تست های آنتی بادی کرونا ارزش تشخیصی ندارند


بیگلری گفت: تست‌های آنتی بادی کرونا به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند، بنابراین قطعی‌ترین راه تشخیص کووید 19، تست‌های مولکولی است.

تست های آنتی بادی کرونا ارزش تشخیصی ندارند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، اظهار کرد: در روز‌های اول شیوع ویروس کرونا امکانات بسیار محدودی برای تشخیص این بیماری داشتیم اما خوشبختانه امروز بعد از گذشت هفته‌ها به این توانایی رسیدیم که در تمام استان‌های کشور بتوانیم کار تشخیص کووید ۱۹ را انجام دهیم.

او افزود: از آغاز شیوع کرونا از سه آزمایشگاه به بیش از ۱۲۰ آزمایشگاه در کشور رسیده ایم که می‌توانند روزانه ۱۵۰۰۰ تست تشخیص کرونا را انجام دهند.

بیگلری ادامه داد: فراموش نکنیم که همه این امکانات با تکیه بر دانش بومی و در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه صورت گرفت که در فضای بین‌المللی بر علیه کشورمان حاکم بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: تست‌هایی که در تشخیص کووید ۱۹ به کار می‌رود به دو دسته تقسیم می‌شود، تست‌های مولکولی که تست‌های بسیار سختی هستند، اما وجود ویروس را در بدن ثابت می‌کنند.

او افزود: دسته دوم تست‌هایی است که اصطلاحا به آنها تست‌های سرولوژی یا تست‌های مبتنی بر آنتی بادی گفته می‌شود که آثار وجود ویروس را در بدن بررسی می‌کند. یعنی وقتی فردی به ویروس مبتلا شد در بدن آن فرد، آنتی بادی ایجاد می‌شود و تست‌ سرولوژی، میزان آنتی بادی را می‌سنجند و اعلام می‌کند که فرد مبتلا شده است یا نه.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: تست های آنتی بادی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند. بنابراین بهترین و قطعی ترین راه تشخیص، تست های مولکولی است.

بیگلری ادامه داد: در کشور ما هم از روز اول در انستیتو پاستور و همچنین شبکه ملی ستاد کرونا این تست به عنوان تست اصلی انتخاب شد و در سراسر کشور اجرا شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: به این ترتیب تست افرادی که در سامانه بهداشتی کشور غربالگری شده بودند، آغاز شد. خوشبختانه استان‌های پایلوت کار را برای ما راحت کرد و باعث شد با یک برنامه منسجم بتوانیم نه تنها آنهایی که علامت دارند را تشخیص دهیم بلکه بیماران بی‌علامت را شناسایی کنیم؛ در نتیجه توانستیم زنجیره انتقال را کُند کنیم.

او گفت: در اکثر استان‌ها باتوجه به اینکه نتیجه کار نشان می‌داد که تعداد بستری‌ها به خصوص بستری‌های بد حال بسیار کم شده است، این اتفاق نوید بسیار خوبی بود که سیستم ارجاع کشور به صورت یک شبکه ملی باتوجه به در اختیار داشتن ابزار تشخیصی، می‌توانست به تشخیص کمک کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باتوجه به تولید کیت‌ تست سرولوژی همراه با تست‌های مولکولی می‌توانیم مطالعات سرولوژی هم در جامعه انجام دهیم تا بدانیم هر کدام از جمعیت‌ها در شهر‌های مختلف به چه میزان آلودگی و تماس داشته‌اند.

بیگلری افزود: یک فرد ممکن است با وجود منفی بودن تست آنتی بادی، در ابتدای بیماری ویروس را پخش کند و باعث آلودگی اطرافیان شود، اما در عین حال تست مولکولی آن مثبت باشد.

او تاکید کرد: باتوجه به غربالگری‌هایی انجام شده در کشور به راحتی می‌توان خط سیر انتقال را شناسایی کرد. حدود ۲۰ درصد از افرادی که به صورت سرپایی تست می‌کنیم، تست مولکولی آن‌ها مثبت می‌شود. امیدواریم بتوانیم در ۲ الی ۳ ماه آینده تصویر انتقال ویروس را در کشور داشته باشیم.

از واکسن کرونا چه خبر؟

او درباره وضعیت تولید واکسن کرونا گفت: شاید بیشترین بیماری که امروز بشر به واکسن آن احتیاج دارد، بیماری کووید-۱۹ است. کشور‌ها و جوامع زیادی اقدامات‌ خود را در این حوزه آغاز کردند و بیش از ۱۰۰ گروه در دنیا روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند تا این واکسن را بسازند و در این زمینه باید به دو سوال بسیار مهم پاسخ دهیم؛ آیا اصلا از نظر علمی ممکن است که بتوانیم برای این بیماری واکسن بسازیم ؟ چرا که هنوز نمی‌دانیم که وقتی کسی به کرونا مبتلا می‌شود، آیا در بدن فرد آنتی‌بادی شکل می‌گیرد یا اصلا سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس ایمنی و مقاومت پیدا می‌کند؟ هنوز این موضوعات مورد سوال دنیاست و باید به آن جواب داده شود.

بیگلری ادامه داد: ما فرض را بر این می‌گذاریم که سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا واکنش نشان دهد و فرد ایمنی نسبی پیدا می کند، در این صورت لازم است که واکسن ساخته شود ، اما فرض کنید از ۱۰۰ گروهی که در جهان روی تولید واکسن کار می کنند، یک گروه توانست این واکسن را بسازد، اما باید توجه داشت یک کارخانه قادر به تامین هفت میلیارد واکسن برای هفت میلیارد جمعیت کره زمین نیست؛ بنابراین مسلما ما یا هر کشور دیگری باید به فکر ساختن واکسن باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: حتی اگر در حال حاضر به تشخیص برگردیم، دیدید که قابلیت کشور ما در تشخیص از هیچ کشور پایین‌تر نبود و به راحتی توانستیم در اوج سختی‌ها بهترین روش تشخیصی را در سراسر کشور پیاده کنیم و در اختیار سیستم سلامت قرار دهیم. مسلما در حوزه واکسن هم همین‌طور است. دانشمندان و دانش فنی ما به هیچ وجه کمتر از کشور‌های دیگر نیست و ممکن است که به تکنولوژی واکسن دست پیدا کنیم.

او گفت: حال اگر بدبینانه نگاه و نتوانیم واکسن تولید کنیم و کشور دیگری واکسن را تولید کند، اگر بخواهیم انتقال تکنولوژی داشته باشیم یا مهندسی معکوس انجام دهیم، باید دانش پایه آن را داشته باشیم؛ بنابراین منطق حکم می‌کند که ما به سمت ساخت واکسن پیش رویم و خوشبختانه در ایران با جدیت موضوع را دنبال می کنیم.

بیگلری گفت: در انستیتو پاستور ایران هم برای تولید واکسن کار را شروع کرده‌ایم. مسلما هر چقدر که پیش برویم، با توجه به نتیجه مطالعات‌ می‌توانیم از شش محوری که برای تولید واکسن روی آنها کار می‌کنیم، یک محور را برای تولید واکسن انتخاب کنیم و آن زمان است که برای انتقال دانش و مهندسی معکوس دانش پایه را در اختیار داریم.

در حال تکمیل....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا