نشانه های خاموش افت شنوایی را بشناسید


نشانه های خاموش افت شنوایی را بشناسید

اختلال در سیستم شنوایی با توجه به این که یکی از حواس پنجگانه مهم انسان است می تواند زندگی انسان را در ابعاد مختلف مختل کند.

به گزارش جی پلاس، بی‌توجهی به این مسئله حتی می‌تواند منجر به ناشنوایی شود، بنابراین لازم است از علائم افت شنوایی آگاه باشیم تا با تشخیص به موقع آن و مراجعه به پزشک از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم.

دانیال فرهیخته کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه شنوایی انواع گوناگونی دارد، گفت: افت شنوایی انتقالی، افت شنوایی حسی-عصبی، افت شنوایی آمیخته و افت شنوایی یکطرفه که شایع‌ترین نوع از افت شنوایی حسی-عصبی است، هنگامی که گوش داخلی در انتقال صدا به مغز دچار اخلال شود، این نوع افت شنوایی روی می‌دهد.

او، بیان کرد: علل شایع افت شنوایی عبارت از قرارگرفتن در معرض صدای شدید، افزایش سن، ابتلا به بیماری، شرایط وراثتی، آسیب دیدگی پرده گوش و عفونت گوش است.

فرهیخته تصریح کرد: علائم افت شنوایی بسته به نوع افت شنوایی و سبک زندگی متفاوت دارد اگرچه تشخیص زودهنگام می‌تواند از نگرانی‌های احتمالی جلوگیری کند.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: افت شنوایی منحصر به افراد مسن نیست و در حقیقت، تنها ۳۵ درصد کسانی که دچار افت شنوایی هستند بیشتر از ۶۴ سال سن دارند.

او، افزود: بی‌توجهی به این مسأله حتی می‌تواند منجر به ناشنوایی شود، بنابراین لازم است از علائم افت شنوایی آگاه باشیم تا با تشخیص به موقع آن و مراجعه به پزشک از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم.

فرهیخته اظهار کرد: از علائم افت شنوایی می‌توان به زنگ زدن یا وزوز گوش، نبود حفظ تعادل و فراموش کاری اشاره کرد.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم تاکید کرد: وقتی همه جا ساکت باشد ممکن است در پس زمینه صدای خفیف زنگ یا وزوز بشنویم، اما وقتی این صدا‌ها واضح‌تر شود و این اتفاق بیشتر یا دائم بیفتد، یعنی اعصاب درون گوش‌ها صدمه دیده و به سمت افت شنوایی و یا کم شنوایی پیش می‌روید.

او، گفت: افت شنوایی در کودکان به علت تجمع مایع پشت پرده گوش پیش می‌آید که یکی از علل شایع سنگینی گوش کودکان است.

فرهیخته بیان کرد: کسانی که در محیط‌های پرسر و صدا حضور دارند یا کارشان به گونه‌ای است که دائم در این مکان‌ها هستند باید سلامت گوش و وضع شنوایی خود را کنترل کنند.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: اگر صدا‌های بلند برایتان دردآور هستند و دائم می‌گویید (چی؟)، لازم است میزان شنوایی خود را بررسی کنید.

او، ادامه داد: اگر در مکان‌هایی مثل رستوران که سرو صدای محیط زیاد بوده و خوب نمی‌توانید بشنوید، علت آن صدای بلند همهمه یا آکوستیک نبودن محل نیست، گوش سالم قادر است چیزی را که می‌خواهید بشنوید از سر و صدای محیط جدا کند، اما اگر در شنیدن مشکل دارید، این مسئله می‌تواند یکی از علائم اولیه افت شنوایی در محدوده‌های بالاتر باشد.

مطلب مرتبط:

لرستان رتبه چهارم شیوع ناشنوایی و کم شنوایی کشو را دارد

ناشنوایان اردکان با مشکل نبود رابط مواجه هستند

نبود آگاهی از عوامل مهم بروز بیماری‌های ژنتیکی است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در