باید و نباید روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده


باید و نباید روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزه‌داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی و به حدود 16 ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.

ندا فرحبخش در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.

وی افزود: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون مادر (گلوکز خون) تامین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تامین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند. بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود. در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد و جنین نیز با توجه به سنین جنینی، رشد خوبی داشته باشد، مادر فشار خون طبیعی داشته باشد و کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند و بیماری خاصی نداشته باشد، قادر به روزه گرفتن است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در مورد مادران شیرده نیز از آنجا که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک می‌شود، بهتر است مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.

فرحبخش گفت: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی، به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد. در این دوره، رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در صورتی که مادر شیرده مایل به گرفتن روزه در ماه مبارک است باید نکاتی را رعایت کند، تصریح کرد: مادر شیرده باید در وعده سحر و افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و یا حبوبات و همچنین انواع سبزی و سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B به میزان دو تا سه لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده شود. پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل هشت لیوان آب و مایعات مصرف شود تا به دلیل کم‌آبی بدن، حجم شیر مادر کم نشود.

وی بیان کرد: مادر شیرده باید از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز