تاکید منتخب مجلس یازدهم بر انقلابی بودن و استقلال مجلس آینده


تاکید منتخب مجلس یازدهم بر انقلابی بودن و استقلال مجلس آینده

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، انقلابی بودن، استقلال، انسجام، برنامه محوری و اصلاح نحوه مدیریت مجلس را 5 ویژگی ضروری برای اثرگذاری مجلس آینده برشمرد.

تاکید منتخب مجلس یازدهم بر انقلابی بودن و استقلال مجلس آیندهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مالک شریعتی در نشست خبری با موضوع اولویت‌های مجلس آینده افزود: مجلس یازدهم برای تاثیرگذاری باید حائز ۵ ویژگی باشد، نخست انقلابی بودن که حتما یکی از مولفه‌های آن، تعهد برای پاسخ به مطالبات مردم است که بهبود معیشت از مهمترین مطالبات تلقی می‌شود.
منتخب مردم تهران، استقلال مجلس را از دیگر ویژگی‌های لازم برای مجلس موثر دانست و گفت: متاسفانه در برخی دوره ها، استقلال مجلس حفظ نشده و تعابیری مانند وکیل الدوله ناظر به همین مسئله است.
وی حفظ انسجام جریان انقلابی برای کارآمدی بیشتر، داشتن برنامه و اصلاح مدیریت مجلس را از دیگر ویژگی‌های ضروری برای تاثیرگذار بودن مجلس آینده برشمرد.
آقای شریعتی گفت: اگر معتقدیم مجلس دهم ضعیف بود، برای کارآمدی مجلس یازدهم باید برنامه داشت بر این اساس، برنامه تحولی تدوین شده است که در حال مشورت و نهایی کردن آن هستیم که با آغاز به کار مجلس یازدهم ارائه می‌شود.
وی تمرکز زدایی مدیریت از رئیس مجلس و توزیع آن در میان نمایندگان را الزامی دانست و تاکید کرد: یکی از اصلاحات جدی در آیین نامه مربوط به نحوه مدیریت مجلس است.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه تقریبا تمام اختیارات مجلس در رئیس مجلس تجمیع شده و بسیاری از مسئولیت‌های قوه مقننه که قبلا نمایندگان در ایفای آن مسئولیت‌ها مشارکت داشتند در رئیس متمرکز شده است و عملاَ او تصمیم می‌گرفت که مواضع را از جانب مجلس بیان کند که این رویه باید اصلاح شود.
آقای شریعتی تعیین موضوع جلسات و تغییر خارج از برنامه آن از جانب رئیس مجلس را از دیگر مشکلات دانست و افزود: در مجلس دهم بار‌ها اتفاق افتاده که رئیس مجلس خارج از برنامه از پیش طراحی شده، موضوع جلسات را تعیین می‌کرد.
وی، شفافیت را از دیگر الزامات مجلس یازدهم دانست و گفت: در دوره‌های گذشته مجلس که رای گیری با قیام و قعود نمایندگان انجام می‌شد، آراء نمایندگان شفاف بود، اما پس از الکترونیکی شدن رای گیری در دوره‌های اخیر این شفافیت مخفی و مخدوش شد وگرنه هیچ قانونی وجود ندارد که رای نمایندگان شفاف نباشد.
منتخب مردم تهران تاکید کرد: بنابراین این موضوع باید در ساز و کار اجرایی مجلس اصلاح شود و الزام شفافیت آرای نمایندگان نیاز به مصوبه ندارد و اگر بخواهیم برای الزامی شدن این موضوع در پی مصوبه برویم مسیر سخت‌تر می‌شود.
آقای شریعتی افزود: موضوع شفافیت حتی باید جلسات غیر علنی را نیز در بر بگیرد، البته زمانی که دلایل غیر علنی بودن جلسات رفع می‌شود و این موضوعی است که در قانون اساسی نیز آمده است.
وی گفت: البته شفافیت آراء نمایندگان نباید منحصر به جلسات علنی و حتی غیر علنی باشد، بلکه باید مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی مجلس را نیز در برگیرد، چنانکه مذاکرات نمایندگان در کمیسیون ویژه برجام جز یکی دو جلسه برای مردم پخش می‌شد و ملت از آن آگاهی داشتند.
منتخب مردم تهران افزود: طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پخت و پز می‌شوند و نتایج آن به هیئت رئیسه گزارش می‌شود، چرا همین گزارش‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد؟
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در موضوع شفافیت آن است که رایزنی‌ها و به اصطلاح لابی‌ها نیز باید شفاف باشد، به هر حال مجلس جای تعامل و رایزنی است، اما اگر رایزنی‌ها پنهان بماند محل فساد می‌شود.
آقای شریعتی گفت: یکی از دوستانم در مرکز پژوهش‌های مجلس با نقل خاطره‌ای گفت، ما پس از مذاکرات بسیار در مجلس در حین بیرون آمدن از ساختمان پارلمان با ورود و خروج افرادی خاص در خودرو‌های شاسی بلند مواجه می‌شدیم که در لابی هایشان کل زحمات ما را به هدر می‌دادند و حتی معلوم نمی‌شد که چه کسانی با نمایندگان لابی می‌کردند.
وی افزود: البته این موضوع نباید صرفاَ به مجلس منحصر باشد، بلکه دستگاه‌های دولتی نیز باید در نحوه ارتباطشان با مجلس، لابی‌ها را شفاف کنند.
منتخب مردم تهران همچنین با اشاره به اهمیت فصل بودجه بندی در مجلس گفت: بسیاری از مشکلات کشور ناشی از رایزنی‌ها در فصل بودجه به ویژه با اعضای کمیسیون تلفیق است.
آقای شریعتی تاکید کرد: بسیاری از مذاکرات در فصل بودجه محرمانه انجام می‌شود که باید این مذاکرات شفاف شود خیلی بد است که لایحه بودجه به مجلس می‌آید، اما در پی لابی‌ها محتوای آن بعضاَ تا ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند.
وی شفاف شدن اموال نمایندگان مجلس را نیز ضروری دانست و گفت: سامانه‌ای که باید اموال نمایندگان در آن مشخص می‌شد به شکل ناقص اجرا شد، دانشجویان باید این مسئله را به طور جدی مطالبه کنند تا به هدف برسند.
آقای شریعتی گفت: پس از آغاز به کار مجلس یازدهم این موضوع در چارچوب مبارزه با فساد، رانت و شفافیت از طریق فراکسیون ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد و پیگیری می‌شود.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در بخش دیگری از نشست خبری با تاکید بر لزوم مدیریت نقدینگی در کشور، افزود: بسیاری از طرح‌های وزارت نفت که در چارچوب طرح جامع انرژی تدوین شده است، مشکل تامین مالی دارند این طرح‌ها می‌تواند برای مردم و جذب سرمایه‌های آنان جذاب باشد به شرط آن که دولت، مشوق‌ها و تضمین‌های لازم را ارائه کند.
وی گفت: این موضوع کمک می‌کند که سیل ویران گر نقدینگی که هر روز در بازار‌های مختلف اعم از سکه و ارز، خودرو و مسکن التهاب ایجاد می‌کند، مدیریت شود.
آقای شریعتی همچنین ازدیاد قوانین را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: شان نظارت مجلس فقط این نیست که تخلفات را مشخص کند بلکه باید اجرای کامل قوانین را نیز از دستگاه‌های اجرایی پیگیری و مطالبه کند.
منتخب مردم تهران همچنین درباره برنامه ریزی برای اشتغال زایی گفت: برخی امور نیاز به سرمایه گذاری دارد، اما برخی گره گشایی‌ها با نظارت و اصلاح برخی مواد قانونی قابل انجام است.
وی با اشاره به گزارش اخیر مجلس درباره رقم ۲۵ میلیارد دلاری قاچاق کالا تصریح کرد: اثبات شده است که این میزان قاچاق در جامعه حداقل ۴ میلیون شغل را از بین می‌برد در حالیکه طبق برنامه‌ای که تدوین شده است قرار بود در قالب مبارزه با قاچاق این رقم کاهش یابد که اتفاقا در دوره‌ای کاهش یافت، اما دوباره افزوده شد که این نشان می‌دهد اجرای این برنامه رها شده است.
آقای شریعتی افزود: در حوزه نفت و صنایع پایین دستی آن به ویژه در حوزه پتروشیمی می‌شود با بهره مندی از منابع، فناوری و نیروی متخصص در کشور زنجیره‌ای از صنایع کوچک را ایجاد و اشتغال زایی کرد به شرط آن که مواد اولیه را صادر و کالا وارد نکنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه پتروشیمی مواد اولیه تولیدی در همان لایه اول صادر می‌شود و اشکال کار این است که به جای آن که تجارت در خدمت تولید باشد در خدمت صادرات مواد اولیه و واردات کالاست که این رویه باید اصلاح شود.
منتخب مردم تهران همچنین درباره اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه جوانان و خانواده گفت: در قوانین مرتبط با اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان اولویت و ترجیح با مسکن است، زیرا هم زمینه ازدواج جوانان را فراهم می‌کند و هم رونق در ساخت و ساز مسکن چرخ ۳۰ صنعت مختلف را در کشور به حرکت در می‌آورد که بسیار اشتغال زاست.
آقای شریعتی تصریح کرد: با این حال ما با دولتی مواجهیم که وزیر مسکن آن گفت ” افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن نساختم“ متاسفانه کار نکردن افتخار شده است؛ باید این روحیه را اصلاح کنیم که البته تحقق این هدف یک ساله قابل تحقق نیست.
وی ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن دولتی پرنشاط و جوان زمینه تحقق این اهداف فراهم شود.
آقای اقبال شاکری و خانم سمیه رفیعی از دیگر منتخبان مردم تهران در مجلس یازدهم نیز در این نشست خبری اولویت‌های مجلس آینده را تبیین کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن