درمان سقط جنین با طب سنتی


درمان سقط جنین با طب سنتی

اگر در علم سنتی درمانی وجود داره تا بدن من بتونه جنین رو حفظ کنه کمکم کنید.

کاهش فعالیت های بدن، خونریزی، تغییر در علائم بارداری، گرفتگی و درد در شکم و تب و لرز، برخی از نشانه های سقط جنین هستند.

پرسش: من 31 سال سن دارم با سابقه 2 بار سقط جنین قبل از 3 ماه. پزشکم هم برام کاری نکرد فقط امگا 3 و اسید فولیک تجویز کرد و سونو داد که خوب بود بعد از سقط دومم هم 1 هفته قبل از عادت ماهیانه لکه بینی دارم با اینکه قبل از این کاملا منظم بودم من فکر می کنم نمی تونم بچه رو نگه دارم خواهش می کنم اگر در علم سنتی درمانی وجود داره تا بدن من بتونه جنین رو حفظ کنه کمکم کنید از طرفی همسرم هم با من در درمان همکاری نمی کنه و کاملا قید بچه رو زده و برای درمان کاری نمی کنه من اتفاقی به این سایت بر خوردم و امیدوارم راهی وجود داشته باشه.

پاسخ: سقط به ‌معنای ختم حاملگی است، قبل از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد. سقط به دو دسته ی عمده تقسیم می‌شود:
الف - سقط خودبه‌خودی (spontaneous abortion)
ب - سقط القا‌ شده (induced abortion) که سقط القا‌ شده خود شامل دو گروه است:
1- سقط تراپوتیک (درمانی) که عبارت ‌است از ختم حاملگی به منظور حفظ سلامت مادر.
2 - سقط الکتیو (انتخابی) که قطع حاملگی بنا به خواست مادر است.

علائم زودهنگام در سقط در طب سنتی
1) پستان که رشد کرده و حجم تر از قبل شده بود شروع به کاهش سایز می کنند. اگر این عمل یک طرفه اتفاق بیفتد دلیل بر بارداری دوقلو است که احتمال سقط یکطرفه در آن است. (سقط در سمتی که پستان شروع به کاهش رشد دارد)
2) اگر پستان زن باردار شروع به تراوش زیاد و پیاپی شیر کند، آژیر خطر است یعنی جنین ناتوان شده و در معرض سقط است.
3) تب و لرز زن باردار، خستگی و گرفتگی شدید و درد رحم از علائم ضعف جنین و احتمال سقط در آینده نزدیک است.
مشکلات جنین، بیماری های رحمی، مشکلات جنین و بیماری های مادر از دلایل طب سنتی برای سقط جنین به شمار می روند.

علل سقط از نگاه طب سنتی
1. عوامل خارجی
- استفاده از مواد شدیداً سرد و یا گرم، مسهل قوی و یا مدرات قوی و یا موادی که اتصال جنین به رحم را کاهش می دهند و به عبارتی محرک سقط هستند مثل سیاهدانه.
- حرکات شدید بدنی مثل رقصیدن، پریدن از ارتفاع و پریدن شدید خصوصاً به سمت عقب، استفراغ شدید، ضربه به شکم و یا ضربات کلی و شدید به بدن، عطسه و سرفه شدید، آواز بلند، بلند کردن جسم سنگین
- سردی و یا گرمی شدید هوا
- حمام کردن طولانی
- ویار داشتن و به دنبال آن عدم مصرف مواد غذائی و یا مصرف کردن مواد غذائی نامناسب
2. آلام نفسانی
ـ غضب شدید
- ترس ناگهانی
- اندوه بزرگ
- شادی زیاد و ناگهانی
3. آلام بدنی و بیماری های مادر
- اسهال های شدید
- استفراغ شدید
- فصد کردن
- پرخوری شدید
- رابطه زناشویی زیاد خصوصاً بعد از ماه هفتم
4. مشکلات جنین
- مرگ جنین
- ضعف و بیماری جنین
5. بیماری های رحم
- باز شدن دهانه رحم
- کاهش انقباض و سفتی رحم
- سوء المزاج به علت حرارت و یا سردی زیادی آن
- بیماری های رحم (سرطان، عفونت و ...)

درمان سقط جنین با طب سنتی
سقط مکرر
اکثراً سقط در ماه دوم و سوم به علت باد و یا رطوبت زیاد رحم است، اما گاه می تواند به علت سوء المزاج گرم و سرد رحم باشد.
اگر سقط مکرر اتفاق بیافتد، رحم دیگر توانائی نگهداشتن جنین را ندارد و استعداد نگهداری جنین از او گرفته می شود (مثل رحم در این وضعیت مثل درختی است که مکرراً و از یک محل یکی از شاخه های آن بریده شود. اگر یک شاخه درخت را مکرراً و به محض رویش قطع کنند، این شاخه توان رویش را کم کم از دست می دهد و نمی تواند رشد کند. رحم هم این حالت را دارد. اگر چند بار جنین سقط شود، رحم توانائی نگهداشتن جنین را از دست می دهد و نمی تواند آن را نگهداری کند.
دوست گرامی لازم است توسط یک پزشک با تجربه طب سنتی مورد معاینه قرار بگیرید تا مشخص شود علت سقط کدام یک از موارد فوق است، سپس با توجه به علت، اقدام به ارائه برنامه درمانی صحیح نمایید. بیشتر سقط ها در سه ماهه اول بارداری به علت غلبه بلغم در بدن مادر است که با اصلاح مزاج و تنظیم تغذیه بر طرف می‎شوند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:

سقط جنین (miscarriage) یعنی از دست دادنِ حاملگی در بیست هفته اول. حدود پانزده تا بیست درصد از حاملگی‌های شناخته شده به سقط جنین منجر می‌شوند، و بیش از 80 درصد از این اتلاف‌ها قبل از دوازده هفتگی اتفاق می‌افتند.
بسیاری از زنان باردار بنا به دلایل گوناگون تمایل به سقط جنین دارند و از این رو به سمت قرص سقط جنین و یا روش‌های دیگر سقط می‌روند. برخی از این زنان، تمایل دارند که سقط جنین آن‌ها مخفیانه باشد و کسی از آن مطلع نشود که این موضوع می‌تواند به دلیل مسایل قانونی، مشکلات خانوادگی، بارداری ناخواسته و یا سایر موارد باشد.

علایم سقط جنین

خونریزی

خونریزی به صورت معمول اولین نشانه سقط جنین است ولی ممکن است تشخیص اشتباهی به شما بدهد. حدود 30 درصد خانمها در زمان بارداری خونریزی دارند. ولی همه آنها بچه خود را از دست نمی دهند حتما در صورت مشاهده خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید و او می تواند سلامت شما و بچه را چک کند.

درد

درد وقتی با علایم دیگر نظیر خونریزی همراه است یکی دیگر از علایم سقط جنین است. درد ممکن است در شکم، لگن یا کمر ظاهر شود و می تواند شدت آن از درد ملایم تا دردها و گرفتگی های شدید موقع عادت ماهیانه متغیر باشد. تشخیص دقیق اگر دردها عادی هستند سخت است. برای اینکه حتی دردهای شکمی شدید هم ممکن است در دوران آغاز بارداری، به دلیل اینکه بدن به دلیل رشد رحم بزرگ می شود، معمول و متداول باشند.

کاهش فعالیت های بدن

بیشتر سقط جنین ها در سه ماهه نخست رخ می دهند ولی علایم از دست دادن جنین در ادامه بارداری می تواند متفاوت باشد. یکی از راههای اولیه برای تشخیص سلامت بچه دقت داشتن به فعالیت هایتان است. اگر متوجه کاهش ناگهانی و شدید فعالیت های آن می شوید، حتما این موضوع را با دکتر در میان بگذارید تا آزمایش های لازم را روی شما انجام دهند.

تغییر در علایم بارداری

اگرچه این امر خیلی در سقط جنین ها متداول نیست ولی می تواند سقط جنین به تغییراتی در علایم بارداری نظیر حالت تهوع و استفراغ یا حساسیت هایی در موقع لمس پستان مربوط باشد. اگر پیش از سه ماهه دوم بارداری تغییری در این علایم مشاهده شد، ممکن است دلیل آن کاهش در هورمون های بارداری باشد. آزمایش خون می تواند سطح هورمون های بدن زن را مشخص کند و در مورد اینکه آیا بارداری او همچنان قابل ادامه هست یا خیر نظر نهایی دهد.

متاسفانه هیچ دلیل ثابت شده ای برای سقط جنین وجود ندارد و برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، درصورتی که با هر یک از این علایم روبرو هستید و نگرانی هایی در مورد خطرات احتمالی سقط شدن جنین دارید، باید با پزشک خود حرف بزنید.

علائم سقط جنین عفونی را بشناسید

رخ دادن این اتفاق و باقی ماندن جنین سقط شده درون رحم و بالتبع پخش شدن عفونت ناشی از آن در رحم می‌تواند برای سلامت خانم‌ها بسیار خطرناک باشد؛ بطوری که قرار گرفتن در این شرایط نیازمند مراقبت پزشکی فوری است. علائم ناشی از این وضعیت عبارت‌اند از:

- بوی بد مایعی که از واژن خارج می‌شود

- خونریزی واژینال

- تب و لرز

- گرفتگی و درد در شکم

درمان سقط جنین با طب سنتی
دانستن آنچه که در مطب دکتر انتظار می‌رود اتفاق بیافتد

یک بررسی پزشکی شامل چندین آزمایش و معاینه خواهد بود که پزشک شما احتمالاً آن‌ها را به‌طور کامل انجام خواهد داد تا تعیین کنید که آیا بارداری را از دست داده‌اید یا خیر.

پس از بروز علائم سقط جنین و مراجعه به مطب پزشک، احتمالاً با انجام آزمایش سونوگرافی تشخیص داده خواهد شد که آیا جنین در رحم شما قابل مشاهده است یا خیر؛ اگر چنین بود، سونوگرافی انجام شده اجازه خواهد داد که پزشک ببیند آیا جنین به درستی در حال رشد است یا خیر. اگر جنین به اندازه کافی رشد داشته و سالم باشد ممکن است ضربان قلب آن را بررسی کند. همچنین پزشک شما ممکن است با انجام معاینه لگن، به بررسی باز یا بسته بودن دهانه رحم بپردازد. همچنین انجام آزمایش خون به پزشکتان اجازه می‌دهد هورمون‌های شما را اندازه گیری کند. اگر بافت از دست رفته در حین خونریزی را درون یک ظرف با خود نزد پزشک آورده‌اید، پزشک می‌تواند آن را برای تأیید اینکه آیا این بافت جنین است یا خیر، آن را مورد آزمایش قرار دهد.

آنچه را که پزشکتان با انجام آزمایش در مورد وضعیت شما تشخیص داده است می‌توان در موارد زیر دسته بندی کرد. متناسب با تشخیص پزشک چندین حالت وجود دارد:

قرار گرفتن در معرض سقط جنین: زمانی که علائم سقط جنین در شما دیده شود، ممکن است در معرض تهدید به سقط جنین قرار داشته باشید. در واقع همه‌ی سقط جنین‌های تهدید آمیز و خطرناکی که در مرحله نخست تشخیص داده نشده و نادیده گرفته شده‌اند، می‌توانند منجر به مشکلاتی نهایی شوند که بعد از بروز عوارض به وجود می‌آیند. پس دقت کنید اگر گرفتگی شکمی یا خونریزی دارید اما دهانه رحم شما باز نیست، ممکن است در معرض سقط جنین خطرناک قرار داشته باشید. سقط جنین کامل زمانی اتفاق می‌افتد که تمام بافت‌های جنینی و حاملگی (جفت) از رحم خارج شوند و سقط ناقص زمانی است که، سقط جنین اتفاق افتاده است اما بعضی از بافت‌های جنینی یا جفت از طریق مهبل (واژن) خارج نشده‌اند. در این صورت یک سقط جنین از دست رفته (ناقص) رخ داده که می‌تواند برای سلامت و جان شما خطرناک باشد.

توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید

در واقع تمام سقط جنین‌های تهدید آمیز منجر به سقط نمی‌شوند. ولی با این حال بسته به موقعیت شما، ممکن است نتوان مانع از سقط جنین شد. در این شرایط توصیه‌های پزشک شما شامل موارد زیر است:

- استراحت تا زمانی که علائم متوقف شود

- ورزش نکردن

- پرهیز از رابطه جنسی

- پرهیز از سفر کردن

جلوگیری از سقط جنین خودبخودی

در بسیاری از موارد، علت سقط جنین شناخته شده نیست و نمی توان از آن جلوگیری کرد.

با این حال، راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به سقط جنین وجود دارد از جمله:

- در دوران بارداری سیگار نکشید.

- نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری مجاز نیست.

- رژیم غذایی سالم و متعادل با حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز داشته باشید.

- از عفونت های بارداری مانند سرخجه جلوگیری کنید.

- از غذاهای خاص در دوران بارداری اجتناب کنید زیرا به جنین آسیب می رساند و باعث بیمار شدن مادر می شود.

راه های درمان سقط جنین خودبخودی

- نظارت و رسیدگی در سقط ­های تهدیدی

- تخلیه رحم در سقط جنین اجتناب ناپذیر، ناقص و یا از دست رفته

- حمایت عاطفی

با این حال، به یاد داشته باشید خونریزی کم واژینال در طول سه ماهه اول بارداری (۱۲ هفته اول) امری شایع است و لزوما به معنی سقط جنین نیست. چه چیزی باعث سقط جنین می شود؟ دلایل زیادی برای سقط جنین وجود دارد، که معمولا شناخته شده نیست. بیشتر دلایل سقط جنین به عملکرد مادر بستگی ندارد.

تصوراتی وجود دارد که بیشتر سقط جنین ها به خاطر کروموزوم های غیر طبیعی در نوزاد ایجاد می شود. کروموزوم های “بلوک های سازنده” ژنتیکی هستند که به رشد کودک کمک می کنند. اگر کودک بیش از حد کروموزوم داشته باشد یا به قدر کافی نداشته باشد رشد به درستی انجام نمی شود.

اگر سقط جنین در طول سه ماهه دوم بارداری اتفاق بیفتد (بین هفته ۱۴ و ۲۶)، معمولا نتیجه بیمار بودن مادر است. برای بسیاری از زنان، سقط جنین یک واقعه است و پس از آن در آینده بارداری موفقی خواهند داشت.

درمان سقط جنین با طب سنتی

یک درمان سنتی؛ خوردن مویز

مویز با طبیعت گرم و تر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد . یک کارشناس طب سنتی درباره خواص مویز در دوران بارداری می گوید: مویز مقوی رحم است و زنان باردار با خوردن مویز از خطر سقط جنین در امان خواهند بود زیرا مویز در وزن گیری جنین موثر است.

علوی، کارشناس طب سنتی گفت: مویز همان انگور رسیده است که به روش سنتی خشک می شود و یا روی بوته باقی می ماند و بسته به نوع انگور دارای خواص متفاوتی می باشد.

علاوه بر آن مصرف مویز باعث رفع ضعف معده و هضم غذای زنان باردار می شود و برای زنان باردار بسیار با خاصیت است زیر آنها همواره با ضعف معده و ضعف هضم در این دوران مواجه می شوند. خوردن مویز در هنگام صبح برای درمان بیماری های عفونتی چون عفونت گوش، عفونت دندان و ... مفید است.

عفونت دندان از جمله مشکلات شایع زنان باردار می باشد که به خاطر منع مصرف دارو با مشکل رو به رو می شوند و ناچارند این درد و عفونت را تحمل کنند اما با مصرف مویز در زمان صبحانه می توانید مانع بروز عفونت دندان شوید.

مویز تقویت کننده سیستم ایمنی بدن ، ضد درد و ضد باکتری است و باعث پاک سازی روده و معده می شود و معده را تقویت می کند.

مویز سلامت جنین را تضمین می کند

مصرف مویز باعث می شود مواد غلیظ و نامناسب از بدن دفع شود و با پاک سازی خون به سلامت جنین کمک می کند. در واقع مویز هضم کننده غذا و تولید کننده خون سالم در بدن است و از آنجا که جنین از خون صالحی که از غذای خوب هضم شده تولید می شود ، تغذیه می کند باعث سلامت و جلوگیری از سقط خواهد شد. علاوه بر آن مویز تقویت کننده اعصاب و قلب مادر و جنین است.

بهترین نوع مویز از نظر کارشناس طب سنتی، مویز چاق، پرگوشت، شیرین و بدون دانه بهترین نوع مویز است و بدترین نوع مویز با دانه و کم گوشت می باشد. خوردن مویز در فصل سرما بسیار مناسب است و گرم کننده بدن می باشد که سبب می شود خانم های باردار دراین فصل از سرماخوردگی در امان باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!