پیشگیری از کرونا در مناطق حاشیه شیراز شتاب گرفت


پیشگیری از کرونا در مناطق حاشیه شیراز شتاب گرفت

شیراز - ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه روند صعودی ابتلا به کرونا در شیراز در حال پایش است از افزایش خدمات پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در مناطق حاشیه نشین این شهر خبر داد و افزود: خدمات پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در مناطق حاشیه نشین شهر شیراز توسعه می‌یابد.

مهرزاد لطفی روز چهارشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: یکی از سرفصل های مهم مدیریت بیماری کرونا که در استان فارس مورد توجه قرار گرفته، افزایش امکان غربالگری در جامعه و توسعه دسترسی به خدمات سلامت است که این امر در مناطق حاشیه نشین، از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پایش کارشناسانه آمارهای روزانه به دست آمده از تست های انجام شده در مراکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا و بالا بودن موارد مثبت در مناطق حاشیه شهر نیز در این زمینه موجب تقویت این دیدگاه شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته، خدمات پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در مناطق حاشیه نشین شهر شیراز توسعه یابد.

دکتر لطفی با تبیین نگاه ویژه به مردم حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار و ارایه خدمات به خصوص در حوزه بهداشت و درمان به عنوان یکی از اولویت های دولت دهم و یازدهم، ادامه داد: با توجه به اینکه در این مناطق، مشاغل بیشتر به صورت آزاد بوده و اغلب با رفت و آمد بالا در سطح شهر همراه است که افزایش خطر گسترش را در پی دارد، پیشنهاد شد تا با اتخاذ راهکارها و عملیات اجرایی با تاکید و تمرکز بر مناطق حاشیه شهر، نسبت به پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اقدام شود.

وی اهداف اختصاصی این طرح را توجیه مقامات مسوول استانی، شهرستانی و محلی در خصوص امکان خطر شیوع بیماری به ویژه در مناطق حاشیه نشین و جلب همکاری آنان در اجرای برنامه های پیشگیری و کنترل ویروس کرونا طی دو هفته اول خرداد ماه ۹۹، افزایش اطلاع رسانی، تبلیغات و آموزش به اقشار مختلف مردم حاشه شهر شیراز در زمینه پیشگیری و کنترل کرونا عنوان کرد.

افزایش خدمات نمونه گیری، فعالیت تیم های واکنش سریع، بهداشت محیط و بیماری های واگیر در مناطق حاشیه شیراز در زمینه پیشگیری و کنترل کرونا، افزایش نظارت های بالادستی در زمینه اجرای برنامه های پیشنهادی، از سوی مدیریت توسعه شبکه و ارتقای سلامت، گروه سلامت محیط، مدیریت سلامت روان، مراکز بهداشت شهدای والفجر و انقلاب به عنوان دو بازوی اجرایی مهم دانشگاه در مناطق حاشیه نشین از دیگر اهدافی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه عملیاتی کردن این طرح به آن ها اشاره کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: در این زمینه ضمن انجام مکاتبه با استانداری فارس با هدف جلب حمایت و همکاری بین بخشی ادارات مختلف و مرتبط با فعالیت های پیشگیری و کنترل کرونا؛ استقرار زیرساخت های مناسب فیزیکی و تجهیزاتی در مناطق حاشیه شهر شیراز، پایش و بازدیدهای میدانی از این مناطق، آموزش عمومی و اطلاع رسانی در مورد بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت آب، بهداشت فاضلاب، مدیریت پسماند و گندزدایی خانگی به روش های مختلف با همکاری شهرداری مناطق و بسیج محلات مناطق حاشیه شهر، در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اقدامات گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و کارگروه علمی کرونا دانشگاه را در مدیریت بحران کرونا در فارس تاثیرگذار دانست و اعزام تیم های کارشناسی دانشگاه به شهرستان های لار و گراش را در اثربخشی در آمار و اقدامات آنان در مدیریت کرونا، بسیار ثمربخش خواند و گفت: این گروه علمی با بررسی عوامل تاثیرگذار در شیوع بیماری، با برگزاری نشست های مختلف با مسوولان ارشد شهرستان ها و استان و همچنین با آگاهی بخشی عمومی برای مدیریت هرچه بهتر بحران کرونا و تامین سلامت جامعه نقش موثری ایفا کرد.

وی ضمن اشاره به هم اندیشی مسوولان دانشگاه برای مدیریت این بیماری و پیگیری روزانه گروه های پُرخطر در شیراز و شهرستان های استان افزود: بالا بودن تعداد نمونه گیری ها در فارس و ارزیابی منظم مبتلایان در فارس نسبت به دیگر استان های کشور، موجب کاهش شیوع این بیماری در استان فارس شده است.

دکتر لطفی افزایش پیدا کردن خوشه های مبتلایان در فارس، عملکرد تیم واکنش سریع در شرایط سخت، کوشش کارکنان آزمایشگاه، مراکز بهداشتی و درمانی و ستادی در بحران کرونا و اعزام تیم کارشناسان دانشگاه به شهرستان ها را موجب کاهش درصد مثبت مبتلایان در فارس از آغاز شیوع این بیماری تا کنون دانست.

۵۴درصد مبتلایان به کرونا در فارس را مردان و ۴۶درصد مبتلایان را بانوان تشکیل می دهند ، میانگین سنی مبتلایان ۴۰ سال است و ۸۰درصد افراد مثبت نیز بدون نیاز به بستری در بیمارستان، در منزل بهبود یافتند.

تا امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند ، از بین مبتلایان جدید، ۴۵۷ مورد بستری و یک هزار و ۸۸۹ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است ، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ، فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ، سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان بیماری کرونا شایع شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان ، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش