پل تاریخی روستای جلماجرد


پل قدیمی جلماجرد یاحاجی خان مربوط به دوران قاجاریه است که در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر خمین قراردارد،این پل روستای جلماجرد را به شهر خمین متصل می کند. پل تاریخی روستای «جلماجرد» در فاصله 600 متری شمال این روستا بر روی رودخانه خمین قرار گرفته است.بنای پل با سه دهانه یا طاق بیزی(هلو چین […]

پل قدیمی جلماجرد یاحاجی خان مربوط به دوران قاجاریه است که در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر خمین قراردارد،این پل روستای جلماجرد را به شهر خمین متصل می کند. پل تاریخی روستای «جلماجرد» در فاصله ۶۰۰ متری شمال این روستا بر روی رودخانه خمین قرار گرفته است.بنای پل با سه دهانه یا طاق بیزی(هلو چین کند) با اجرای دو پوشش، یک پوشش رومی فوقانی و یک پوشش رومی و ضربی به طور تلفیقی در زیر آن، با مصالح آجر و گل آهک بر روی رودخانه خمین بسته شده است.

پل تاریخی روستای جلماجرد

پل تاریخی روستای جلماجرد

در جبهه غربی و بالای پل، دو موج‌شکن مثلثی شکل در جهت مخالف جریان آب با پایه‌های سنگی و گل آهک و آجر چینی ساخته شده است. پایه‌های پل را سنگ‌های ماسه‌ای تراش خورده تشکیل می‌دهد که طاق‌ها بر این پایه‌ها استوار شده‌اند. اتصال بدنه پل با دیواره رودخانه از طریق سنگ چینی با سنگ‌هایی که شکل منظمی ندارند، انجام شده است.

بنای پل تاریخی روستای جلماجرد که با استناد به گفته اهالی مبنی بر ساخت اثر قربانعلی خان، به نام پل حاجی خان نیز شناخته می شود این بنا از یادمان‌های تاریخی دوره قاجار به حساب می آید.در قسمت تیزه طاق با تلفیق پوشش رومی و ضربی نقش‌انداز آجری زیبایی اجرا شده است که در طرفین تیزه دهانه دوم پل مشاهده می‌شوند، به نوعی تزیینات پل را تشکیل می‌دهند؛ بنای پل با سه دهانه یا طاق بیز(هلو چین کند)با اجرای دو پوشش، یک پوشش رومی فوقانی و یک پوشش رومی و ضربی به طور تلفیقی در زیر آن، با مصالح آجر و گل آهک بر روی رودخانه خمین بسته شده است.

روستای جلماجرد از توابع شهرستان خمین آثار تاریخی زیبایی را در خود جای داده است که یکی از پل‌های تاریخی در فاصله ۶۰۰ متری شمال روستای جلماجرد بر روی رودخانه خمین قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟