از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»


از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

اعلام محورهای پروتکل بهداشتی برای بازگشایی مساجد، برگزاری نخستین دوره مسابقات سراسری «موذنین شهر» و رسیدن تعداد شرکت‌کنندگان پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی» به 5500 راس، ازجمله اخبار حوزه مسجد در 22 اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار این حوزه در بیست و دومین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

محورهای پروتکل بهداشتی برای بازگشایی مساجد/ به اقامه نماز اکتفا و از وعظ و خطابه پرهیز شود

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

حجت الاسلام «احمدرضا پرویزی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجدو کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به مفاد رعایت پروتکل بهداشتی در مساجد شهرهای کم‌خطر که توسط دستگاه‌های متولی مساجد تهیه شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دستگاه های مذهبی و متولی مساجد عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند، به همین جهت در راستای بازگشایی مساجد جلسات متعدد و مشترکی با حضور نمایندگان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه قم و تهران با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شد، تا به یک جمع بندی مشترکی پیرامون بازگشایی مساجد برسیم.

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا به بندهای مورد توجه در این پروتکل بهداشتی برای حضور نمازگزاران در مساجد در ماه مبارک رمضان و بعد از آن اشاره و بیان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی نمازگزاران به گونه ای که باعث صدمه زدن به اصل نماز نشود و نماز جماعت دچار اشکال نشود، لازم است مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزش و جذب مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: استفاده از مواد ضدعفونی کننده در مسجد هم برای مسجد و نیز برای نمازگزاران ضروری و لازم است، قرآن و کتب ادعیه نیز در دسترس نباشد و از سنگ های برش دار به عنوان مهر استفاده شود و مرتبا نیز توسط خادمین مسجد ضدعفونی و برای نمازگزاران آماده شود. همچنین مساجد برخوردار در صورت امکان دستکش در اختیار نمازگزاران بگذارند.

وی افزود: یا نمازگزاران از سجاده و مهر شخصی استفاده کنند و در بخش خواهران نیز کیف و سجاده را با خودشان همراه داشته باشند و واسیل شان را در مسجد نگذارند. همچنین بر اساس این پروتکل بهداشتی لازم است که جلسات عمومی در مساجد برگزار نشود و همانند قبل جلسات ختم و یا محافل قرآن خوانی برای دوری از اجتماع به صورت رسمی برگزار نشود و این محافل قرآنی به همان شکلی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، برپا شود.

حجت الاسلام پرویزی تصریح کرد: ضرورت دارد امام جماعت به نمازگزارانی که در معرض بیماری هستند و یا افراد دارای بیماری های زمینه ای توصیه کنند که تا عادی شدن شرایط در مساجد حضور نیابند.

معاون آموزش و جذب مرکز رسیدگی به امور مساجد به دیگر بخش های این پروتکل بهداشتی اشاره کرد و گفت: لازم است، نمازهای جماعت مساجد در حداقل زمان اقامه و از اجتماع پرهیز شود، تنها به اقامه نماز توجه صورت گیرد و از مجالس وعظ و خطابه تا ریشه کنی این ویروس پرهیز شود.

وی استفاده از تب سنج نمازگزاران را موضوع دیگری دانست که در صورت امکان توسط مساجد انجام شود و تاکید کرد: داشتن تهویه مناسب موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه اگر مساجد امکان اقامه نماز جماعت در فضای باز را دارند، از این فضا استفاده کنند و مساجدی که شاهد حضور نمازگزاران بسیاری هستند در صورت امکان، نماز جماعت را در چند نوبت برپا کنند.

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی مساجد نیز باید از مواد ضدعفونی استفاده شود و در کفش داری ها نیز کیسه های مخصوص کفش به نمازگزاران ارایه شود.

توزیع بسته‌های معیشتی میان محرومان در چند مرحله/ حمایت از جهادگران سلامت با طرح‌های متنوع

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

«زهرا گلکار» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «بیت الفاطمه (س)» (واقع در تهران، بزرگراه شهید آیت الله محلاتی، محله اصفهانک) برنامه های زیادی در ایام شیوع ویروس کرونا برای حفاظت از سلامت مردم داشته است، اظهار کرد: توزیع دو هزار ماسک و دستکش و همچنین مقادیر زیادی مواد ضدعفونی کننده و مشارکت در سم پاشی و ضد عفونی کردن محله اصفهانک تهران از جمله این برنامه ها بوده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری بیت الفاطمه (س) افزود: تولید شربت به صورت طبیعی و توزیع آن میان جهادگران سلامت و جمعی از پزشکان و پرستاران اقدام دیگر این کانون در مقابله با ویروس کرونا بوده است.

وی درباره فعالیت های کانون فرهنگی هنری بیت الفاطمه (س) برای خدمت به نیازمندان و افراد آسیب دیده از نظر اقتصادی در دوره شیوع ویروس کرونا گفت: این کانون با همکاری امام جماعت، هیئت امنا و بسیجیان مسجد جامع احباب الحسین (ع) در چند نوبت -اواخر زمستان 1398، هفته آخر ماه شعبان و نیمه ماه مبارک رمضان- اقدام به توزیع بسته های معشیتی میان نیازمندان کرد.

گلکار افزود: کانون فرهنگی هنری بیت الفاطمه (س) همچنین در پخت و توزیع 1500 پرس غذا میان خانواده های محروم نقش داشته است که این کار در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) و با اولویت خانواده هایی که بیماران کرونایی دارند، انجام شد.

وی ادامه داد: کانون فرهنگی هنری بیت الفاطمه (س) مجموعه برنامه های خود در مقابله با ویروس کرونا و دستگیری از نیازمندان را در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری و اجرای طرح راهکار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام داده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری بیت الفاطمه (س) خاطرنشان کرد: مشارکت بانوان و نسل جوان در مجموعه اقدامات این کانون در کمک مومنانه به نیازمندان با مشارکت و تعامل سازنده با بسیجیان، هیئت امنا و سایر فعالان مسجد جامع احباب الحسین (ع) انجام شد که به نوبه خود، نمایش وحدت مسجدی ها است.

راهی جز محله محوری با مرکزیت مسجد در کمک رسانی نیست /پویش #هر _ مسجد _ یک _ قربانی به ۵۵۰۰ قربانی رسید

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

رزمایش همدلی و کمک مومنانه مجمع خیرین استان تهران با حضور «محسن ولیئی»، معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد، عیسی فرهادی فرماندار تهران ، محمد غفارپور مدیر عامل بنیاد نیکوکاری سلام ، شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ در این رزمایش با همکاری بنیاد نیکوکاری سلام؛ مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعیت هلال احمر تهران برگزار شد، تعداد 1400 بسته غذایی که به همت بنیاد نیکوکاری سلام تهیه شده بود، بین نیازمندان توزیع شد. بخشی از این بسته ها نیز توسط جمعیت هلال احمر در بین کسانی که درگیر بیماری کرونا هستند توزیع شد.

در کلان شهرها هیچ راهی جز مرکزیت مسجد در کمک رسانی و آگاهی رسانی نیست

در این مراسم که در مسجد صاحب الزمان(عج) یاخچی آباد برگزار شد؛ عیسی فرهادی فرماندار تهران با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: شیوع کرونا اگر چه باعث تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه و همچنین اجتماعات ارزشمند کشور ما شد اما مومنین کمک به نیازمندان را جایگزین آن اجتماعات قبلی کردند تا دستگیری و همراهی این خانواده ها نشان دهد که کار خیر و کسب ثواب تعطیل نمی شود.

وی ادامه داد: از همان روز اول ما معتقد بودیم که؛ کلان شهری مثل تهران که قریب به ۱۰ میلیون جمعیت دارد، هیچ راهی به جز محل محوری با مرکزیت مسجد در آگاهی بخشی و کمک رسانی ندارد.

فرهادی گفت: مدتی طول کشید تا این اتفاق جا بیفتد و ما امروز شاهد حضور ۱۸۰۰ مسجد در تهران که هر کدام حداقل با ۵۰۰ بسته معیشتی، جمعیت زیادی را که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده بودند کمک کنند.

وی افزود: تاکنون ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط مجمع خیرین استان تهران جمع آوری شده است. همچنین فرمانداری های شهرستان های استان تهران نیز تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کرده اند تا بخشی از نیازهای جنبی آنها فراهم شود. این مبلغ در همان هفته اول شروع کرونا با دستور استاندار تهران به بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی تقدیم شد.

فرماندار تهران گفت: یکی از معضلاتی که در تهران و کلان شهرها وجود دارد؛ عدم دسترسی به آمار دقیق نیازمندان است. ممکن است برخی از این عزیزان از چند جا کمک بگیرند ولی بعضی از آنها حتی یک بار هم از این کمک ها بهره نگرفته باشند. در همین راستا دو سایت طراحی شده است که یکی از آنها با نام سایه، موسسات را پوشش می‌دهد و یکی هم سایت سخا که از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) آمار کل نیازمندان تحت پوشش و غیر تحت پوشش در اختیار خیرین و موسسات خیریه قرار می دهد.

پویش #هر _ مسجد _ یک _ قربانی به 5500 قربانی رسید

در این مراسم «محسن ولیئی» گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی در رابطه با مواسات و همدلی مومنانه، مجمع خیرین استان تهران با همکاری جمعیت هلال احمر این استان و مرکز رسیدگی به امور مساجد، فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای تحقق بخشیدن به این فرمایش رهبر انقلاب انجام دادند.

وی افزود: تاکنون بیش از 75 هزار بسته غذایی از قبیل برنج، روغن، چای و غیره، از طریق مجمع خیرین استان تهران بین نیازمندان تقسیم شده است.

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی» معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: در ایام رمضان و با راه افتادن پویش #هر مسجد یک قربانی یک هزار و 500 مسجد در استان تهران در توزیع غذای گرم فعال شده اند و تاکنون 175 هزار پرس غذای گرم میان محرومان توزیع و 5500 راس گوسفند و 15 راس گوساله و 2500 عدد مرغ، نیز تاکنون ذبح و به صورت گوشت بسته بندی، میان نیازمندان توزیع شده است.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۰ میلیون بسته بهداشتی ، شامل دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده، به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد در بین نیازمندان توزیع شده است.

نخستین دوره مسابقات سراسری «موذنین شهر» برگزار می‌شود

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

«خدیجه سنایی‌پور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری نخستین دوره مسابقه «موذنین شهر» ویژه گرامیداشت مرحوم «حسین صبحدل» خبر داد و اظهار کرد: این مسابقه همزمان با ماه مبارک رمضان برای گروه های سنی 7 تا بالای ۱۸ سال برگزار می شود.

مسئول خانه قرآن و عترت شهرداری منطقه 10 بیان کرد: این مسابقه که به صورت مجازی برگزار می شود، دارای شرایطی همچون گفتن اذان در (پشت بام، کنار پنجره، مسجد، سر سفره افطار و ...) همراه با لباس آراسته و مرتب، گرفتن فیلم حداکثر پنج دقیقه ای از ایراد کل اذان است، همچنین باید نام و نام خانوادگی و شماره تماس و سن شرکت کننده هم ارسال شود.

سنایی پور با اشاره به رده سنی شرکت کنندگان مسابقه و جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان گفت: رده سنی ۷ تا ۱۲ سال (جایزه نقدی۵۰۰ هزار تومان)، رده سنی ۱۲تا ۱۸سال (جایزه نقدی ۷۵۰ هزار تومان)، رده سنی ۱۸ سال به بالا (جایزه مبلغ یک میلیون ‌تومان) در نظرگرفته شده است. همچنین به نفرات برگزیده اول تا سوم به غیر از جوایز نقدی تندیس جشنواره، لوح تقدیر، ضبط اذان در رسانه های ملی و مجازی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه «رحیم خاکی» و «مهدی عادلی» آثار ارسالی را قضاوت می کنند، خاطرنشان کرد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا 25 اردیبشهت ماه ارسال کنند، ضمن اینکه چهارم خرداد ماه همزمان با عید سعید فطر برگزیدگان این جشنواره معرفی می شوند.

توئیت وزیر بهداشت درباره بازگشایی مساجد در شب‌های قدر

«سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از سخنان تلویزیونی مقام معظم رهبری در روز گذشته (یکشنبه، 21 اردیبهشت ماه) درباره وضعیت مساجد در شب های قدر اعلام نظر کرد.

وی در توئیتی نوشت: «‏امروز بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم و خوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام‌ خواهد شد.

امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد.»

گفتنی است، در پی شیوع کرونا و به منظور مقابله با این ویروس منحوس، فعالیت مساجد، حرم های اهل بیت(ع) و تجمعات مذهبی به حالت تعیلق در آمده است.

از الزامات بازگشایی مساجد تا مشارکت گسترده مسجدی‌ها در پویش «#هر _ مسجد _ یک _ قربانی»

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی