چراایرانیان از همان ابتدا شیفته امام علی(ع) و فرزندانش شدند؟!


چراایرانیان از همان ابتدا شیفته امام علی(ع) و فرزندانش شدند؟!

استاد حوزه عدالت وروح عالی دینی که در وجود امام علی(ع) بود را با مهمترین عاملی دانست که باعث شیفتگی ایرانیان نسبت به امام علی(ع) شد.


حجت الاسلام و المسلمین مهدی کرامتی، در گفت و گو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)گفت : در جریان به شهادت رساندن حضرت علی(ع) مشهور است که بعد از جنگ نهروان، جمعی از خوارج برای چاره‌جویی انتقام کشتگان خود، در مکه جمع شدند و نقشه شهادت حضرت علی(ع) و قتل برخی دیگر را پی‎ ریزی کردند. اما این تمام ماجرا نیست و حقیقتی ورای این خبر پنهان است.

وی افزود: ابن ملجم به نمایندگی از جریان خوارج، صرفا مجری برنامه است. ردپای مثلث شوم خوارج، منافقان و معاویه در این جریان مشهود است. جریان نفاق که زیر لایه شهر کوفه گسترده شده بود با تزویر معاویه گره می‎خورد می تواند تعصب کور ابن ملجم را در مدیریت و نقشه شوم شهادت امیر المومنین پیاده کند. جهالت و نادانی خوارج زمینه را برای بروز چنین حوادثی آماده کرد.

استاد حوزه بیان کرد : تسهیل‎گری و کمک اشعث به ابن ملجم در اجرای نقشه، ثابت شده است. ابن ابی الحدید معتزلی، شارح نهج البلاغه و از بزرگان اهل سنت که به خوبی بسترهای تاریخی را بررسی کرده، درباره نقش‎آفرینی اشعث در حوادث آن‎روزها، می‎گوید: « هر فساد و اغتشاشی که در خلافت امام علی (ع) به وجود آمده ریشه همه این ها اشعث بوده است.» گویا اشعث حلقه وصل معاویه و ابن ملجم است.

کرامتی در رابطه با سکوت حضرت علی(ع) در زمان خلافت سه خلیفه گفت : حضرت علی برای احقاق حق و آشکارکردن حقیقت برای مردم تلاش کرد؛ اما آنجا که کیان اسلام را در خطر دید و احساس کرد مصلحت اسلام در گرو سکوت او نهفته است، سکوت کرد. بدون شک حفظ اسلام محور فعالیت‎های ائمه بوده است و تشکیل حکومت در مرحله بعد. اگر حفظ اسلام منوط به قیام بود، آنان باکی از قیام نداشتند اما اگر قیام ممکن است به مبانی اسلامی آسیب وارد کند و اصل اسلام را تهدید کند، حاضرند از حقوق خود بگذرند و سکوت کنند تا اسلام پابرجا بماند.

وی افزود : حضرت علی (ع) در توصیف آن روزها می فرمایند: «در اندیشه فرو رفتم که میان دو راه کدام را برگزینم؟ آیا با کوته دستی قیام کنم و یا بر تاریکی کور صبرکنم که به سبب آن بزرگسالان فرتوت می شوند؟ و تازه سال ها پیر می گردند و مومنان در تلاش سخت تا آخرین نفس واقع می شوند. دیدم صبر برهمین حالت طاقت فرسا، عاقلانه‌تر است. پس صبر کردم در حالی که خاری در چشم و استخوانی در گلویم بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت : معمولا مظلومیت امام علی(ع) در غصب خلافت یا شهادت ایشان دیده می‌شود؛ اما مظلومیت ایشان یک جریان ثابت در لحظه لحظه زندگی ایشان است. نقل شده که فرمودند: از لحظه ای که پیامبر رحلت کرد من مظلوم بودم.

وی تصریح کرد: اما مهمترین وجه مظلومیت ایشان که تا امروز ادامه دارد، ناشناخته ماندن ابعاد وجودی امیرالمومنین (علیه السلام ) است.

دلیل علاقه ایرانیان به حضرت علی(ع) عدالت محوری ایشان است.

حجت الاسلام کرامتی،پژوهشگر علوم و معارف دینی،بیان کرد : دلیل اصلی علاقه ایرانیان به تشیع عدالت محوری امامی (علیه السلام) و جانشینان ایشان بود. این رخداد یکباره نبود و در طول بیش از هفت قرن واقع شده است.

مدیر گروه مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود : یکی از مواردی که در ایجاد این علاقه نقش داشت حضور حضرت علی(ع) در یمن، در اواخر حکومت ساسانی، بوده است. بعد از ملاقات نمایندگان دربار ساسانی (از منطقه یمن) با پیامبر خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) و پذیرش اسلام زمینه آشنایی بیشتر مردم یمن با مسلمین فراهم شده بود. ماموریت شش ماهه حضرت علی(ع) در یمن نخستین آشنایی ایرانیان با ایشان است.

کرامتی یادآور شد : حضرت علی(ع) پس از جنگ جمل حکومت را به سرزمین عراق و شهر کوفه انتقال داد. حضور ایرانیان در کوفه و شهراهای نزدیک به آن زمینه آشنایی و رابطه میان آنها را فراهم کرد.

وی گفت: هنگامی که حضرت علی(ع) در عراق سکونت کرد، بسیاری از مردم کوفه و شهرهای اطراف به تشیع گرویدند. دلیل این گرایش مردم برخورد صحیح و عادلانه ایشان با غیرعرب ها بود هر چند گاه زمینه اعتراض اعراب را فراهم می آورد.

وی تصریح کرد : آن چه باعث توسعه و ترویج اسلام شد، غنای معارف دینی و محتوای ارزشمند آن بود. بسیاری از کسانی که پس از فتح اسلام ایمان آوردند نه از سر اجبار که به دلیل شناخت روح اسلام و آموزه‎های آن بود. بعدها که رفتارهای مخالف آن را در سردمداران حکومت می‎دیدند، ناچار در پی اسلام اصیل بودند و آن را در خانه جانشین حقیقی پیامبر می‎یافتند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته