معرفی
به گزارش خبرگزاری مهر، سیتروئن زانتیا یکی از خودروهای مشهور ایران در دهه هشتاد شمسی بود که در فاصله سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۹ توسط سایپا به تولید میرسید. این خودرو در کنار پژو پارس ELX ا ز ایران خودرو که هر دو از پیشرانه مشترکی بهره میبردند، برای سالها به عنوان نماد لذت رانندگی و خاص بودن شناخته میشدند.
زانتیا در بازار با رقبای زیادی مواجه بود. در ابتدای حضوری با هیوندای آوانته و تویوتا کرولا به رقابت پرداخت. در ادامه نیز خودروهایی همچون مزدا ۳ و رنو مگان نیز به این رقابت افزوده شدند. پژو پارس ELX ایران خودرو نیز همواره به عنوان رقیبی ارزانقیمت برای زانتیا مطرح بود. این رقابت حتی پس از توقف تولید زانتیا نیز ادامه یافت.
امروزه نیز نسخههای کارکرده این خودرو با انواع محصولات داخلی و چینی در بازار رقابت میکنند و همچنان زانتیا به عنوان یک گزینه خرید برای اقشار متوسط محسوب میشود. به همین دلیل تصمیم داریم تا در ادامه به بررسی همه جانبه این خودرو پرداخته و بیشتر با زانتیا آشنا شویم. مطالبی که در ادامه میخوانید، توسط وبسایت خودرو بانک برای شما مهیا شده است.
طراحی خارجی
زانتیا خودرویی متعلق به دهه نود میلادی است و بنابراین به راحتی متوجه تفاوت ظاهری آن با خودروهای امروزی خواهید شد. کاپوت کشیده و نوک تیز، ستونهای باریک و صندوق عقب جمع و جور، ظاهر زانتیا را به شکل یک موشک درآوردهاند که حاکی از سرعت و شتاب قابل توجه این خودرو است. برخی نیز به دلیل ظاهر خاص زانتیا، این خودرو را به یک قایق تندرو تشبیه کردهاند.
با این حال ظاهر زانتیا برای دنیای امروز بیش از حد ساده است. هیچگونه المان اسپرت یا خلاقیتی در طراحی قطعات بدنه زانتیا دیده نمیشود و همه چیز در کمال سادگی طراحی شدهاند. در واقع زانتیا استایل منحصر به فردی داشته است ولی در هر صورت این ظاهر برای امروزه قدیمی و از مد افتاده محسوب میشود. سایپا در واپسین سالهای تولید این خودرو تصمیم گرفت تا با ارائه یک فیسلیفت و عرضه زانتیا ۲، مجدداً توجه بخشی از بازار را به خود جلب کند که در اجرای موفق این پروژه ناکام ماند.
طراحی داخلی
فضای کابین زانتیا نیز کاملاً مشابه خودروهای دهه نود میلادی بوده و آثار سادگی در آن نمایان است. در حقیقت طراحان سیتروئن زانتیا سعی بر خلق کابینی لوکس برای این خودرو داشتهاند اما با توجه به قیمت روز خودرو در دوران عرضه این محصول، نمیتوان زانتیا را محصولی لوکس نامید.
البته تمامی موارد در کابین زانتیا به زیبایی ختم نمیشوند. صندلیهای این خودرو بسیار نرم و راحت هستند و به طور معمول از کیفیت خوبی برخوردارند. فضای کابین زانتیا نیز برای قرارگیری چهار سرنشین کافی به نظر میرسد. کابین خودرو نیز با وجود آنکه لوکس نیست، اما بنابر تجربیات تیم خودروبانک از داشبورد خودروهای زمان خود همچون هیوندای آوانته ظاهر بهتری دارد.
قوای فنی
زانتیا در ایران با دو مدل پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری به تولید رسید که موتور دوم توسط ایران خودرو در ساخت پژو پارس ELX نیز مورد استفاده قرار گرفت. نمونههای دولیتری نسبت به نسخههای ۱.۸ لیتری مرسومتر هستند و بازار بیشتر دیده میشوند.
پیشرانه دولیتری زانتیا قادر است تا در بهترین حالت ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته راهی چرخهای جلو کند. پیشرانه ۱.۸ لیتری نیز میتواند حداکثر ۱۱۲ اسببخار قدرت تولید کند که برای پاسخگویی نیازهای خانوادگی کافی به نظر میرسد.
با توجه به وزن کم زانتیا و بهرهمندی از پیشرانههای حجیم، شتابگیری این خودرو کاملاً قابل قبول ارزیابی میشود و با توجه به قیمت روز خودرو در زمان حال، همچنان زانتیا یکی از سریعترین سدانهای تنفس طبیعی بازار ایران است. با این وجود زانتیا چندان مناسب برای استفاده در شهر نیست، چرا که مصرف سوخت آن در ترافیکهای شهری به ۱۳ لیتر در صد کیلومتر نیز خواهد رسید.
تجربه رانندگی
نخستین موردی که هنگام رانندگی با زانتیا نظر شما را جلب خواهد کرد، عملکرد نرم سیستم تعلیق است. بنابر تجربیات تیم خودروبانک، اگر گویهای تعلیق زانتیا دچار ایراد خاصی نباشند، شما با یکی از نرمترین سواریهای ممکن در بازار روبرو خواهید بود که قادر به رقابت با خودروهای گرانتر نیز هست.
شتاب و کشش قابل قبول زانتیا مورد دیگری است که در تجربه رانندگی با این خودرو متوجه خواهید شد. عایقبندی کابین نیز قابل قبول است و حجم زیادی از ورودی صدای بیرون به درون کابین مسدود میشود. نکته منفی در خصوص رانندگی زانتیا، شعاع گردش زیاد این خودرو است که شما را در ترافیک شهری به دردسر خواهد انداخت.
بررسی ارزش خرید
زانتیا در دوران خودش یک خودرو ایدهآل محسوب میشد که با توجه به قیمت روز خودرو در زمان خود، به یکی از رقبای قدرتمند برای خودروهای همرده و محصولات گرانتر تبدیل شده بود. در حال حاضر عمده رقبای زانتیا در بازار را محصولات ایران خودرو همانند دنا، سورن و سمند تشکیل میدهند که با تکیه بر مواردی همچون استهلاک کمتر و مصرف سوخت بهتر، پیرمرد فرانسوی را به چالش کشیدهاند.
با توقف تولید زانتیا و محدودیت قطعات و لوازم یدکی، اندک اندک مشکلات این خودرو نمایان شدند و هزینههای سنگین نگهداری به عنوان یکی از معایب زانتیا مطرح شد. ناامنی زانتیا در تصادفات نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که مصرفکنندگان را از خرید زانتیا برحذر میداشت. امکانات و آپشنهای این خودرو نیز دیگر برای مشتریان جذابیتی ندارند. تمامی موارد گفته شده زانتیا را هماکنون به حاشیه نشین بازار تبدیل کرده و به نظر میرسد در آینده نزدیک کمتر کسی به خرید و فروش این خودرو علاقمند باشد.
* این مطلب یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در خصوص محتوای آن هیچ نظری ندارد.