شب های قدر زمان قدردانی و قدرشناسی است


شب های قدر زمان قدردانی و قدرشناسی است

حجت الاسلام موسوی با اشاره به فضیلت شب های قدر و مراحل آمادگی برای کسب معنویت در این شب ها گفت: شب های قدر شب قدردانی و قدرشناسی است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: دهه سوم ماه مبارک رمضان آغاز شده است. دهه ای که به واسطه شب های قدر، فضیلت زیادی داشته و آثار و برکات مادی و معنوی آن همواره بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها وجود خواهد داشت. شب های قدر از شب های بسیار مهم ماه رمضان در طول سال است و یکی از بهترین شب هایی است که بالاترین و پر عظمت ترین و معنوی ترین شب هاست، مورد عنایت پروردگار و ملائکه الهی است. بنابراین برای درک بیشتر فضیلت شب های قدر خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با «حجت الاسلام سید غلامعباس موسوی» کارشناس فرهنگی و تبلیغی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

برکات ماه رمضان و آثار روزه داری چیست؟

در ماه رمضان که ماه تزکیه و تهذیب نفس و مهمانی الهی و ضیافت الهی است، انسان با قرآن و پروردگار انس می گیرد و ارتباط اش با خالق وسیع می شود و در مسیر توسل به اهل بیت (ع) در این ماه وارد شده قرائت ادعیه روزهای ماه رمضان، شب زنده داری های ماه رمضان و فرایض سحرهای ماه رمضان و این حال معنوی که در ماه رمضان وجود دارد برای هر بنده مومنی ایجاد می شود و یاد عطش و تشنگی نیازمندان و به یاد معاد و قیامت این همه حالاتی است که در ماه رمضان برای انسان ایجاد می شود. انسان وقتی روزه دار می شود و در محضر خداوند و قرآن قرار می گیرد و قیامت را به خوبی درک می کند، تطهیر و آماده شده، وارد این فضا می شود. انسان نمی تواند با دایره معلومات اش وسعت و عظمت شب های قدر را درک کند. ما مفاهیم و ظواهر را متوجه می شویم و عمق شب های قدر را نمی توانیم درک کنیم چرا که درک شب های قدر سنگین و سخت است.

چه آمادگی هایی باید برای شب های قدر کسب کنیم؟

شب های قدر از شب های بسیار مهم ماه رمضان در طول سال است و یکی از بهترین شب هایی است که بالاترین و پر عظمت ترین و معنوی ترین شب هاست، مورد عنایت پروردگار و ملائکه الهی است. شب های قدر ظرفیت بالای معنوی دارد و انسان باید با آمادگی کامل در این شب ها حضور یابد. در رمضان سه شب به عنوان شب های قدر تعیین شده یعنی نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و نسبت به هر کدام از شب ها سفارشات و تاکیدات ویژه و ادعیه خاص و مناسک ویژه ای وارد شده است. وارد شب های قدر که می شویم هر کس به اندازه وسع خود کوششی نمی کند و به اندازه توان و ظرفیت اش این شب ها را درک می کند و اینجا این سوال مطرح است که آیا واقعا درک شب های قدر برای ما آسان است و توشه ای که چیده ایم و بهره ای که برده ایم را تا چه زمان می توانیم حفظ کنیم. اگر زمینه قلبی و باطنی را فراهم کرده باشیم و با قلب پاک و بی آلایش وارد میدان شده باشیم می توانیم از این شب ها بهره ببریم. ظرفیت شب های قدر بسیار بالا است و قابلیت نزول قرآن و کلام الهی را پیدا کرده است. شب های قدر لیاقت نزول قرآن را داشته است که وسعت بیکرانی دارد و می تواند شامل حال همه انسان ها شود و هر گنهکاری می تواند در این شب با پروردگار خود آشتی کند.

فضیلت شب های قدر را چگونه باید درک کنیم؟

انسان ها در شب های قدر باید قدر خود، قدر عمر، فرصت ها و زمان ها و قدر لیالی قدر، ماه رمضان، کلام وحی و قرآن را بدانند و قدر نعمت های فراوانی که خداوند در اختیار آنها قرار داده است. باید اندازه اینها را بدانیم و شکرگزار آنها باشیم. ما قدر خداوند را نمی دانیم و شب های قدر بهترین زمان است تا به قدر خداوند پی ببریم و بدانیم که خداوند چقدر رئوف و بی منت است و چقدر کمک می کند و راهگشایی می کند. همه اینها از مصادیق این است که قدردانی کنیم. شب های قدر شب قدردانی و قدرشناسی است.

بهترین اعمال در شب های قدر چیست؟

قرائت قرآن، پناه بردن به آیات قرآن و تدبر در آیات، قرائت دعاهای وارد شده و طلب آمرزش، قرائت سوره های مخصوص تاکید شده در شب قدر، توبه و استغفار و پاک کردن ظرف قلب ها از بهترین اعمال شب های قدر است. در این شب های پر فضیلت باید در دعاهایمان ابتدا دیگران را مورد توجه قرار دهیم و پس از آن برای خود دعا کنیم. همچنین برای گره گشایی از جامعه اسلامی و بشری و فرج و ظهور حضرت ولی عصر (ع) دعا کنیم و از خداوند بخواهیم به ویژه در وضع امروز ظهور منجی عالم بشریت را تسریع کنند چرا که به حضور و ظهورش و عنایت و توجه ایشان نیاز داریم. غسل و بر سر گرفتن قرآن از دیگر کارهایی است که باید در این شب ها انجام دهیم.

برای ارتقای معرفت نوجوانان در شب های قدر چه باید کرد؟

شب های قدر با سفارشاتی که شده است حتی گفته می شود کودکان تان را به شب زنده داری در شب های قدر تشویق کنید تا از سنین خردسالی با خداوند انس بگیرند. روایت است حضرت فاطمه (س) فرزندان خردسال اش را در شب های قدر برای شب زنده داری مهیا می کرد چرا که در شب زنده داری بسیاری از رازها نهفته است و بسیاری از ارتباطات با خداوند را می توان برقرار کرد و وقتی از کودکی معنویت و عظمت شب های قدر را درک کرده باشیم، آثار و برکات آن در زندگی مان بیشتر خواهد شد.

برای اینکه رفتارهای خوب در ماه رمضان به عادت تبدیل شود، چه باید بکنیم؟

رفتارها و مسایلی که در ماه رمضان انجام می گیرد نباید موقتی باشد و به ماه رمضان بسنده کنیم بلکه باید تمرین و ممارست کنیم تا بتوانیم در طول سال نیز آنها را انجام دهیم. قرائت قرآن یکی از کارهایی است که در ماه رمضان بسیار به آن توجه می کنیم چرا که ثواب زیادی در این ماه دارد اما این به معنای آن نیست که قرآن خوانی را در ماه های دیگر ادامه ندهیم چرا که قرائت قرآن در هر زمانی ثواب خاص خود را دارد و می توانیم این رویکرد را در سبک زندگی خود قرار دهیم چرا که قرآن کتاب انسان سازی است و ما همواره به آن نیاز داریم و در ماه های دیگر هم می توانیم توجه و توسل داشته باشیم. همچنین می توانیم با خود عهد ببندیم و از خدا بخواهیم به ما کمک کند تا چند کار و رفتار خوب را که در طول ماه رمضان انجام داده ایم را نیز در طول سال بتوانیم انجام دهیم. گام به گام با تمرین و ممارست همنشینی با اهل معرفت و اهل معنویت و داشتن یک هادی و هدایت گر و یک عالم از دیگر کارهایی است که باعث می شود تا رفتارهای خوب ماه رمضان به عادت تبدیل شود. انسان فراموش کار است؛ بنابراین لازم است یک راهنما داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری وی را راهنمایی و هدایت کند. همچنین پرهیز از همنشینی با بدان می تواند به ادامه رفتارهای خوب در روزهای عادی سال منجر شود چرا که یکی از دعاهای ماه رمضان این است که با ابرار و خوبان و نیکان همنشین شوم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط