از تاثیر کرونا بر 72 درصد کسب و کارهای فناوری تا اجرای 23 پروژه‌ اولویت‌دار تا پایان سال 99


از تاثیر کرونا بر 72 درصد کسب و کارهای فناوری تا اجرای 23 پروژه‌ اولویت‌دار تا پایان سال 99

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر منفی کرونا بر 72 درصد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، گفت: در راستای تحقق دولت الکترونیک، 23 پروژه الویت‌دار طراحی شده که تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

محمدجواد آذری جهرمی، امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در مراسم روز جهانی ارتباطات و افتتاح پروژه‌های ارتباطی، اظهار کرد: امروز ۸۳ درصد روستاهای کشور به پهن باند موبایل متصل است.

وی با اشاره به چالش‌های وزارت ارتباطات، افزود: عدم همکاری شهرداری‌ها با توسعه اینترنت خانگی و همراه، مشکل دسترسی به شبکه برق سراسری در محل نصب سایت‌های روستایی و تامین منابع مالی توسعه پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت بورس، از جمله چالش‌ها است‌.

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: پنج هزار شرکت نوپا به عنوان استارت‌آپ‌ها و بیش از ۱۷۰۰۰ شرکت عضو نظام صنفی رایانه‌ای اعضای خانواده ما هستند.

آذری جهرمی ادامه داد: شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بخش‌های خدمات آنلاین، نرم افزاری، کسب و کارهای حضوری و خدمات آنلاین پزشکی فعالیت دارند.

وی با اشاره به تاثیر منفی کرونا بر ۷۲ درصد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، افزود: بیشترین تاثیر منفی در خدمات نرم افزاری بوده است که ۸۶ درصد اثر منفی داشته و بیشترین اثر مثبت در حوزه خدمات پزشکی بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: تعدیل نیروی انسانی نیز یکی از چالش‌های بزرگ بود که ۱۸ درصد شرکت‌ها نیروهای خود را تعدیل کردند که در این مدت شرکت‌های خدمات نرم افزاری بیشترین درصد را در حوزه تعدیل نیرو داشتند.

آذری جهرمی با بیان اینکه ۵۱ درصد شرکت‌ها در زمان شیوع کرونا دچار چالش و مشکل کمبود تقاضا شدند، تصریح کرد: ۳۲ درصد دچار مشکل زنجیره ارزش شدند و ۳۷ درصد مشکل نیروی انسانی داشتند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکلات این شرکت‌ها تامین حقوق و دستمزد، اجاره بها، پرداخت مالیات، هزینه بازرگانی، ساختارها و فعالیت بیمه و بازپرداخت وام‌ها بوده که آن‌ها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پرداخت تسهیلات ۵۴ میلیارد تومانی به این شرکت‌ها در فاز اول، افزود: در فاز دوم تسهیلات ۷۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های فعال حوزه گردشگری، برگزاری رویدادها، فروش بلیت، مشاغل خانگی، حمل و نقل و شبکه توزیع پرداخت شد.

آذری جهرمی با اشاره به استخدام دو هزار نفر در ‌کمپین‌های کرونا، تصریح کرد: استفاده از صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب و کارها از برنامه‌های پیش روی این وزارت است.

وی ادامه داد: عرضه سهام شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بورس، پیگیری و اجرای سه طرح ملی و طراحی سازو کارها برای حمایت از تولید مودم داخلی، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی توسعه زیرساخت ابری، توسعه مرکز توانمندسازی بین‌المللی و تدوین بسته‌های تسهیل حقوقی، از جمله برنامه‌های آتی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در شرایط کرونا، دولت مجبور شد ۱۷ میلیون فقره وام یک میلیون تومانی به گروه‌های هدف اعطا کند که واریز این وام بدون حتی یک مراجعه حضوری صورت گرفت.

آذری جهرمی با اشاره به تعریف ۲۳ پروژه اولویت دار در دولت الکترونیک که باید تا پایان سال ۹۹ اجرا شود، تصریح کرد: متاسفانه پیشرفت پروژه‌ها در دستگاه‌ها خوب نیست.

وی از ارائه خدمات برای کمک به بحران کرونا گفت و ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین اینترنت رایگان به بیش از ۸ میلیون مشترک اینترنت ثابت هزینه شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال ۱۰ میلیارد پیامک رایگان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در رابطه با تصمیمات ستاد کرونا و تامین اینترنت برای بیش از ۶۸۸ هزار معلم و دبیر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در این مدت خبر داد.

آذری جهرمی یادآور شد: خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو بوده و استانداری فعال دارد که در راستای پروژه‌های ارتباطی پیگیری‌های لازم را دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟