روش های چاق شدن نوزاد


روش های چاق شدن نوزاد

نوزادانی که در سنین زیر یک سال افزایش وزن زیادی پیدا می‌کنند بیشتر در معرض چاقی در سنین پیش‌دبستانی خواهند بود.

درست یا غلط، این باور وجود دارد که نوزاد لاغر، دچار مشکل و بیماری است و چاقی نوزاد، نشانه ای از سلامت او به شمار می رود.
به همین دلیل این والدین تلاش می‌کنند تا با انواع غذاهای کمکی وزن نوزادانشان را به حد قابل قبولی برسانند؛ اما نکته حائز اهمیت آنست که آیا این افزایش وزن زیاد در نوزادی به نفع کودک است یا به ضرر او؟!
مطالعات اخیر نشان داده است،نوزادانی که در سنین زیر یک سال افزایش وزن زیادی پیدا می‌کنند بیشتر در معرض چاقی در سنین پیش‌دبستانی خواهند بود. این مساله اهمیت عادات غذایی درست از زمان نوزادی را نشان می‌دهد.
طی 20 سال گذشته میزان چاقی کودکان شیوع فراوانی یافته است، به طوری که در میان کودکان آمریکایی شیوع چاقی دو برابر شده و تقریبا 3/1 درصد آنها چاق یا دچار افزایش وزن هستند. شیوع چاقی کودکان متاسفانه در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.
همان طور که می‌دانیم، اپیدمی چاقی با مشکلات تهدیدکننده سلامتی از قبیل ریسک بالای بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان در ارتباط است.براساس دو مطالعه انجام شده اخیر، غذا ندادن بیش از حد به بچه‌ها در زمان سیری آنها و تشویق به نوشیدن میزان زیاد آب می‌تواند در کنترل وزن آنها بسیار موثر باشد.
دانشمندان دانشگاه هاروارد، 559 کودک را به 4 گروه تقسیم کردند. این تقسیم‌بندی براساس اندازه‌گیری قد و وزن آنها در زمان تولد، 6 ماهگی و 3 سالگی بود. نزدیک به 10/1 درصد بچه‌ها در 3 سالگی چاق بودند.
شیر پرچرب، آووکادو، سبزیجات و میوه ها و ماکارونی، می تواند وزن کودک را افزایش دهد، البته دقت کنید که هر یک از این مواد در چه ماهی از تولد کودک باید شروع شود.
روش های چاق شدن نوزاد
بچه‌هایی که در زمان تولد سنگین‌وزن‌تر بوده و آنهایی که تا 6‌ماهگی بیشترین اضافه وزن را داشتند، احتمال بروز چاقی در 3‌سالگی آنها 40 درصد بیشتر بود. جالب آن که افزایش وزن زیاد در نوزادی بیش از سنگین وزن بودن در هنگام تولد، ریسک چاقی در سنین رشد را افزایش می‌دهد. اگرچه چاقی در 3 سالگی الزاما به معنای چاقی در بزرگسالی نیست ولیکن بدون شک ریسک آن را بالا می‌برد.
مطالعه مشابه دیگر در کودکان راه آسان برای جلوگیری از افزایش وزن بچه‌ها را تشویق در نوشیدن آب بیشتر در آنها یافته است. در این مطالعه که در 1641 دانش‌آموز دبستانی انجام گرفت، دانش‌آموزان به نوشیدن آب بیشتر تشویق شدند. نتایج این مطالعه نشان داد، در دانش‌آموزانی که میزان آب نوشیده شده بیشتر بود ریسک افزایش وزن 31 درصد کاهش یافت.
نکته عملی با توجه به اهمیت چاقی نوزادی در چاقی سنین بعد زندگی، آموزش والدین برای بهبود رژیم غذایی نوزادان و عدم اصرار به افزایش وزن سریع در زیر یک سالگی ضروری است، چرا که اصرار بیش از حد به افزایش حجم مواد غذایی نوزادی می‌تواند افزایش وزن بی‌رویه و چاقی در سنین کودکی را به ارمغان آورد. از طرف دیگر نوشیدن آب به اندازه کافی نیزدر پیشگیری از اشتهای کاذب و چاقی کودکان مفید است.
راهنمای تغذیه ماه به ماه و وزن گیری کودک تا یک سالگی
۱ تا ۴ هفتگی
در روزهای اولیه ی تولد نوزاد معمولا تا ده-دوازده روزگی، نوزاد وزن از دست می دهد و حتی وزنش به کم تر از وزن زمان تولدش می رسد اما جای نگرانی نیست زیرا این یک روند طبیعی است. بعد از هفته ی دوم کودک شما کم کم وزن می گیرد و شروع به اضافه کردن وزن می کند و از نظر تغذیه شما باید هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار به کودک خود شیر دهید.
۱ ماهگی
اگر کودک شما خوب شیر بخورد و بیمار نباشد باید به طور طبیعی در ماه اول زندگی خود هر هفته ۲۰۰ گرم وزن اضافه کند که در پایان ماه می شود حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم.
۲ ماهگی
در ماه دوم نیز همان افزایش وزن ۱ کیلوگرم را باید برای کودک در نظر گرفت البته باید حواستان باشد که کودکتان بخوبی شیر بخورد.
۳ ماهگی
این ماه زمانی است که کودک کم کم شروع به حرکت می کند اما در این ماه باید ۱۸۰۰ گرم تقریبا نزدیک به ۲ کیلوگرم وزن اضافه کند پس در ماه سوم از زندگی نوزاد، باید توقع شما از افزایش وزن او بیشتر از ۱ کیلو گرم باشد.
۴ ماهگی
این ماه زمانی است که هنوز از کودک باید انتظار همان دو کیلو گرم وزن گرفتن را داشته باشیم. با اینکه در این ماه کودک بیشتر به غذا تمایل نشان می دهد اما هنوز غذای او شیر است و شما هنوز مجاز به دادن غذاهای جامد به کودک نیستید. در این ماه کودک حرکات بیشتری انجام می دهد مثلا سر خود را بالا می گیرد یا دست هایش را بازی می دهد.
۵ ماهگی
در پایان ۵ ماهگی باید کودک شما وزنش دو برابر شود و شما کم کم می توانید با اجازه ی پزشک غذاهای جامد را برای کودکتان در پایان این ماه شروع کنید، مثلا فرنی آرد برنج.
۶ ماهگی
این ماه ، ماه شروع غذاهای مجاز برای کودکتان می باشد اما وزن او تقریبا ماهی نیم کیلوگرم افزایش می یابد زیرا در این ماه فعالیت کودک نیز بیشتر می شود.
۷ ماهگی
از این ماه شما می توانید از گوشت ، سبزیجات و میوه جات در غذای کودک خود استفاده نمایید و در پایان ماه کودک شما باید یک کیلوگرم وزن اضافه کند.
۸ ماهگی
از این ماه تخم مرغ ، ماکارانی و پنیر را به غذاهای کودک خود بیافزایید، در این ماه باید کودک شما سه برابر وزن اولیه ی خود باشد.
۹ ماهگی
این ماه زمانی است که شما باید وعده های غذایی کودک خود را به روزی پنج وعده برسانید در واقع دو میان وعده نیز اضافه می شود. برای کودک این سنی هنوز غذاها باید به صورت پوره باشند و البته غذاهای انگشتی نوزاد ۶ الی ۹ ماهه را هم پیشنهاد می کنیم.
۱۰ ماهگی
در این ماه توقع زیادی از کودک نداشته باشید ممکن است او وزن نگیرد و شاید هم وزن کم کند زیرا در این ماه کودک میخزد یا چهار دست و پا می رود که نوعی تحرک است و باعث لاغر شدن کودک می شود.
۱۱ الی ۱۲ ماهگی
این دو ماه، ماه هایی هستند که کودک در پایان این ماه ها سه برابر وزن اولیه ی خود وزن دارد و هنوز نیاز به پنج وعده غذا بعلاوه ی شیرمادر یا شیر خشک دارد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
اگر کودکی به دنیا آورده اید که وزن کمی دارد یا اگر کودک پر جنب و جوشی دارید که وزن آن بالا نمیرود و به دلیل فعالیت زیاد هر چه می خورد را می سوزاند، نگران نباشید! ما در این مطلب برای شما راهکارهای افزایش وزن کودک از 7ماهگی به بعد را آورده ایم.

وضعیت نرمال وزن گیری کودک چگونه است؟
به‌طور معمول نوزادانی که به دنیا می‌آیند حدود۳/۵ کیلوگرم وزن دارند.بعد از گذشت یک سال، وزن این کودکان به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.
یعنی کودکان در سال اول،۶/۵ کیلوگرم افزایش وزن دارند.در سال دوم از ۱۰ کیلوگرم به۱۲/۵ کیلوگرم می‌رسند.یعنی در سال دوم۲/۵ کیلوگرم به وزن‌شان اضافه می‌شود.
این نکته را باید یادآور شوم که رشد کودک در سال اول با سال دوم خیلی فرق می‌کند.به این شکل که وزن‌گیری کودک در سال دوم، ماهی ۲۵۰ گرم است؛ یعنی یک کودک ۱۵ ماهه باید وزنی حدود ۱۰ کیلو و ۷۵۰ گرم داشته باشد.
اگر والدین این نکته را بدانند دیگر جایی برای نگرانی به دلیل کم‌وزن گرفتن کودکشان ندارند زیرا در سال دوم همه ‌وزنی که کودک اضافه می‌کند۲/۵ کیلوگرم است.

برای افزایش وزن کودک نوپا
شیر مادر برای تغذیه کودک بسیار عالی است. نوزادان و کودکان نوپا نیاز به چربی در رژیم غذایی خود دارند ، و برای این منظور باید مصرف شیر را در برنامه غذایی خود داشته باشند
شیر پرچرب حتما وزن کودک را افزایش خواهد داد. شیر سرشار از کلسیم و پر کالری است. اگر به کودک بیش از یک سال هر روز صبح ، یک لیوان شیر پرچرب بدهید چاق خواهد شد.
یادتون باشه که ماست های طعم دار و میوه ای به کودکتون ندین چون پر از شکره.

افزایش وزن کودک با ارزن انگشتی!
ارزن انگشتی (finger millet) یکی از بهترین منابع غذایی برای افزایش وزن در کوکان است.
این دانه سرشار از فیبر غذایی، پروتئین و ویتامین های B1 ، B2 و B6 است(dot) ارزن انگشتی رو میتونین به صورت فرنی به کودکتون بدین.

افزایش وزن کودک در ۷ماهگی
برای افزایش وزن کودک در این سن گوشت، سبزیجات و میوه های له شده را به شیر خودتان یا شیرخشک اضافه کنید. شما می توانید آوکادو را به کودک پس از شش ماهگی بدهید .
آوکادو غنی از فیبر است و چربیهای سالم دارد. اگر برای اولین بار استفاده میکنید به صورت پوره استفاده شود، و پس از یک سال، شما می توانید آنها را با کوکتل های شیری مخلوط کنید.

افزایش وزن کودک در ۸ ماهگی
برای وزن گیری کودک در این سن شیر مادر یا شیرخشک به همراه کمی غذای انگشتی به او دهید.
اگر به نظر می رسد کودک برای خوردن غذای انگشتی دچار مشکل می شود، از سبزیجات و میوه های له و پوره شده به همراه یک تکه گوشت استفاده کنید.

روش های چاق شدن نوزاد
افزایش وزن کودک در ۹ماهگی
برای حفظ روند وزن گیری کودک، هر دو تا چهار ساعت از میان وعده های سبک مانند تخم مرغ آب پز، سبزیجات بخارپز و یا تکه های کوچک نان استفاده کنید.

افزایش وزن کودک در ۱۰ ماهگی
برای وزن گیری کودک در این ماه غذای انگشتی انتخاب مناسبی است. علاوه بر این سعی کنید برگ سبزیجات و میوه های سفت تر مثل برش های کوچک سیب و ماکارونی را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.
البته شیرمادر یا شیرخشک را فراموش نکنید.

افزایش وزن کودک در ۱۱-۱۲ماهگی
در این ماه ها کودک شما به راه می افتد و به دلیل شیطنت زیاد وزن کم می کند. شما نگران نباشید و به تلاش خود برای وزن گیری کودک ادامه دهید!

نکات مهم تغذیه ای برای کودک
هرگز نباید در این ایام و به طور کلی در طول 6 ماه اول زندگی که تغدیه شیرخوار انحصاراً با شیر مادر است به وی آب و یا آب قند خورانید چه حتی مقدار کم آن می تواند هم موجب کاهش اشتها و کمتر مکیدن پستان و در نتیجه کاهش شیر مادر شود و هم ممکن است موجب آلودگی دستگاه گوارش و مشکلات ناشی از آن گردد.
مادر باید به خلق و خوی کودک خود توجه لازم را داشته باشد تا در زمان تغذیه انحصاری و نیز پس از شروع غذای کمکی، نگران نشود بلکه برعکس با عنایت به خلق و خوی و رفتار شیرخوار، نحوه تغذیه وی را تنظیم نماید.
ضمناً باید توجه داشت، کودکانی که با وزن کم متولد می شوند نیاز به توجه و مراقبت بیشتر دارند و عدم توجه لازم به آنان، باعث می شود که از افزایش وزن کافی برخوردار نشوند.
روش های چاق شدن نوزاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟