ارتفاع سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین یک متر افزایش یافته است


ارتفاع سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین یک متر افزایش یافته است

قزوین - ایرنا - استاندار قزوین گفت: بارندگی‌های اخیر و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در تالاب الله آباد آبیک باعث شده تا ارتفاع سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین یک متر افزایش یابد.

هدایت الله جمالی پور روز شنبه در بازدید از تالاب الله آباد شهرستان آبیک که با حضور مدیران استانی و شهرستانی انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از هرگونه آب‌های سطحی در استان باید در راستای تقویت آبخوان و سفره‌های زیرزمینی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه وجود حوضچه‌های تغذیه مصنوعی که اقدامی از سوی شرکت آب منطقه‌ای بوده، باعث شد تا یک متر به ارتفاع سفره‌های زیرزمینی در دشت قزوین افزایش باید.
جمالی پور فایده دیگر احیای سفره‌های زیرزمینی را رفع فرونشست در نقاط مختلف دشت قزوین عنوان کرد و گفت: اگر دشت الله آباد احیا شود، به طور حتم شاهد از بین رفتن فرونشست‌ها در دشت بویین زهرا خواهیم بود.
استاندار قزوین به زهکش دشت الله آباد اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو متخصص بررسی نفوذ و اثرات آب در این منطقه است که باید در این رابطه یک نشست تخصصی در استان برگزار شود.
جمالی پور بیان داشت: برای چرای شترها در این دشت باید یک برنامه منسجم تعریف کرد تا زمان و مکان چرا مشخص شود و با متخلفان از این مقررات با به صورت قانونی برخورد شود.

ارتفاع سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین یک متر افزایش یافته است

حجت الاسلام نورالله قدرتی رییس کل دادگستری قزوین نیز در این بازدید گفت: درختکاری می‌تواند در این دشت به تقویت پوشش گیاهی و احیای بیشتر این تالاب منجر شود که در این خصوص باید نشست‌های بیشتری تشکیل دهیم.
یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای دشت قزوین نیز در این بازدید گفت: ۶۵ هزار هکتار از دشت قزوین به تالاب الله آباد منتهی می‌شود و این مکان به نوعی پایانه دشت استان به حساب می‌آید.
وی افزود: ۳۰ هزار هکتار از این تالاب در دشت آبیک و ۳۵ هزار هکتار آن در استان البرز قرار دارد که با همکاری یکدیگر و بستن زهکش‌ها توانستیم تا حدودی به حفظ آب در این دشت کمک کنیم.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک نیز در این بازدید گفت: چرای گوسفندان و شترها در این دشت باید از سوی استان‌های قزوین و البرز کنترل شوند چون حضور و چرای غیرمجاز آنها به پوشش گیاهی این دشت آسیب می‌زند.
حمیدرضا رضا نژاد افزود: ۳۲۰ نفر شتر در دشت الله آباد آبیک چرا می‌کنند که لازم است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود و برای مقابله با آنها یک تصمیم مناسب اخذ گردد.
امید رحمانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک نیز در این بازدید گفت: اگرچه زهکش دشت الله آباد تا حدودی بسته شده است، اما هنوز خروج آب از این دشت یک واقعیت غیرقابل انکار است.
وی افزود: اگر احیای تالاب الله آباد محقق شود، می‌تواند اکوتوریسم را در استان قزوین تقویت کرده و باعث جذب گردشگران شود.
فاطمه خمسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این بازدید گفت : طی ۲ سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی‌ها، اثرات منفی این زهکش بروز یافته است وگرنه این زهکش تا قبل از بارش‌های اخیر برای استان فایده داشت.
وی افزود: درحال حاضر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حال مطالعه و بررسی آسیب زهکش این دشت است تا بتوانیم تصمیم مناسبی در خصوص آن اتخاذ کنیم.
در دشت الله آباد آبیک امسال به خاطر احیا شدن براثر بارندگی ۳۰ گونه زیستی از پرندگان مهاجر حضور یافتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی