کوسن ها در واقع جزء کوچکی از طراحی و دیزاین داخلی منزل محسوب می شوند که در مدل ها و طرح های مختلفی دوخته شده اند و تنوع فراوانی دارند، به همین دلیل تعویض نمودن کوسن به نوعی باعث ایجاد تغییرات مثبت و موثری در دکوراسیون داخلی و محیط اطرافتان خواهد شد. بر همین اساس قصد داریم در این زمینه شما را با نحوه دوخت کوسن گرد به روشی بسیار ساده و آسان آشنا کنیم.

همانگونه که می دانید هنر خیاطی وسعت و تنوع بالایی دارد و اغلب افراد تمایل دارند تا حدودی با این هنر آشنا شده و در زندگی روزمره از آن استفاده نمایند. بنا به درخواست این دوستان عزیز دز مطالب قبلی به آموزش دوخت رو تختی، دوخت بالش، دوخت کاور مبل، دوخت زیر انداز کودک، دوخت کوسن های ساده و… پرداخته ایم که خوشبختانه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفتند. حال می خواهیم نحوه دوختن کوسن به شکل دایره را آموزش دهیم که مطمئنا این آموزش جذاب نیز برای شما عزیزان مفید خواهد بود.

آموزش دوخت کوسن گرد به روشی راحت

کوسن گرد یکی از انواع کوسن می باشد که جزء کوسن های پرطرفدار محسوب می شود و دارای تنوع بسیار بالایی از طرح و رنگ است. این نوع کوسن ها با استفاده از پارچه های مختلفی دوخته می شوند و با توجه به نوع مدلی که دارند برای اغلب دکوراسیون ها مناسب می باشند. شما می توانید با داشتن کمی مهارت در خیاطی به راحتی در منزل به دوخت کوسن گرد مورد دلخواه و متناسب با دیزاین داخلی منزلتان بپردازید و از این طریق زیبایی و جذابیت خاصی به محیط اطرافتان ببخشید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

اگر که تمایل دارید برای مبلمان منزل خود این مدل کوسن را با طرح و جنس دلخواه بدوزید و تغییرات چشمگیری در فضای داخلی منزلتان ایجاد کنید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید و با آموزش دوخت این نوع کوسن آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز :

تکه پارچه حلقه فلزی ۲ عدد دکمه ۲ عدد پشم شیشه نخ و سوزن چرخ خیاطی

نحوه دوخت :

این نوع کوسن را می توانید با استفاده از تکه پارچه های گوناگون و یا حتی لباس های قدیمی بدوزید. در مرحله اول ابتدا یک الگوی مثلثی شکل ایجاد نمایید و بر روی تکه پارچه های موردنظر رسم کنید و سپس آن را برش بزنید. هر تکه ای را که برش می زنید در کنار بقیه تکه ها همانند یک دایره بگذارید و تا وقتی که دایره کاملا شکل بگیرد این کار را همچنان ادامه دهید. می توانید مثلث های آماده شده را به دلخواه و با هر ترکیب رنگی که دوست دارید کنار هم قرار دهید.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که از هر تکه پارچه باید دو عدد مثلث آماده کنید. به طور مثال برای این مدل کوسن حدود ۱۲ مثلث برای یک سمت کوسن در نظر گرفته شده است و برای سمت دیگر آن نیز باید ۱۲ مثلث دیگر با همان رنگ پارچه ها درست شود. در واقع شما باید در کل ۲۴ تکه پارچه مثلثی شکل داشته باشید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

در مرحله بعد به اندازه تعداد مثلث هایی که برش زده اید بر روی یک پارچه آستری مثلث درست نمایید. پس از آن دو عدد از تکه های پارچه را بر روی یکدیگر گذاشته و قسمت زیر و روی آن ها دو عدد از مثلث های آستری را قرار دهید. سپس همه لایه ها را کاملا مرتب کنید و با استفاده از سوزن ته گرد آن ها را فیکس کنید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

اکنون قسمت سوزن دار را با استفاده از چرخ خیاطی دوخت بزنید و به هر سوزنی که رسیدید ابتدا آن را بیرون کشیده و مجددا عمل دوختن را ادامه دهید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی پس از این که دوخت به اتمام رسید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیدرز تشکیل شده را از سمت آستری اتو بکشید تا کار شما کاملا مرتب و تمیز شود.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

در این مرحله از دوخت کوسن گرد بر روی یک سمت قسمت اول کوسن یک رنگ دیگر از پارچه را بگذارید و بر روی آن آستری قرار دهید و سپس با استفاده از سوزن آن را ثابت کنید. اکنون تمام مراحل قبلی را بر روی آن اجرا نمایید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

تمامی تکه ها را به همین صورت به یکدیگر بدوزید. زمانی که تمامی تکه ها به یکدیگر متصل شدند، قسمت ابتدا و انتهای آن ها را نیز به همدیگر دوخت بزنید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیدر ادامه مشاهده می نمایید که تکه هایی که به یکدیگر دوخت زده اید به این صورت در می آیند.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

اکنون نوبت طرف دیگر کوسن است که باید تمامی این مراحل را مجددا با تکه های باقی مانده انجام دهید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیزمانی که عمل دوختن طرف دیگر نیز به اتمام رسید نوبت متصل کردن آن ها به یکدیگر است. در آغاز دو لایه را به گونه ای که آستری ها به طرف بیرون باشند بر روی همدیگر بگذارید. بعد از آن دور تا دور آن ها را با استفاده از سوزن ته گرد به یکدیگر متصل نمایید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیسپس دور لایه ها را با کمک چرخ خیاطی به طور کامل بدوزید و به اندازه هفت سانتی متر آن را بدون دوخت باقی بگذارید. سپس با استفاده از پشم شیشه داخل کوسن را به طور کامل پر کنید تا کوسن حالت اصلی خود را پیدا کند و پس از آن بخش باقی مانده را با کمک نخ و سوزن دوخت بزنید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

اکنون باید قسمت وسط کوسن را درست کنید، به شکلی که حالت فرورفتگی بر روی آن ایجاد گردد. به منظور این کار باید از دو حلقه فلزی کوچک برای قسمت مرکزی کوسن استفاده نمایید. در ابتدا نخ را حدود چند بار دور حلقه بپیچید و آن را گره بزنید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیحلقه را در قسمت مرکز کوسن قرار دهید و روی آن را دوخت بزنید. برای سمت دیگر کوسن نیز همین کار را مجددا انجام دهید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

زمانی که حلقه بر روی کوسن کاملا ثابت گردید باید سوزن را از قسمت وسط یک سمت کوسن به سمت دیگر آن ببرید و سپس نخ را محکم بکشید. پس از آن دو کوک بر روی حلقه آن طرف کوسن بزنید و مجددا این عمل را تکرار نمایید. به این صورت فرو رفتگی قسمت مرکزی کوسن ایجاد می گردد. برای انجام این کار بهتر است که از نخ چند لایه استفاده نمایید تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

اکنون دکمه را بر روی حلقه بگذارید و به شکلی که حلقه مشخص نباشد آن را دوخت بزنید. برای طرف دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتیدر این جا دوخت کوسن زیبای رنگین کمانی شما به اتمام رسیده است.

دوخت کوسن گرد ساده و زیبا برای مبل راحتی و سلطنتی

امیدواریم که در این مطلب با نحوه دوخت کوسن گرد به صورت مرحله به مرحله به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید مطابق با توضیحات ارائه شده در این بخش آموزشی این کوسن زیبا را در منزل با توجه به سلیقه ای که دارید بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. در صورت تمایل به مشاهده آموزش های دیگر در این زمینه به بخش خیاطی مجله هنر در خانه مراجعه کنید و از جدیدترین و کامل ترین مطالب ما دیدن نمایید.