درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟


درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟

سرفه انواع مختلف دارد سرفه خشک، سرفه همراه با خس خس و سرفه پارسی.

شایع‌ترین دلایل سرفه کودکان بیماری توسط یک ویروس و آسم است که معمولا همراه با سرفه علائمی مانند حس خفگی، خس خس سینه و علائم سرماخوردگی نیز دارند. تب و سرفه کودکان ممکن است نشانگر آنفلوانزا نیز باشد.
سرفه یکی از بیماری های رایج در کودکان است. سرفه انواع مختلف دارد سرفه خشک، سرفه همراه با خس خس و سرفه پارسی. دلیل اصلی سرفه عفونت سیستم تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت، آسم و ریفلاکس معده است. سرفه همراه با علائمی مانند دشواری در قورت دادن، صدا دادن گلو هنگام تنفس، آبریزش بینی، درد قفسه سینه، خس خس کردن، تنگی نفس، تب و بی حالی می باشد. اگر نوزاد شما زیر چهار سال است مصرف قرص بدون تجویز پزشک باعث ایجاد عوارض جانبی می شود. اگر سرفه بیش از یک هفته به طول انجامید، کودک درد سینه داشت، سرفه همراه با خون بود یا سرفه همراه با تب بالا بود حتما به پزشک مراجعه کنید.
در ادامه روش های خانگی و گیاهی برای درمان سرفه شدید کودکان ذکر شده است.
درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟

روش های خانگی درمان سرفه شدید کودکان
عسل
عسل باعث بهبود ورم و التهاب گلوی کودک می شود و باعث بهبود سرفه نیز می شود. مقدار عسل به سن کودک بستگی دارد. اگر کودک شما بین دو تا پنج سال است نصف قاشق چایخوری عسل به او بدهید اما اگر بزرگ تر از دوازده سال است به او دو قاشق چایخوری عسل بدهید. بهتر است عسل را پیش از خواب به کودک بدهید.
به کودک زیر یک سال عسل ندهید زیرا باعث مسمومیت غذایی حاد می شود.
آب لیمو
یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه را همراه با عسل و یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و روزی دو یا سه بار به کودک بدهید.
زنجبیل
یک چهارم قاشق چایخوری فلفل هندی را با زنجبیل آسیاب کنید، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری آب بیفزایید و دو قاشق چایخوری از محلول را به کودک خود بدهید.
سرکه سیب
لیوانی آب بردارید و یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه سیب به آن بیفزایید. هم بزنید و به کودک بدهید. این ماده به سرعت باعث بهبود سرفه های کودک می شود.
بخور
کودک را در معرض بخار حمام قرار دهید. دوش آب گرم را باز کنید و در حمام را ببندید. پیش از خواب همراه با کودک خود حداقل پانزده دقیقه در حمام بنشینید. صبح دوباره این کار را پانزده دقیقه تکرار کنید. این کار باعث می شود گرفتگی بینی و گلو از بین برود. همچنین کودک راحت تر می تواند سرفه کند.
مقداری روغن اوکالیپتوس نیز می توانید به آب حمام بیفزایید. کودک را با این آب حمام کنید تا سینه باز شود و راحت تر سرفه کند.
ارتفاع زیر سر کودک را زیاد کنید
اگر سن کودک بالای یک سال است چند بالشت زیر سر، پشت و شانه هایش قرار دهید تا ارتفاع زیر سرش بلند شود. این کار به نفس کشیدن او کمک می کند.
استفاده از دستگاه تهویه
دستگاه تهویه در اتاق کودک قرار دهید. این دستگاه باعث می شود هوای اتاق مرطوب و تمیز باشد. پنجره ها را صبح باز کنید تا هوای مرطوب از اتاق خارج شود. در غیر این صورت باعث رشد قارچ ها می شود.
سوپ مرغ
مقداری سوپ مرغ برای کودک تهیه کنید. مطالعات نشان می دهد سوپ مرغ ضد التهاب است و باعث می شود مخاط رقیق شده، گرفتگی از بین رود و سرفه کاهش یابد. همچنین علائم سرماخوردگی را از بین می برد.
به کودک اجازه دهید استراحت کند
سرفه باعث خستگی کودک می شود زیرا او به انرژی زیادی برای مبارزه با عفونت نیاز دارد. هر چقدر کودک بیشتر استراحت کند سریع تر بهبود می یابد.
به کودک مایعات بدهید
مقدار زیادی مایعات و آب و نوشیدنی های گرم یا سرد بدون کافئین به کودک بدهید. مایعات باعث می شوند گرفتگی بینی و سینه راحت تر از بین برود.
دستگاه مکش
از دستگاه مکش برای باز کردن مجرای تنفسی کودک استفاده کنید. این دستگاه برای کودک بالای شش ماه مناسب است.
آب نمک گرم
یک فنجان آب گرم بردارید و نصف قاشق چایخوری نمک به آن بیفزایید. سپس دو یا سه قطره آب نمک در داخل هر بینی کودک بریزید. این کار به باز شدن مجرای تنفسی کمک می کند.
همچنین می توانید در یک ظرف آب نمک گرم بریزید. سر کودک را طوری در ظرف بگیرید که یکی از سوراخ های بینی در ظرف باشد و آب نمک وارد مجرای سوراخ بینی شود. در این زمان کودک باید با دهان تنفس کند. این کار باعث می شود بینی باز شود.
از کودک بخواهید روزی دو یا سه بار آب نمک قرقره کند. می توانید چند قطره آب لیمو نیز به محلول بیفزایید.
درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟

مک زدن
اگر کودک شما بالای چهار سال است می توانید به او آبنبات، توت یخ زده، یخ خرد شده یا بستنی بدهید. این مواد سرد باعث می شوند درد گلوی کودک کاهش یابد.

درمان های گیاهی سرفه شدید در کودکان
روش های گیاهی عوارض جانبی ندارند و برای کودکان بسیار مناسب هستند.
ماساژ بخار
عسل، آلوئه ورا و روغن های ضروری را ترکیب کرده و بر روی سینه، پشت و گردن کودک بمالید. این مواد را اطراف چشم، بینی یا صورت قرار ندهید.
یک قطره مریم گلی را با یک قطره روغن نعناع و روغن اوکالیپتوس مخلوط کنید. به آن دو قاشق چایخوری روغن زیتون بیفزایید و آن را بر روی بدن کودک ماساژ دهید.
شربت گیاهی سرفه
در یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری دارچین، یک چهارم فنجان ریشه ختمی، یک چهارم فنجان گل بابون و یک چهارم فنجان ریشه زنجبیل خشک شده یا تازه بیفزایید. مخلوط را بجوشانید تا نصف شود. هنگامی که مایع گرم است مقداری عسل و آب لیمو به آن بیفزایید و بگذارید سرد شود. می توانید محلول را به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کنید. در صورت نیاز یک قاشق چایخوری از محلول را به کودک بدهید.
یک قاشق چایخوری برگ آویشن را با دانه شنبلیله، نصف لیمو، یک قاشق غذاخوری گل مینا در نصف فنجان آب مخلوط کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. مخلوط را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو قاشق غذاخوری گلیسیرین و دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بگذارید سرد شود. سپس آن را در یخچال نگهداری کنید. هر چهار ساعت یک قاشق چایخوری به کودک بدهید.
عصاره های گیاهی
مقدار یکسانی از زیره سبز، برگ گشنیز و ریشه سوسن را مخلوط کنید. حدود ده میلی لیتر از مخلوط را بعد از غذا به کودک بدهید.
عصاره سپا
یک قاشق چایخوری آب عصاره سپا را با یک و نیم قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. بگذارید سه تا چهار ساعت بماند سپس به کودک بدهید. این ماده باعث کاهش سرفه و سرماخوردگی می شود.
چشم خرچنگی
ده گرم ریشه این گیاه را با ده میلی لیتر آب مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دو بار به مدت سه روز به کودک بدهید.
صبرزرد
مقداری برگ صبرزرد را روی آتش قرار دهید و عصاره آن را بگیرید. مقداری از مخلوط را با عسل مخلوط کنید و روزی دو بار به کودک بدهید.
دانه رازیانه
رازیانه باعث می شود راحت تر سرفه کنید. یک فنجان و نیم آب جوش را با یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه مخلوط کنید. بگذارید نیم ساعت بماند. مایع را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بعد از سرد شدن می توانید دو ماه در یخچال نگهداری کنید. روزی نصف قاشق چایخوری به کودک بدهید تا سرفه اش کاهش یابد.
درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟

چای گیاهی
یک فنجان آب گرم را با نصف قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان مخلوط کنید. بگذارید ده دقیقه بماند سپس به هم بزنید. یک تا دو فنجان از این ماده را هر روز به کودک بدهید. خواص ضد التهاب و خلط آور شیرین بیان باعث بهبود سرفه می شود.
دو قاشق چایخوری بادرنجبویه را در یک فنجان آب در حال جوش بریزید. محلول را هم بزنید و به کودک بدهید.
دو قاشق چایخوری زوفای خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ده تا دوازده دقیقه بماند. مخلوط را هم بزنید و به کودک بدهید. چای در حالت گرم باعث باز شدن گرفتگی ها می شود.

بایدها و نبایدها در خصوص درمان سرفه کودکان
بایدها
به کودک آموزش بدهید دست هایش را مرتب بشوید. اگر بیرون هستید از دستمال های مرطوب برای تمیز کردن دست های کودک استفاده کنید.
اگر کودک شما سرفه می کند ممکن است دیگران نیز مریض شوند زیرا ویروس به سرعت منتقل می شود. بنابراین سعی کنید بهداشت را رعایت کنید.
نبایدها
هنگامی که کودک سرفه می کند یا سرما خورده است سیگار نکشید زیرا دود آن مانع از تنفس راحت کودک می شود. سعی کنید کودک را از منابع دود دور کنید.
از اسپری های مخصوص بینی و قرص بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.
درمان سرفه خشک در کودکان، چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس