تقویت ذهن با سوپر یوگا


انرژی در اندام های انتهایی پس از مدتی به حالت راکد درآمده و در واقع به دام می افتد. با فشردن نرمه های گوش، به مغزتان کمک کنید.

تقویت ذهن با سوپر یوگا


به گزارش پول نیوز، سوپر یوگای مغزی یک تمرین آسان و در عین حال جذاب است که می تواند ضمن افزایش انرژی درونی فرد، عملکرد ذهنی وی را نیز ارتقا بخشد.


طبق مقاله منتشره در مجله علوم اعصاب، مغز بسیار آموزش پذیر است و دقیقا به همین علت است که متدهای تمدد اعصاب مانند یوگا بر آن تاثیرگذار هستند.

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده است سوپر یوگای مغز علاوه بر موارد مذکور می تواند به افرادی که با اختلال وسواس فکری - عملی، افسردگی، زوال مغز و همین طور اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی رو به رو هستند نیز کمک کن

تمریناتی سنتی

سابقه به کارگیری تکنیک های سوپر یوگای مغزی به زمان های دور باز می گردد. مربیان آموزشی و والدین هندی از سالیان دور با استفاده از یک روش تنبیهی تحت عنوان "مورگا" که به نوعی ترکیبی از متد سوپر یوگای مغزی محسوب می شود، دانش آموزان را با تاثیرات اعجاب انگیز یوگا بر مغز آشنا کرده اند. مورگا در فرهنگ هند یک پوزیشن استرس است که با تنظیم نحوه ایستادن یا نشستن، بخش اعظم وزن بدن را روی تنها یک و یا دو عضله متمرکز می سازد. با وجود آن که از این حالت بدنی برای تنبیه بچه ها استفاده شده است، اما در حقیقت با یکی از انواع تمرینات سوپر یوگای مغزی مواجه هستیم. متد مذکور اکسیژن رسانی به سیستم عصبی مغز را افزایش می دهد و منتج به بهبود تمرکز به همراه تقویت توانایی یادگیری می شود!

تصویری از دانشجوی هندی در وضعیت مورگا

البته نمونه های سنتی دیگری نیز از تمرینات سوپر یوگای مغزی وجود دارد؛ برای مثال قرار دادن دست ها روی نرمه گوش در شمار مفاهیمی طبقه بندی می شود که ریشه در علم باستانی و کهن آیورودا نیز دارد. در این علم از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا در راستای درمان بیماری ها استفاده می شود.

با استناد به گزارشی از وب سایت یادگیری سوپر یوگای مغزی، تحریک نقاط فشار نهفته بر قسمت نرمه گوش باعث فعال سازی هر دو نیمکره مغز شده و احساسی منحصر به فرد از تعادل را به فرد انتقال می دهد.


تاثیر مثبت چنین تمریناتی روی تسهیل خون رسانی به سلول های مغزی که ارتقا سطح یادگیری، دقت و همچنین بهبود عملکرد کلی ذهن را به دنبال دارند، به وسیله پژوهش های متعدد دکتر David Jockers به اثبات رسیده است. وی متخصص طب طبیعی، تغذیه و مراقبت اصطلاحی کایروپراکتیک (شاخه ای از پزشکی جایگزین که بر تشخیص و درمان اختلالات دستگاه ماهیچه ای اسکلتی به خصوص ستون مهاره ها تمرکز دارد) است که مرکزی پزشکی در کنساو، جورجیا آمریکا را هم مدیریت می کند.

سوپر یوگای مغزی چگونه کار می کند؟

اخیرا مطالعه ای توسط دکتر Joie P. Jonesاز دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته که در آن باورهای سنتی هندی در پس تمرینات سوپر یوگای مغزی بررسی شده است. با توجه به یافته های این پژوهش مشخص شده که گوش های انسان دارای نقاط فشار بسیار مهمی هستند که می توانند دهان، چشم ها، بیضه ها، تخمدان ها، پیشانی و همچنین مغز را تحریک کنند. اما ایده نهفته در پس چنین تحریک گسترده ای چیست؟ انرژی در اندام های انتهایی پس از مدتی به حالت راکد درآمده و در واقع به دام می افتد. این در حالی است که با سوپر یوگای مغزی انرژی مورد نظر در مسیری مستقیم به سمت مرکز بدن هدایت شده و از میان قلب و سپس گلو می گذرد تا به زبان، دهان و در نهایت مغز برسد.

پژوهشی دیگر از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا پیرامون سلامت عملکرد مغز نشان می دهد که نیمکره های مغزی به صورت یک طرفه و بر عکس از جانب گوش راست و چپ تحریک می شوند. بنابراین گوش راست نیمکره چپ و گوش چپ نیمکره راست را تحریک خواهد کرد. زمانی که هر دو گوش همزمان عملیات خود را آغاز کنند، نیمکره ها نیز همگام سازی شده و شروع کننده فعالیتی قوی در سطح مغز خواهند شد.

تکنیکی مناسب برای اجرای سوپر یوگای مغزی

دست چپ را بلند کرده و روی نرمه گوش راست خود قرار دهید.


دست راست خود را بلند کرده و روی نرمه گوش چپ خود قرار دهید. بازوی چپ شما باید به قفسه سینه تان نزدیک باشد.


پاهای خود را در حالی که مفاصل ران از یکدیگر فاصله گرفته اند روی زمین تثبیت کنید.


زبانتان را روی سقف دهان خود قرار دهید و این وضعیت را تا پایان تمرین حفظ کنید.


در حالی که زانوها را خم کرده و حالتی مشابه چمباتمه زدن به خود می گیرید و پایین می روید، استنشاق کنید (نفس را به دورن ریه هایتان بکشید). البته باید اطمینان حاصل شود که از آوردن فشار بیش از حد به زانوها جلوگیری می شود.


زمانی که به حالت ایستاده باز می گردید، عملیات بازدم را انجام دهید.


این تمرین را به دفعات مورد نظر تکرار کنید. به طور کلی توصیه می شود تمرینات سوپر یوگای مغزی 2 الی 3 دقیقه ادامه یابد.

این کار را هر روز به مدت حداقل 3 ماه انجام دهید تا آثار آن نمایان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند