نادیدهگرفتن نقش معلمان از سوی والدین و مسئولان
آخرین میهمان «عصر رمضان» از نادیده گرفتن اهمیت شغلی معلمان، باوجود تاثیر بسزای آنها بر فرهنگ جامعه، گلایههایی را مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، باشگاه خبرنگاران جوان برنامهای گفتوگو محور با نام «عصر رمضان» تدارک دیده است که به موضوعات روز آموزش و پرورش میپردازد و میکوشد به شفافیت فضای معلمی و پرورش دانش آموزان کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزههای مختلف را با حضور یک مهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در حدود ۳۰ دقیقه بررسی کند.
معلم فداکاری که با وجود بیماری ام اس از تدریس دست نکشید
میترا ثمری معلم فداکار، مهمان آخرین قسمت برنامه «عصر رمضان» بود که در گفتوگویی چالشی به موضوعاتی مانند درآمد شغل معلمی، چگونگی حضور خود در حوزه معلمی و فداکاری هایش در این حوزه پرداخت.
هیچ فردی در انتخاب من برای ورود به آموزش و پرورش تاثیری نداشت
شما یکی از معلمان فداکار ایران هستید، چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید؟
ثمری: ۲۹ سالی میشود که در حوزه معلمی فعالیت میکنم و از ۱۶ سالگی معلم دوره اول تمامی مقطع ابتدایی هستم. تمام مقاطع تحصیلی سختیهای خودش را دارد اما به نظرم پایه ابتدایی به علت اینکه دانش آموزان در زمان کودکی مباحث را فرا میگیرند، لذت بخش و کمی سختتر باشد. در زمان بچگی همیشه شغل معلمی را برای بازیهای کودکانه انتخاب میکردم و از همان ابتدا علاقه زیادی به فعالیت در این کار داشتم و با علاقه خود وارد این حوزه شدم. هیچ فردی در انتخاب من برای ورود به آموزش و پرورش تاثیری نداشت و اگر هم به گذشته برگردیم صد درصد شغل معلمی را انتخاب خواهم کرد.
بعد از ۶ سال از بروز ام اس در بدنم خبردار شدم
در مورد بیماری تان کمی صحبت کنید؟
ثمری: سال ۹۲ دچار بیماری ام اس شدم که اعضای مختلف بدنم را درگیر کرده بود. پزشکان و متخصصان مدعی بودند ممکن است علت این بیماری با اعصاب ارتباط داشته باشد و نمیدانستند که به ام اس مبتلا شده ام؛ به همین علت درخواست کردند تا میزان فعالیت خود را کمتر کنم. چند سالی گذشت تا سال ۹۴ مجدد این حمله به من دست داد و بعد از مراجعه به بیمارستان باز هم متوجه بیماری خود نشدم و بر اساس داروهای تجویز شده، بیماری من را کنترل میکردند. تابستان سال گذشته سمتی از بدنم بی حس شد و بعد از مراجعه به بیمارستان و گذراندن مراحل اسکن سر، متوجه بیماری ام اس در بدنم شدند؛ یعنی بعد از گذشت ۶ سال از بروز این بیماری در بدن خود خبردار شدم.
آموزش و پرورش هیچ وقت حال مرا جویا نشد
آموزش و پرورش بعد از اطلاع از ابتلای شما به بیماری اماس چه واکنشی نشان داد؟
ثمری: آموزش پرورش بعد از ابتلای بنده به بیماری ام اس، هیچ حالی از بنده نپرسید و در این خصوص اقدامی انجام نداد. والدین دانش آموزان هم خبری از بیماری بنده نداشتند؛ چرا که اجازه نمیدادم دانش آموزان متوجه بیماری بنده شوند اما بعد از رسانهای شدن این موضوع، تمامی آشنایان متوجه شدند.
معلمان از نظر جامعه، مسئولان و والدین نقش کمرنگی دارند
درآمد شغل معلمی مناسب است؟
ثمری: بنده حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت میکنم اما این عدد نسبت به حقوق بقیه افراد، حقوق بسیار پایینی است. چون مستاجر هستم تمام حقوقم را صرف پرداخت اجاره خانه میکنم و با حقوق همسرم داروهای درمانم را تهیه میکنیم و مابقی خرج روزانه را میگذرانیم. بخشی از درمان بنده را بیمه تقبل میکند و آن بخشی که به عمل جراحی مربوط میشود را به صورت آزاد انجام دادم. تقریبا یک سوم آن را بیمه برای من واریز کرد؛ البته تحت نظر بیمه تکمیلی فرهنگیان نیستم و از بیمه همسرم استفاده میکنم.
بنده از وزیر آموزش و پرورش آقای حاجی میرزایی درخواست میکنم تا وضعیت معیشتی معلمان را بررسی کنند؛ چرا که معلمان طی چند سال اخیر از نظر مسئولان و والدین نقش کمرنگی در جامعه دارند. باید بگویم که قشر معلم مصرفی نیست و افراد نباید این موضوع را بگویند که معلمان حقوق بالایی دارند و در تابستانها استراحت میکنند.
بیشتر بخوانید:
بازگشایی کلاسهای درس در سایه ترس/ ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا روی کاغذ میماند؟
دانش آموزان با نیازهای ویژه مشکلی بابت آموزش ندارند
با یک آجر هم میتوان در مدرسهسازی کمک کرد
انتهای پیام/