین مزارع شهرستان راز و جرگلان اختصاص یافت و از آن ها خواسته شد تا این اعتبار را برای راه های بین مزارعی که سطح خرابی آن ها خیلی زیاد است، هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با مدیریت بحران نیز مکاتبه شده است تا اعتباری برای حل این مشکل از محل ماده ۱۰ و ۱۲ اختصاص یابد اما هنوز از این محل نیز تامین اعتبار نشده است.

علی بهنام فر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: این سازمان حتی برای تامین اعتبار جهت درخواست از اداره کل راه و شهرسازی و یا بخش خصوصی جهت استفاده از دستگاه های آن ها برای بهسازی راه های بین مزارع، دچار مشکل است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...