حفاظت از تنوع زیستی اساس توسعه پایدار استان بوشهر است


حفاظت از تنوع زیستی اساس توسعه پایدار استان بوشهر است

بوشهر-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حفاظت از تنوع زیستی غنی موجود در این استان اساس توسعه پایدار این منطقه به شمار می‌رود.

فرهاد قلی نژاد روز پنجشنبه با گرامیداشت ۲۲ ماه می میلادی "روز جهانی تنوع زیستی" افزود: استان بوشهر به دلیل دارا بودن زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های متنوع نظیر کوهستان، دریا، سواحل و تالاب‌ها دارای تنوع زیستی ارزشمندی است.

وی بیان کرد: گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در این استان زیست می‎کنند که حفاظت از این تنوع زیستی و زیستگاه‌های حساس آن نظیر تالاب‌ها، خورها و اکوسیستم دریایی برای حفاظت از تنوع زیستی استان و بویژه در فرایند توسعه صنعتی آن بسیار ضروری است.

قلی نژاد ادامه داد: تنوع زیستی یعنی گوناگونی در اشکال و عناصر حیات در عالم هستی که این گوناگونی در حیات ذخایر هستی و ثروت‌های طبیعی بشر محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: منابع زیستی منابع مورد استفاده بشر در هرگونه توسعه است و گوناگونی در عالم حیات زنجیره بهم پیوسته موجودات است که موجب پایداری حیات و زندگی می‌شود که به دلیل اهمیت تنوع زیستی روز ۲۲ می (دوم خرداد) ماه به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نام‌گذاری شده‌است.

وی گفت: روز جهانی تنوع زیستی تاکید کننده اهمیت و نفش تنوع زیستی در زندگی بشر و پایداری چرخه‌های حیات است به همین دلیل حفاظت از تنوع زیستی در همه سطوح ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود : تنوع زیستی در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم است و امروز تنوع فرهنگی را که حاوی دانش‌های سنتی سازگار با طبیعت است نیز به سطح‌های یاد شده اضافه می‌کنند.

قلی‌نژاد ادامه داد: تنوع در سطح ژن‌ها (تنوع کروموزمی و DNA) و گونه‌های گیاهی و جانوری و در سطح اکوسیستم‌ها ( اکوسیستم‌هاو زیستگاه‌های متنوع) از قبیل دریا ،کوهستان، جنگل که همه اشکال تنوع زیستی در پایداری چرخه‌های حیات نقش داشته و همچون حلقه‌های زنجیر بهم پیوسته هستند.

وی گفت: نابودی و تخریب هر سطح از تنوع زیستی موجب اختلال در پایداری سیستم حیات یک اکوسیستم، منطقه و یا در سطح کلان می‌شود بنابراین حفاظت از تنوع زیستی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و سرمایه های طبیعی یک سرزمین است.

وی بیان کرد: امروز با توجه به رخدادهای تلخ زیست محیطی در جهان همانند نابودی و انقراض برخی گونه‌ها و تخریب اکوسیستم‌ها و بروز مشکلاتی همچون آلودگی‌ها، توسعه پایدار همه جانبه‌ای مورد قبول است که علاوه بر استفاده از منابع زیستی همانند آب و خاک و زمین موجب نابودی آنها نباشد.

قلی‎نژاد تاکید کرد: باید توسعه پایدار به عنوان الگو و تصمیم گیری‌ها برای توسعه با پیش بینی اثرات و ارائه راهکارهای کاهش و حذف اثرات نامطلوب بر محیط زیست لحاظ و آمایش سرزمین و توان اکولوژیکی منطقه‌ای و ملی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی یادآور شد: ایران و به تبع آن استان بوشهر به دلیل تنوع آب و هوایی یکی از کشورهای دارای تنوع زیستی غنی و ارزشمند است که یکی از اعضای کنوانسیون بین‌المللی تنوع زیستی (CBD) است که تلاش‌هایی برای حفاظت از تنوع زیستی کشور را اجرایی کرده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا