کشف اولین کتیبه‌ میدان چوگان ایران در لرستان


کشف اولین کتیبه‌ میدان چوگان ایران در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: اولین میدان چوگان ایران با میل دروازه‌های سنگی کتیبه‌دار در شرق استان کشف شد.

سید امین قاسمی امروز ۲۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران استان بیان کرد: با بررسی‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی اخیر در شهرستان الیگودرز توسط همکاران، عناصر معماری و تاریخی مهمی از نخستین میدان چوگان در لرستان و غرب کشور به دست آمده است.

وی اظهار کرد: عناصر معماری مکشوفه شامل ۴ میل سنگی ایستاده و مربوط به دروازه‌های میدان چوگان هستند که یکی از آنها دارای کتیبه‌ای به زبان فارسی است.

این مسئول با تبریک به مردم لرستان در خصوص کشف این اثر مهم، افزود: این میدان چوگان در روستای خلیل‌آباد در دامنه‌های قالی‌کوه و اشترانکوه قرار دارد که با توجه به قرارگیری این منطقه در محور گردشگری آبشار آب‌سفید و شول‌آباد، در آینده به نقاط توریستی استان اضافه خواهد شد.

عطا حسن‌پور کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان نیز در این رابطه گفت: کتیبه‌ مکشوفه بر بدنه‌ میل سنگی دروازه‌ی میدان چوگان، شامل ۴ مصرع شعر فارسی بوده که تاریخ ۱۱۱۶ هجری قمری را بر خود دارد که با اواسط دوره‌ی صفویه همزمان است.

وی اضافه کرد: متن کتیبه نشان می‌دهد یحیی بن یوسف نوه‌ی خلیل خان بختیاری، از حاکمان سرشناس بختیاری در دوره‌ی صفوی، بنای عمارتی را در این منطقه بنیان نهاده که مشرف به میدان چوگان بوده است و سنگهای پاک‌تراش به جای مانده از این عمارت، که اکنون در اطراف پراکنده شده‌اند، حکایت از شکوه و عظمت این بنا دارد.

حسن‌پور افزود: هر چهار میل سنگی از محل خود جدا و در سده‌های گذشته پس از تخریب میدان چوگان، به قبرستان خلیل آباد منتقل شده‌اند که از این تعداد سه میل سنگی که توسط سودجویان آثار فرهنگی-تاریخی در معرض تخریب و یکی از آنها را نیز شکسته بودند، به موزه‌ مردم‌شناسی الیگودرز انتقال یافته‌اند.

این کارشناس با اشاره به اینکه نمونه مشابه‌ این میل‌های سنگی هم اکنون در میدان نقش جهان اصفهان که قدیمترین میدان چوگان در جهان است، وجود دارد، افزود: کشف این میدان بعد از اصفهان و قزوین، سومین میدان چوگان در ایران به شمار می‌آید که باب تازه‌ای در مطالعات دوره‌ صفوی در لرستان و ایران باز کرده و به زودی اطلاعات تکمیلی و مفصل‌تری در این رابطه به سمع و نظر علاقمندان خواهیم رساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید