بهبودی حافظه و جریان خون با ورزش


بهبودی حافظه و جریان خون با ورزش

ورزش، حافظه را بهبود می‌بخشد و جریان خون مغز را تقویت می‌کند.

بهبودی حافظه و جریان خون با ورزش

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس آمریکا اعلام کردند اطلاعات فراوانی را گرد آورده اند که نشان می‌دهد تناسب اندام به دنبال ورزش، حافظه را بهبود می‌بخشد و سلامت مغز را تضمین می‌کند.

دکتر بینو توماس و همکارانش ‌گفتند: ورزش جریان خون را به دو منطقه مهم مغزی که با حافظه مرتبط اند تقویت می‌کند و این روند، به ویژه در سالخوردگان مبتلا به مشکلات حافظه، کمک فراوانی می‌کند که می‌توان از ابتلای آن‌ها در آینده به بیماری آلزایمر، پیشگیری کرد.
محققان ‌گفتند: شاید روزی بتوانیم دارویی تولید کنیم یا روشی کشف کنیم که خون رسانی به این دو منطقه مغز را هدف بگیرد.
در این بررسی که خلاصه آن در شماره اخیر نشریه بیماری آلزایمر منتشر شده است، تغییرات در حافظه و جریان خون مغزی ۳۰ داوطلب بررسی شده است که سن آن‌ها ۶۰ سال یا بالاتر بود و مشکلات حافظه داشتند.
نیمی از این افراد تحت تمرین‌های ورزشی هوازی به مدت ۱۲ ماه قرار گرفتند و بقیه، فقط تمرین‌های کششی را تجربه کردند.
دانشمندان در این بررسی دریافتند گروهی که تحت تمرین‌های ورزشی هوازی قرار گرفتند پس از یک سال، به میزان ۴۷ درصد شاهد بهبود حافظه بودند در حالی که تغییرات حافظه در افرادی که تمرینات کششی انجام دادند، حداقل بود.
تصاویر مغزی نشان داد در گروه ورزشکار هوازی، جریان خون در منطقه کورتکس سینگولیت قدامی و منطقه هیپوکامپ، در آنان تقویت شده است.
دکتر توماس ‌گفت: ما نشان دادیم حتی هنگامی که حافظه انسان شروع به ضعیف شدن می‌کند نیز می‌توان با ورزش، از بروز آلزایمر جلوگیری کرد.
بیماری آلزایمر، علائم و نشانه‌هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.
بیماری آلزایمر، یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول‌های مغزی باعث کند شدن حافظه می‌شود و شایع‌ترین نوع زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد اختلالات عصبی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۱۳، ۸/۶ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به زوال عقل مبتلا بودند از این تعداد، ۵ میلیون مبتلا به آلزایمر بودند. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰، این میزان دو برابر شود؛ آلزایمر یک بیماری عصبی ارثی است. در ابتدا علائم خفیف هستند، اما در طول زمان آن‌ها شدیدتر می‌شوند.
بیماری آلزایمر به مغز آسیب می‌رساند و باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می‌تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. بیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر شده و میزان تحلیل مغز بیشتر می‌شود، اما سرعت این تحلیل در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد در همان مراحل ابتدایی بیماری توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خود را از دست می‌دهند. اما برخی دیگر از افراد ممکن است در مراحل بعدی بیماری با این مشکلات مواجه شوند.
از دست دادن خفیف حافظه در افراد بالای ۶۰ سال شایع است. ممکن است این قضیه به این معنا نباشد که شما به بیماری آلزایمر مبتلا شده اید. اما اگر با مشکلات حافظه مواجه شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری شما آلزایمر باشد، ممکن است درمان به شما کمک کند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است؛ این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌هایی حاوی شکل بتا آمیلوئید در مغز باشد. همانطور که علائم بدتر می‌شود، افراد برای یادآوری علائم رویداد‌های اخیر، و تشخیص افرادی که می‌شناسند، سخت‌تر می‌شود در نهایت، فرد مبتلا به آلزایمر، احتمالا نیازمند کمک تمام وقت است..
فرد مبتلا به آلزایمر در نهایت به کمک تمام وقت نیاز خواهد داشت. برای دریافت تشخیص آلزایمر، فرد باید کاهش عملکرد و عملکرد شناختی یا رفتاری را در مقایسه با آنچه قبلا داشت، تجربه کند. این کاهش باید با توانایی آن‌ها در کار یا فعالیت‌های معمول همراه شود.
فشار خون بالا پس از ورزش، ممکن است هشداری به فرد ورزشکار باشد
محققان علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بوستون در آمریکا اعلام کردند افزایش فشار خون هنگام ورزش، و تاخیر در بازگشت این فشار خون بالا، پس از ورزش، با خطر ابتلا به بیماری فشار خون در دوران بعدی زندگی همراه است.
دکتر وانسا زانتاکیس و همکارانش می‌گویند: نوع واکنش فشار خون به ورزش، ممکن است نشانی از بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ و میر در جوانی تا میان سالی باشد.
مطالعات اندکی به رابطه بین واکنش فشار خون دوران میان سالی به ورزش با خطرات قلبی عروقی در دوران بعدی زندگی پرداخته اند.
محققان در دانشگاه بوستون با بررسی تغییرات فشار خون و بازگشت فشار خون به حالت عادی، پس از ورزش، در گروهی که متوسط سن آن‌ها ۵۸ سال بود و ۵۳ درصدشان، زن بودند به نتایج جالبی دست یافتند.
محققان دریافتند کسانی که فشار خون سیستولی و دیاستولی آنان، حین ورزش بالا است، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، در سال‌های بعدی زندگی قرار دارند.
همچنین دریافتند کسانی که فشار خونشان پس از ورزش، با تاخیر، به حالت عادی بازمی گردد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ناشی از این بیماری‌ها قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، محققان به کسانی که حین ورزش فشار خون شان، بیش از حد بالا می‌رود و همچنین با تاخیر به حال عادی بازمی گردد توصیه می‌کنند با پزشک خود مشورت کنند
فشار خون، فشارِ گردش خون در در دیواره‌ی رگ‌های خونی است. فشارخون معمولا به فشار در شریان‌های بزرگ در گردش خون سیستمیک اشاره دارد و معمولا با شرایط فشار سیستولیک (حداکثر در طول یک ضربان قلب) بر روی فشار دیاستولیک (حداقل بین دو ضربان قلب) بیان و با میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌شود.
عدد فشار خون نرمال در حالت استراحت در یک فرد بزرگسال در زمان سیستول حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه و در زمان دیاستول ۸۰ میلی متر جیوه است که به صورت مختصر ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه نوشته می‌شود.
روش اندازه گیری فشار خون به طور سنتی به صورت غیر تهاجمی با استفاده از یک فشار سنج جیوه‌ای بود و هنوز هم بهترین روش محسوب می‌شود. اخیرا روش‌های نیمه خودکار دیگری متداول شده اند که عمدتا به دلیل نگرانی در مورد مسمومیت با جیوه جایگزین شده اند.
اگر چه هزینه و سهولت استفاده نیز در این روند تاثیر گذاشته است. جایگزینی زودهنگام وسایل دیگر با فشار سنج جیوه‌ای اغلب نادرست بود، اما دستگاه‌های معتبر مدرن به اندازه‌ی دستگاه‌های جیوه‌ای دقیق هستند.
فشارخون توسط برون ده قلبی، مقاومت محیطی کل و سختی شریان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به وضعیت روحی، فعالیت، و بهداشت و درمان بستگی نسبی دارد. در کوتاه مدت توسط بارورسپتور‌ها که از طریق مغز برای نفوذ در سیستم‌های عصبی و غدد درون ریز عمل می‌کنند تنظیم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟