افزایش نرخ رشد روزانه ابتلا به کووید-19 در کشور


افزایش نرخ رشد روزانه ابتلا به کووید-19 در کشور

اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-19 (ISC COVID-19 Visualizer) نشان می‌دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-19 در دنیا از 2 و 96 صدم درصد در ده روز نخست اردیبهشت به 2 و 65 درصد در 10 روز دوم اردیبهشت کاهش یافته است.

افزایش نرخ رشد روزانه ابتلا به کووید-19 در کشورآقای دکتر محمد جواد دهقانی گفت: با توجه به اینکه در کشور میزان رشد متوسط روزانه در همین بازه زمانی از ۱.۳۲ درصد به ۱.۴ درصد افزایش یافته است. متوسط نرخ رشد ویروس در کشور در دهه دوم فروردین ۵.۳۷ درصد بود که در دهه سوم همین ماه به ۲.۴۵ درصد کاهش یافت و با توجه به کاهش آن در دهه اول اردیبهشت به ۱.۳۲ درصد، انتظار میرفت این روند کاهشی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه روند رشد متوسط روزانه سایر کشورها در همین بازه زمانی کاهشی بوده است، ادامه این روند برای کشور نگران کننده است. برای سایر کشورها تحلیل های آماری قبل حاکی از ادامه روند کاهشی رشد انتشار ویروس در بازه زمانی مشابه بوده است. کشورهای آمریکا از ۳.۳۸ درصد به ۲.۵۵ درصد، استرالیا از ۱.۷۸ درصد به ۱.۱۲ درصد، انگلیس از ۳.۲۵ درصد به ۲.۸۷ درصد و ایتالیا از ۱.۳ درصد به ۰.۷۳ درصد کاهش یافته است. میزان بهبود یافتگان کشور در این ده روز ثابت و برابر با ۸۰ درصد بوده و از این نظر بعد از کشور چین با میزان بهبود یافته ۹۴.۲۷ درصد و آلمان با ۸۴ درصد سومین کشور دنیاست. میزان متوسط بهبودی در دنیا در ده روز اخیر از ۳۱.۴ درصد به ۳۵.۶۸ درصد افزایش یافته است.
آقای دکتر دهقانی گفت: اکنون حدود ۹۰۴۳ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید -۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و انگلیس به ترتیب با هزار و ۵۵۵، هزار و ۳۳۲ و ۶۳۵ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته اند. سایر کشورها از جمله ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به ترتیب در جایگاه بعد هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران با ۱۲۹ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق در خصوص ویروس کووید -۱۹ دارد.
سرپرست ISC در ادامه گفت: در سامانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید – ۱۹ قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد. کلیه نتایج و آمار در سامانه کووید -۱۹ به همراه تحلیل مربوط به کشورهای مطرح دنیا، متوسط نرخ رشد روزانه در بازه های زمانی مختلف، درصد بهبود یافته ها و نیز درصد فوت شده ها در این سامانه مشخص شده است
وی افزود: آخرین اطلاعات موجود در این سامانه نشان می‌دهد که در طول دهه اخیر از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت (۳۰ فوریه تا ۹ مه سال ۲۰۲۰) تعداد کل مبتلایان در دنیا از ۳۲۱۸۱۸۳ مورد به ۴۱۷۸۱۵۴ مورد افزایش یافته و بنابراین متوسط رشد روزانه بیماری دنیا برابر با ۲.۶۵ درصد است. همچنین میزان رشد متوسط روزانه بیماری دنیا در دهه دوم فروردین (۱۱ تا ۲۰ فروردین) برابر با ۸.۶۴ درصد، دهه سوم فروردین (۲۱تا ۳۰ فروردین) برابر با ۴.۷۲ درصد و در دهه اول اردیبهشت برابر با ۲.۹۶ درصد بود. بررسی ها نشان می‌دهد که در دهه دوم اردیبهشت متوسط بهبود یافتگان دنیا از ۳۱.۴۱ به ۳۵.۶۵ درصد افزایش و نیز میزان فوتی ها از ۷.۱ به ۶.۸ درصد کاهش یافته است.
آقای دکتر دهقانی گفت: بررسی آمار رسمی حاکی از کاهش مستمر متوسط نرخ رشد روزانه انتشار بیماری در ایران در دو ماه اخیر بوده است. در حالی که میزان رشد متوسط روزانه در کشور در ماه اول یعنی از ۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین برابر با ۱۶.۵۵ درصد بود این میزان در ماه دوم یعنی از ۱۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت به ۳ درصد کاهش یافته بود.
وی گفت: محاسبه میزان متوسط رشد روزانه در بازه های ده روزه نشان می دهد که در دهه دوم فروردین (۱۱ تا ۲۰ فروردین) میزان رشد متوسط روزانه برابر با ۵.۳۷ درصد و در دهه سوم فروردین (۲۱ تا ۳۰ فروردین) برابر با ۲.۴۵ درصد و در دهه اول اردیبهشت (۳۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) به ۱.۳۷ درصد تنزل داشته ولی متأسفانه این میزان در دهه دوم اردیبهشت (۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت) به ۱.۴ درصد افزایش یافته است.
سرپرست ISC گفت: کشورهای چین با میزان بهبود یافته ۹۴.۲۷ درصد، آلمان با ۸۴ درصد، ایران با ۸۰ درصد، ترکیه با ۶۶.۸۵ درصد و اسپانیا با ۶۶.۶۷ درصد بالاترین نرخ بهبود یافتگان را داشته اند. همچنین درصد فوت شدگان کشور از ۶.۳۷ درصد به ۶.۱۸ درصد کاهش یافته که کماکان کمتر از متوسط جهان (۶.۸ درصد) است. کشورهای فرانسه و انگلیس به ترتیب با ۱۴.۹۱ درصد و ۱۴.۱۵ درصد بالاترین میزان درصد فوت شدگان را دارند.
وی افزود: تحلیل آمار موجود در سامانه نماگر کووید -۱۹ ISC نشان می‌دهد که کاهش درصد متوسط نرخ رشد روزانه برای همه کشورهای مطرح دنیا وجود داشته و بخصوص میزان فوق در ۱۲ کشور مورد مطالعه کاهش محسوسی داشته است. به طور خاص نرخ متوسط رشد روزانه ابتلا ویروس در دهه اول اردیبهشت نسبت به دهه دوم اردیبهشت کشورهای آمریکا به ترتیب از ۳.۳۸ به ۲.۵۵ درصد، اسپانیا از ۱.۷۸ به ۱.۱۲ درصد، انگلیس از ۳.۲۵ به ۲.۸۷ درصد، ایتالیا از ۱.۳ به ۰.۷۴ درصد، روسیه از ۸.۷۷ به ۷.۷۶ درصد، فرانسه از ۰.۸۶ به ۰.۶۲ درصد، آلمان از ۱.۰۴ به ۰.۶۳ درصد، برزیل از ۷.۴۶ به ۷.۴۵ درصد، ترکیه از ۳.۱۵ به ۱.۶۷ درصد، ایران از ۱.۳۲ به ۱.۴ درصد، چین از ۰.۰۲ به ۰.۰۱ درصد، کانادا از ۴. ۲۷ به ۲.۶۱ درصد، پرو از ۸.۱ به ۷.۱ درصد و هندوستان از ۷.۱ به ۶.۷۸ درصد تغییر یافته اند. همانطور که از جدول ملاحظه می شود از میان ۱۴ کشور موجود در جدول فقط متوسط رشد روزانه ایران در ۱۰ روز اخیر روند افزایشی (به میزان ۶ درصد نسبت به دهه اول اردیبهشت) داشته است.
آقای دکتر دهقانی ادامه داد: با این حال بیشترین درصد بهبود یافتگان در میان کشورهای یاد شده متعلق به چین با ۹۴.۲۷ درصد، آلمان با ۸۴ درصد، ایران با ۸۰.۱ درصد، ترکیه با ۶۶.۸۵ درصد، اسپانیا ۶۶.۶۷ درصد، ایتالیا با ۴۸ درصد، کانادا با ۴۶.۶ درصد، برزیل با ۳۹.۹۳ درصد، فرانسه با ۳۱.۷۷ درصد، پرو با ۳۱.۷۲ درصد، هندوستان با ۳۱.۲۳ درصد، آمریکا با ۱۸.۷۵ درصد و روسیه ۱۶.۳۷ درصد بوده است. میزان متوسط بهبود یافته دنیا تا این زمان ۳۵.۶۸ درصد است، بیشترین درصد فوتی در میان کشورهای مورد بررسی دنیا به ترتیب متعلق به کشور انگلیس با ۱۴.۵۴ درصد، فرانسه با ۱۳.۹۵ درصد، ایتالیا با ۱۳.۹۵ درصد، اسپانیا با ۱۰.۱ درصد، کانادا با ۷.۱ درصد، برزیل با ۶.۸۴ درصد، ایران با ۶.۱۸ درصد و آمریکا با ۵.۹۱ درصد است. همچنین میزان متوسط فوتی دنیا تاکنون ۶.۸ درصد بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی؛ تولید وطنی افغانستان با بُشکه!