تکیه اعظم کلاک با قدمتی 300 ساله


تکیه اعظم کلاک با قدمتی 300 ساله ، مکانی قدیمی که  بر فراز کوهی در کلاک بالا قرار دارد که اکنون آن را با نام تکیه ی حبیب ابن مظاهر می شناسند مکانی مقدسی برای ساکنان قبلی و فعلی منطقه کلاک بوده است. قدمت آن به طور کامل مشخص نیست اما قدیمیها از پدران خود […]

تکیه اعظم کلاک با قدمتی ۳۰۰ ساله ، مکانی قدیمی که بر فراز کوهی در کلاک بالا قرار دارد که اکنون آن را با نام تکیه ی حبیب ابن مظاهر می شناسند مکانی مقدسی برای ساکنان قبلی و فعلی منطقه کلاک بوده است. قدمت آن به طور کامل مشخص نیست اما قدیمیها از پدران خود شنیده اند که پدرانشان آنجا را به یاد دارند. در این مکان مقدس سالهاست که در دهه محرم مراسم تعزیه اجرا می گردد. در همین مکان نیز امامزاده ای معروف نیز وجود دارد که به امامزاده تقی معروف است و به صورت نوری در شکاف کوه ظاهر شده است .

مردم منطقه به آن اعتقاد زیادی دارند و معجزات و کرامات زیادی از آن دیده اند. اکنون متولی این امامزاده آقای محمد اسکندری از بومیهای منطقه است. این تکیه حدود۱۵۰۰متر زیر بنا دارد که با احتساب فضای سبز و امامزاده به ۲۵هزار متر می‌رسد. وجود امامزاده تقی در بالای این تکیه که حالت قدمگاه دارد هم بر ارزش آن افزوده است. تکیه اعظم کلاک جزو ۵ تکیه اعظم کشور بوده که به ثبت رسیده است و همه ساله مراسم تعزیه خوانی سنتی از سوی بومیان آن انجام می‌شود.

تکیه اعظم کلاک با قدمتی 300 ساله

تکیه اعظم کلاک با قدمتی 300 ساله

اجرای مراسم تعزیه در تکیه کلاک به حداقل ۳۰۰سال گذشته بر می‌گردد.همه ساله در ایام محرم و صفر، آیین عزاداری برای سید و سالار شهیدان در سراسر کشور برگزار می شود و هر یک از اقوام ایرانی بنا به آداب خود به برگزاری مراسم عزاداری اقدام می‌کنند. البرز مهد تعزیه ایران زمین است و ابتدایی ترین نسخ تعزیه در ایران به منطقه برغان (روستایی در نزدیکی کرج) تعلق دارد. رئیس انجمن تعزیه البرز هنر تعزیه را متعلق به این استان می داند و معتقد است از دوران علویان که مرکز حکومت آنان در سلسله جبال البرز بوده تعزیه شکل گرفته و قدیمی ترین نسخ تعزیه کشور مربوط به این استان است.

جمعیت زیادی هر ساله از کلاک و مناطق مختلف کرج برای دیدن این مراسم می‌آیند و شاهد استقبال بی نظیر و پررنگ مردم از این مراسم هستیم. ابتدا این تکیه روباز و کوچک تر از امروز بود و ۴ اتاق خشت و گلی در ۴ گوشه آن برای اقوام مختلف کلاک با هدف تماشای تعزیه وجود داشت. زنان هم در بام اتاق‌ها می‌نشستند و اگر جمعیت زیاد بود با نشستن بر دامنه کوه تعزیه را تماشا می‌کردند . مرمت و بازسازی این مکان از سال ۶۷ آغاز و به مساحت آن افزوده و سکوهای پلکانی برای تماشاچیان ساخته شد. حدود ۱۵سال پیش هم با کمک‌های خیران، مردم و مسئولان این بنا مسقف شد و به صورت کنونی در آمد.

یکی از اتفاقات خاص این تکیه، این است که «رحمت الهم ایمانی» از ذاکرین قدیمی امام حسین (ع) در سال ۷۷ بعد از ایفای نقش حبیب بن مظاهر و شهادتش در تعزیه، هنگام تعویض لباس هایش در رخت کن نفس عمیقی کشید و از دنیا رفت. وی از صبح آن روز حال عجیبی داشت و می‌گفت امروزاحساس می‌کنم در کربلا هستم. از آن پس نام این تکیه به «حبیب ابن مظاهر» مشهور شد. تشکیل این تجمع بزرگ در روز هشتم محرم و در مرکز شهر کرج یکی دیگر از برنامه‌های عزاداری مردم این دیار است که در این روز هیئت‌های عزاداری در کنارهم با زمزمه نواهای حسینی و تشکیل دسته‌های سینه‌زنی به سوگواری امام حسین (ع) می‌پردازند. یکی از آیین‌هایی که از اهمیت معنوی بالایی در بین مردم استان البرز ازجمله آذری‌زبان ها برخوردار است، مراسم تشت گذاری است که به‌عنوان نماد سقای کربلا، رود فرات و آب دریغ شده از اهل‌بیت (ع) ویاران امام حسین (ع) در روز اول محرم با اجرای مراسم عزاداری خاص و قرائت دعا انجام می‌شود. در جریان برگزاری این مراسم سوگواری، مردم در مجالس عزاداری تشت‌های آب را بر سرخود می‌گذارند و در پایان آب تشت‌ها به‌عنوان تبرک بین عزاداران توزیع می‌شود. از ویژگی‌های تعزیه کلاک وجود نسخه‌های قدیمی تعزیه است که نسل به نسل و از پدر به فرزند منتقل‌شده و قدمت آن‌ها به دوره‌های صفویه و قاجار برمی‌گردد. نمایش آیینی سوگواری کلاک در ایام محرم و صفر برگزار می‌شود و از ویژگی‌های دیگر این تعزیه آموزش نسل به نسل آن از پیرغلامان به جوانان و مدیریت سنتی برگزاری این تعزیه است.

موزه تعزیه تکیه اعظم کلاک ۴۰۰نوع لباس و تجهیزات تعزیه دارد که در ایران بی‌نظیر است و البته شهرستان طالقان هم در رشد تعزیه نقش به سزایی داشته است.
با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان با پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان تعزیه کلاک یکی از قدیمی‌ترین مراسم‌های تعزیه کشور در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید. این اثر با شماره ۱۴۴۲ در فهرست ملی آثار ناملموس کشور به رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...