امامزاده حیدرکلاک کرج


امامزاده حیدرکلاک کرج ،در 5 کیلومتری شهر کرج در منطقه کلاک واقع شده است . مقبره مطهر امامزاده از نوادگان حضرت زین العابدین علیه السلام معروف به امامزاده حیدر علیه السلام به چشم می‌خورد.کلاک منطقه ای در سمت شمال شرق شهرستان کرج واقع شده است . این منطقخه از سمت غرب به پل قدیمی کرج […]

امامزاده حیدرکلاک کرج ،در ۵ کیلومتری شهر کرج در منطقه کلاک واقع شده است . مقبره مطهر امامزاده از نوادگان حضرت زین العابدین علیه السلام معروف به امامزاده حیدر علیه السلام به چشم می‌خورد.کلاک منطقه ای در سمت شمال شرق شهرستان کرج واقع شده است . این منطقخه از سمت غرب به پل قدیمی کرج ئو آابدی های خلج آباد و کلاک نو و از سمت جنوب به منطقه سرحد آباد از شمال به کوههای دشته و در نهایت ازسمت شرق به به مناطق گرمدره و کوهک و وردآورد محدود می باشد .

در حقیقت کلاک اولین منطقه است که محل زندگی اقوامی بوده است . بعدها با ازدیاد جمعیت آنها مناطق دیگری مانند سرجوب ، حصار ، سرحدآباد ، و قصبچه کرج را به وجود آورده است . و در اصل روستای کلاک بالا ،سر منشأ به وجود آورنده شهرستان کرج می باشد .این منطقه کوهستانی و خوش آب هوا در گذشته چشمه های متعددی داشته است اما در حال حاضر فقط یکی دو چشمه آن باقی مانده است.

امامزاده حیدرکلاک کرج

امامزاده حیدرکلاک کرج

این امامزاده یکی از قبیل امامزاده هایی است که دارای شجره نامه است. این شجره نامه با قدمت ۸۰۰ ساله در کتابخانه امام رضا علیه السلام نگهداری می‌شد که با تلاش بسیار به دست متولیان امامزاده رسید و به منظور حفظ و نگهداری، در یک قاب زیبا بر روی دیوار حرم مطهر نصب شده است. متن شجره نامه به این مضمون است؛ فرزندان حیدر بن حضرت امام زین العابدین علیه السلام، حمید و مجید و فرید را در ولایت بسطام شهید کردند اما حیدر بن سید بن حضرت امام زین العابدین را در توابع ری در منطقه کلاک شهید کردند.

امامزاده حیدر بن زید بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب از نوادگان امام سجاد (ع) که یکی از مکانهای تاریخی و مذهبی کلاک است . می گویند زمانی که روسها به ایران حمله کرده بودند صدمات زیادی را به صحن این امامزاده وارد کرده بودند گویا به دنبال گنجی بوده اند یا فقط هدفشان آسیب رساندن به اماکن مقدس مسلمانان بوده است به هر حال بنای قدیمی امامزاده را به کل ویران کردند و بنای جدید به همت اهالی منطقه بازسازی شده است .در دوران حکومت صفویه بقعه‌ای خشتی و گلی کوچک و بسیار ساده بر روی مزار آن امامزاده ساخته شد، مساحت آن بقعه بیشتر از ۲۴ متر مربع نبوده است و مکانی روحانی و دلنشین برای زیارت عاشقان اهل بیت علیه السلام بود.

به تدریج باغداران اطراف حرم امامزاده حیدرکلاک کرج که تمامی از اهالی کلاک بودند، باغ‌ها و زمین های اطراف امامزاده را وقف امامزاده کردند تا به مصارف گوناگون جهت اداره هرچه بهتر امامزاده مطهر برسد.چه بسیار کسانی که از راه دور و نزدیک به قصد زیارت و گرفتن حاجت به این مکان مقدس مراجعه این حاجت روا می‌شوند.این بقعه در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است.

امامزاده حیدرکلاک کرج

امامزاده حیدرکلاک کرج

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید