زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل


زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل

عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم. بعد از ده روز نزدیکی کردم. ضرر ندارد؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم. بعد از ده روز نزدیکی کردم. آیا ضرری برام دارم ؟

پاسخ دکتر مجید زینعلی، متخصص اورولوژیست:
دوست عزیز، اگر در بیضه درد شدیدی حس می کنید، احتمال دارد عفونت داشته باشید و باید حتما به متخصص مراجعه کنید که در این صورت است نمی توانید نزدیکی هم داشته باشید. اما اگر درد ندارید، پس از گذشت ده روز برای نزدیکی کردن مشکلی نخواهید داشت، فقط احتمال بارداری کم است.
زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل
مهمترین مطالب در این‌باره:
واریکوسل شایع ترین علت ناباروری اولیه و ثانویه در مردان می باشد. تجمع خون در وریدهای بیضه منجر به افزایش دمای بیضه و سرازیر شدن مواد زائد و سمی از کلیه و غده فوق کلیوی به بیضه و در نتیجه کاهش تولید تستوسترون و اسپرم توسط بیضه می باشد. واریکوسل ۹۰ درصد در سمت چپ ایجاد می شود. ۸% موارد دوطرف بوده و ۲% موارد فقط در سمت راست بوجود می آید.

علائم واریکوسل
این احتمال وجود دارد که واریکوسل هیچ گونه علائم مشخصی در شما نداشته باشد. اما علائم شایعی که ممکن است مشاهده کنید، عبارتند از:
- یک برآمدگی در یکی از بیضه‌ها
- ورم کیسه بیضه
- بزرگ شدن یا پیچ خوردن محسوس سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که غالباً ظاهری شبیه به یک کیسه پُر از کرم پیدا می‌کند.
- احساس یک درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه

علت واریکوسل
واریکوسل هنگامی شکل میگیرد که دریچه های درون سیاهرگهایی که اطراف طناب بیضوی پیچ خورده اند، نتوانند جریان خون را به درستی بازگشت دهند. این مساله باعث میشود تا خون در ناحیه ی دریچه های لانه کبوتری عبور کرده و به عقب بازنگردد که نتیجه ی این عمل تورم و بزرگتر شدن سیاهرگها است. مشابه این موضوع در واریس (به خصوص در پاها) نیز مشاهده میشود.

تشخیص واریکوسل
دقیق ترین راه تشخیص واریکوسل معاینه فرد توسط متخصص ارولوژی می باشد. البته در مواردی که به هر دلیلی شکی در تشخیص وجود داشته باشد می توان از سونوگرافی کالر داپلر استفاده کرد.

درمان واریکوسل
درمان واریکوسل دارویی نبوده و فقط از طریق جراحی قابل درمان است. یکی از بهترین روش های جراحی که احتمال عود آن نسبت به دیگر روش ها خیلی کمتر است روش جراحی با میکروسکوپ یا به عبارتی میکروسرجری است که البته من هم معمولا به این روش (جراحی میکروسکوپیک) عمل میکنم.
درمان شامل بستن وریدهای گشاد شده بیضه می باشد.
زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل

عوارض عمل واریکوسل
عمل واریکوسل اگر توسط ارولوژیست مجرب انجام شود احتمال عوارض را به حداقل می رساند احتمال بروز عوارض در روش جراحی میکروسکوپی نسبت به دیگر روش ها به مراتب کمتر است. شایع ترین عارضه واریکوسل، عود آن می باشد. یکی دیگر از عوارض هیدروسل هست یعنی اینکه آب در اطراف بیضه تجمع می یابد که اگر شدید باشد با یک جراحی ساده قابل درمان هست. دو عارضه بسیار نادر آسیب وازدفران (لوله انتقال اسپرم) و سرخرگ بیضه هست. همانطور که عرض کردم احتمال بروز این دو عارضه خیلی بندرت رخ میدهد.
در موارد زیر توصیه به درمان واریکوسل می شود:
در زوج های ناباروری که مرد در معاینه توسط متخصص ارولوژی واریکوسل داشته، زن از نظر باروری طبیعی بوده و یا اگر مشکلی هم دارد با درمان قابل رفع باشد، و در آزمایش منی، اسپرم ها از نظر تعداد، حرکت، شکل و تست های عملکردی غیرطبیعی باشد.
احساس درد یا سنگینی در بیضه
نوجوانانی که مبتلا به واریکوسل بالینی یک طرفه یا دو طرفه بوده و دچار کاهش رشد کمتر از معمول بیضه در همان سمت شده اند.
مردان مجرد مبتلا به واریکوسل بالینی که در آینده قصد ازدواج و بچه دار شدن دارند و در آزمایش منی، اسپرم ها از نظر تعداد، حرکت، شکل و تست های عملکردی غیرطبیعی باشد.
میزان بهبودی در کیفیت اسپرم بعد از درمان واریکوسل، ۵۱ تا ۷۸ درصد می باشد.
میزان وقوع حاملگی خودبخودی بعد از درمان واریکوسل، ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد.
در مردانی که در آزمایش منی تعداد اسپرم آن ها صفر می باشد و واریکوسل دارند درمان می تواند منجر به پیدایش اسپرم در منی شود.
زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل

نزدیکی بعد از عمل واریکوسل امکان پذیر هست؟تعداد دفعات نزدیکی چطور؟
زمان خاصی ندارد هر زمان که از نظر درد و بهبودی زخم محل عمل مشکلی نداشتید می توانید نزدیکی داشته باشید دفعاتش هم همینطور.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا