رشد 90 درصدی واردات موبایل در سال 98 نسبت به سال 97


رشد 90 درصدی واردات موبایل در سال 98 نسبت به سال 97

گزارش جدید انجمن واردکنندگان موبایل از روند واردات و مصرف موبایل نشان می‌دهد در سال 98 بالغ بر 15 میلیون دستگاه موبایل وارد کشور شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، طی ۱۲ ماه سال ۹۸ واردات موبایل ازطریق رویه‌ی تجاری نسبت به سال ۹۷ بیش از ۹۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

حسین غروی رام، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل در مهرماه سال ۹۸ گفته بود که کشور به ۱۲ تا ۱۴ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد. داده‌های آماری انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان می‌دهند که طی سال پیش، تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده و از این تعداد بالغ بر ۱۴ میلیون توسط مصرف‌کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است.

در گزارش جدید انجمن واردکنندگان موبایل که دراختیار زومیت نیز قرار گرفته، آمده است در اسفند ماه سال ۹۸ تعداد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از آن در شبکه فعال است؛ این موضوع میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

رشد 90 درصدی واردات موبایل در سال 98 نسبت به سال 97

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

بااین‌حال، با شروع سال جدید ما شاهد بسته‌شدن واردات موبایل بودیم؛ همین موضوع قیمت گوشی تلفن همراه را در بازار کشورمان به میزان زیادی بالا برد. امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز با تأیید این موضوع می‌گوید واردات موبایل در فروردین ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به‌میزان ۱۰ برابر کاهش داشته است. او اضافه می‌کند:

بررسی آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین ماه امسال تا ۲۰ اردیبهشت تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که دلیل آن نیز محدودیت‌هایی است که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. در حالی که مصرف کشور ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزاردستگاه است. لازم به توضیح است که تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها برای واردات موبایل در اسفندماه سال ۹۸ باطل شده است که یکی از دلایل کاهش شدید واردات در یک ماه اخیر را ‌می‌توان همین موضوع دانست.

بااین‌حال اسحاقی می‌گوید، مازاد واردات مازادی در سال ۹۸ باعث شد که بازار تاحدودی تأمین باشد؛ ازطرفی، تعطیلی فروشگاه‌های عرضه موبایل به‌دلیل رعایت پروتکل‌های حفظ فاصله‌ی اجتماعی باعث کاهش شدید تقاضا در بازار برای تلفن همراه شد. به همین دلیل اسحاقی تصور می‌کند عمده‌ی این تعداد موبایل فعال شده در ۲۰ روز نخست فروردین ۹۹ توسط فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل تشریح می‌کند که بیشترین میزان واردات موبایل در سال ۹۸ طی دی ماه و به تعداد ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه صورت گرفته است. این در حالی است که که پرمصرف‌ترین ماه در سال ۹۸، بهمن ماه، با فعال‌شدن بالغ بر ۱ و نیم میلیون دستگاه موبایل در شبکه ارتباطی بوده است.

براساس گزارش‌های سامانه همتا، بیشترین سهم بازار موبایل کشور به سامسونگ با ۵۶ درصد اختصاص دارد. پس از آن نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بررسی روند مصرف و واردات برندها نشان می‌دهد که شیائومی طی سال گذشته رشد قابل توجهی در بازار تلفن همراه ایران داشته است. گوشی‌های سامسونگ گلکسی A10 ،A10s و A50 و همچنین گوشی نوکیا 106ds نیز پرمصرف‌ترین مدل‌های موبایل در بازار ایران طی سال پیش بوده‌اند.

رشد 90 درصدی واردات موبایل در سال 98 نسبت به سال 97

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در این گزارش همچنین آمده است که دستگاه‌های تلفن همراه واردشده به کشور در اسفند ماه سال پیش عمدتا مدل‌هایی با قیمت زیر ۳۰۰ دلار بوده‌اند و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه موبایل واردشده در این ماه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته‌‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درمورد کاهش شدید واردات موبایل از رویه‌ی مسافری طی ۶ ماه پایانی سال ۹۸ نیز گفت:

واردات رویه مسافری محصولات اپل بیش از واردات رویه‌ی‌ تجاری این برند بوده است

واردات موبایل ازطریق رویه‌ی مسافری بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد و در ۶ ماه پایانی سال شاهد کاهش واردات از طریق این رویه بودیم اما همچنان زور واردات رویه مسافری محصولات اپل به واردات رویه‌ی‌ تجاری این برند می‌چربد. تا جایی که در اسفندماه ۹۸ از مجموع ۶۴ هزارو ۹۵۰ دستگاه گوشی موبایل اپل واردشده به کشور تنها ۱۱ هزارو ۲۰۰ دستگاه از آن ازطریق رویه تجاری وارد کشور شده و ۵۳ هزارو ۷۵۰ دستگاه دیگر به‌صورت مسافری وارد و در سطح بازار توزیع شده است که قاعدتا این تعداد گوشی موبایل فاقد خدمات پشتیبانی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر