بورس نتوانست نقدینگی را سر به راه کند


بورس  نتوانست  نقدینگی  را  سر به راه  کند

در حالیکه گفته می‌شود رشد بورس می‌تواند نقدینگی را به این بازار هدایت کند و مانع حرکت به بازارهایی چون طلا و ارز شود، افزایش قیمت روزهای اخیر این بازارها نشان می‌دهد که این ایده عملی نشده و یک کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که باید نقدینگی و رشد آن کنترل شود و نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر هم نمی‌توانند آن را هدایت کنند...

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، پس از عرضه سهام اموال دولتی در بورس و آزادسازی سهام عدالت که در آینده امکان مدیریت این سهام را از سوی دارندگان آن فراهم خواهد کرد، گفته می‌شد که بر اثر این تحولات در این بازار و رشد شاخص آن نقدینگی به سمت بورس حرکت خواهد کرد و مانع از هدایت آن به سمت بازارهایی همچون طلا، ارز، سکه و... خواهد شد؛ به گونه‌ای که یک کارشناس اقتصادی_لطفعلی بخشی یکی از تاثیرات مثبت عرضه سهام دولت در بورس را این می‌داند که در پی رشد بورس کسانی که می‌خواهند پول و سرمایه خود را سرمایه گذاری کنند سراغ ارز، طلا و مسکن نمی‌روند و این موضوع برای اقتصاد ما مفید است.

در حالیکه اکنون که در روزهای اخیر بورس با مقداری افت مواجه شده، بازار طلا و ارز تحت تاثیر آن افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و با این حساب، این قضیه که رشد بورس مانع از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای دیگر می‌شود در محل تردید قرار می‌گیرد زیرا این بازار هم همانند سایر بازارها دچار تحولات و نوسانات می‌شود.

نقدینگی کنترل شود نه هدایت

در این زمینه کامران ندری به ایسنا توضیح داد: زمانی که نقدینگی ایجاد می‌شود، قابل مدیریت نیست و مردم با انجام معاملات خود مسیر حرکت آن را مشخص می‌کنند. بنابراین، باید رشد نقدینگی کنترل شود و هدایت آن چه به دست بورس یا هر بازار دیگری میسر و از نظر علم اقتصاد منطقی نیست. آنچه که مهم است این است که رشد نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی کشور باشد، در غیر اینصورت موجب افزایش تورم و قیمت‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: این تصور غلط است که اگر قیمت سهام در بورس به صورت غیرطبیعی رشد کند، مشکلی در اقتصاد ایجاد نخواهد شد بلکه، در صورت افزایش قیمت سهام به صورت غیرطبیعی یا باید سقوط کند یا قیمت‌ها در سایر بازارها هم به همان نسبت افزایش پیدا کند.

رشد قیمت در بورس، قیمت سایر بازارها را هم افزایش می‌دهد

در ادامه این کارشناس اقتصادی افزود: نمی‌شود رشد قیمت‌ها در بازاری بالا باشد اما در سایر بازارها ثابت باشد زیرا، در یک زمانی این رشد متوقف می‌شود و سرمایه‌ها به سایر بازارها حرکت می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه افرادی که در بازار سرمایه سود زیادی کسب کرده باشند، طبیعتا سرمایه خود را به بازارهای دیگری چون طلا، ارز، سکه و... می‌برند تا سود چندین برابر کسب کنند. گاهی ترس و نگرانی از سقوط بورس باعث می‌شود که سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل کنند و این اتفاق در حال رخ دادن است.

باید رشد قیمت در بورس متعادل شود

ندری با بیان اینکه راه حل مناسب در این زمینه متعادل کردن رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه است، گفت: یک مدت بازارهای طلا و ارز از نظر قیمتی پیشی می‌گیرند و پس از مدتی بازار سرمایه در این زمینه پیشی می‌گیرد که این عمل یک مارپیچ است و در نهایت قیمت دارایی‌ها در تمام بازارها رشد می‌کند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اقدام موثر در این زمینه متعادل کردن رشد قیمت‌ها در بورس بود که باید رشد بورس با رشد اقتصادی هم همخوانی داشته باشد. نمی‌شود که رشد اقتصادی صفر باشد و قیمت سهام شرکت‌ها به طور میانگین افزایش پیدا کند. اکنون هم می‌توان رشد بورس را متعادل کرد.

ایسنا

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس