معاون استاندار: از خانه‌های خالی در یزد مالیات اخذ می‌شود


معاون استاندار: از خانه‌های خالی در یزد مالیات اخذ می‌شود

یزد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از برنامه‌ریزی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در شهر یزد خبر داد و گفت: مقدمات شناسایی خانه‌های خالی استان در حال انجام است.

محسن صادقیان افزود: طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی مکلف است با همکاری شهرداری‌ها نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر اقدام کند.

وی اظهار داشت: منتظر ارسال آیین نامه اجرایی این بند از قانون هستیم و بعد از دریافت آیین نامه بلافاصله اقدام خواهیم کرد.

به گزارش روز شنبه دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اضافه کرد: قطعا اخذ مالیات از خانه های خالی قیمت مسکن و اجاره بها را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که مصوبه دریافت مالیات از خانه های خالی به سال ٩٥ بازمیگردد، قرار است هر خانه ای که از ٥ سال بیش خالی از سکنه بوده بر اساس متراژ مالیات پرداخت کند.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۳۶۶ تصویب شد و تا سال ۱۳۸۰ نیز جاری بود، ولی به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد ارزش‌گذاری املاک که برای دولت داشت و به‌طور کلی مالیات اثرگذاری نبود، سال ۱۳۸۰ از قانون حذف شد.

این پایه مالیاتی (مالیات بر خانه‌های خالی) مجدداً در سال ۹۴ در ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شد که بر اساس این قانون، خانه‌هایی که بیشتر از یک سال خالی می‌مانند، مشمول درصدی از نرخ مالیات اجاره‌بها می‌شوند.

ماده ۵۴ مکرر این قانون می‌گوید: خانه‌های مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به این شرح خواهند شد: سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم، معادل مالیات متعلقه و سال چهارم و بعد از آن معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه.

آمار دقیقی از خانه های خالی در شهر یزد وجود ندارد.

استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی