مسیری پول ساز دور از چشم منتقدین سینما!


مسیری پول ساز دور از چشم منتقدین سینما!

کارشناس شبکه نمایش خانگی گفت : سریال های خانگی بیشتر با هدف کسب درآمد و ایجاد اشتغال در فضایی ساخته می شوند که کمتر منتقدی به کیفیت آن می پردازد .

به گزارش گروه روی خط رسانه ها خبرگزاری برنا ؛ سعید رجبی فروتن در ارتباط تلفنی با برنامه بی قاب ، بی نقاب با محوریت سریال های شبکه نمایش خانگی، آسیب ها و فرصت ها عنوان کرد : با رشد تکنولوژی و اینترنت، روش های قدیمی برای انتشار سریال ، کمرنگ تر شد و مخاطبان برای دریافت آثار مورد علاقه خود به سایت های مرتبط مراجعه کردند.

این تغییر در عرضه آثار فرهنگی چون سریال سبب جذب بیشتر مخاطب نسبت به گذشته شد چون با پیشرفت فناوری و آسان تر شدن خرید و دسترسی ، ضریب نفوذ افزایش چشمگیری پیدا کرد .

وی افزود : گرچه درسه چهار سال اخیر عواملی دست به دست هم داد تا قدری پهنای باند و سرعت اینترنت در کشور بهبود پیدا کند اما با توجه به اینکه فرصت حضور در اجتماع از مردم سلب شده است و بسیاری از آنها ساعات متمادی در خانه هستند ، اسباب سرگرمی را نه در بیرون از منزل بلکه در درون خانه جستجو می کنند ؛ بنابراین سرعت اینترنت پاسخگو نیست .

این کارشناس شبکه نمایش خانگی در ادامه برنامه " بی قاب بی نقاب" رادیو گفت و گو با اشاره به درآمدزایی در حوزه تولید سریال های خانگی گفت: با افزایش شعاع تاثیرگذاری این سریال ها ، توجیهات اقتصادی برای حضور فیلمسازان و سرمایه گذاران در این عرصه بیش از گذشته افزایش یافت .

به گفته رجبی فروتن طی ۱۰ سال گذشته که از عمر شبکه نمایش خانگی می گذرد ۳۳ سریال ساخته شده است و در بین آنها آثار خوب ، متوسط ، ضعیف و غیرقابل دفاع هم وجود داشته است . به نظر می آید در سال های اخیر گرایش بیشتر سرمایه گذاران به این عرصه به دلیل هدف های مالی بوده است . برخی از فیلمسازان با در نظر گرفتن مسئولیت های اجتماعی ، درصدد ایجاد فرصت های شغلی برای دست اندرکاران فنی و هنری این حوزه بوده اند .

وی افزود : بسیاری از فعالان این حوزه تلاش می کنند با کپی برداری از سریال های پرطرفدار خارجی نمونه های وطنی بسازند و برخی نیز توفیق داشتند که در نمونه برداری اقتضائات فرهنگی و هنجارهای عرفی را مدنظر قرار دهند اما بسیاری نیز موفق نبوده اند و گاهی بیننده احساس می کند میان آنچه که در فیلم می بیند با چیزی که در اطرافش جریان دارد ، تناسبی وجود ندارد.

این فعال رسانه ای در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر سریال های خانگی گفت : مراجع نظارتی سینما مانند شورای پروانه ساخت و صدور پروانه نمایش در بخش سریال ها نیز وجود دارد اما آثاری که در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود به اندازه کارهای سینمایی و تلویزیونی مورد توجه منتقدین و کارشناسان و از نظر زیبایی شناختی ، محتوایی و فرهنگی مورد بررسی قرار نمی گیرد .

به عقیده رجبی فروتن به جز اعمال ممیزی برای ساخت سریال ها ، لازم است منتقدان و کارشناسان به نمایندگی از افکار عمومی در چارچوب و منطق قابل دفاع سریال های شبکه نمایش خانگی را به درستی نقد کنند تا اگر غفلتی در حال رخ دادن است ، به صورت مستند و با ادبیات علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن