عیدی به بزرگی «فطر» در شهری با صفای مذهبی و فرهنگی شیراز


عیدی به بزرگی «فطر» در شهری با صفای مذهبی و فرهنگی شیراز

عید سعید «فطر» از راه می رسد و با آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی در شهری با قدمت مذهبی و تاریخی شیراز، رنگ و بوی دیگری دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

در میان اعیاد مسلمانان، شاید هچ عیدی به شیرینی عید سعید «فطر» نباشد چرا که بعد از یک ماه به مهمانی خدا رفتند، با هلول ماه شوال، لذت وصف نشدنی به همراه می آورد.

لذت این عید به ویژه برای کودکانی که پا به پای بزرگترها با معنویات سحرها و افطارها آشنا شده و انس گرفته اند، بیشتر است.

لذتی که «علی محمد غلامی»، یک پسر هفت ساله که هنوز هم به سن تکلیف نرسیده، آن را لذت بخش وصف می کند و می گوید: مادربزرگ «محترم» که هر سال در خانه روزه می گیرد، امسال حال و هوای دیگری برای ماه رمضان من ایجاد کرد.

این دانش آموز اول ابتدائی ادامه می دهد: سحرهای امسال با صدای رادیوی کوچک مامان «محترم» که از گوشه آشپزخانه دعای سحر را پخش می کرد، حال و هوای دیگری به خانه می داد، بیدار شدم و با او سحری خوردم.

عیدی به بزرگی «فطر» در شهری با صفای مذهبی و فرهنگی شیراز

وی اضافه می کند: نماز خواندن را در کنارش یاد گرفتم و موفق شدم تا امسال، چند روز را هم کامل روزه بگیرم و دیگر روزه داری من به روزه «کله گنجشکی» خلاصه نشود.

علی محمد با اشاره به آشنا شدن با برخی احکام مربوط به ماه مبارک رمضان، بیان می کند: امسال یاد گرفتم که «فطریه» دادن چه معنایی دارد و چه پیامدهای مثبتی در جامعه می تواند داشته باشد.

فلسفه پرداخت زکات «فطریه»

یکی از مسائل که با فرا رسیدن عید سعید «فطر» مطرح می شود، پرداخت زکات «فطریه» است که از واجبات مالی به شمار می رود که باید با قصد قربت پرداخت شود.

مسلمانان بعد از یک ماه، روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید «فطر» و قبل از شرکت در نماز عید، مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند که این وجوه برای کمک به فقرا و مستمندان و دیگر موارد ذکر شده در فقه، هزینه می‌شود.

«زکات فطره» در متون دینی، مکمل و تمام کننده روزه است و باعث قبولی روزه ماه مبارک رمضان می شود، باعث سلامتی جسم و پاکسازی روح از رزایل اخلاقی است و در روایتی که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است، منظور، تزکیه زکات فطره است.

شبی با فضیلت عید «فطر»

شب عید «فطر» از شب های با فضیلت و شرافت و بهترین زمان برای دعا است و به گفته حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی»، خواندن زیارت «امام حسین (ع)» در این شب مستحب موکد است و غسل کردن در شب عید «فطر» نیز استحباب دارد:

استاد حوزه و فقه و حقوق دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شیراز می افزاید: از مستحبات موکد روز عید «فطر»، غسل کردن است که آغاز وقت آن طلوع فجر و پایان وقت غسل، پیش از بیرون رفتن برای نماز عید است.

حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی» اضافه می کند: گفتن تکبیرات به گونه‌ای که وارد شده پس از نماز مغرب و عشای شب عید و نیز هنگام نماز صبح و قبل و بعد از نماز عید «فطر»، نیز بنابر قول مشهور، مستحب است.

امام جماعت مسجد «حجت القائم (عج)» باغ حوض شیراز با اشاره به فضیلت های خواندن نماز عید سعید «فطر» عنوان می کند: گزاردن نماز عید «فطر» در عصر غیبت مستحب است و بنابراین خواندن آن واجب نیست اما بهتر است.

وی تاکید می کند: در برخی از روایات گفته شده که خداوند به اندازه ای که در ماه مبارک رمضان و شب های قدر، گناهان را می آمرزد در روز عید «فطر» و با خواندن نماز عید، گناهان را مورد عفو و بخشش خود قرار می دهد.

عیدی به بزرگی «فطر» در شهری با صفای مذهبی و فرهنگی شیراز

حجت الاسلام شیرازی ادامه می دهد: خواندن نماز عید به صورت جماعت نیز مستحب است و توصیه شده که قبل از خواندن نماز با چیزی مانند خرما افطار کرده و زکات «فطره» را هم بدهند و بعد نماز عید را بخوانند.

نماز عید در بحران کرونا

به گفته این کارشناس مذهبی به دلیل اینکه نماز عید «فطر» به علت شیوع کرونا و حفظ سلامت شهروندان در برخی شهرها، امسال برگزار نمی شود، هر شخص می تواند نماز عید «فطر» را به تنهایی در منزل خود بخواند:

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید می کند: خواندن نماز «عید» در مساجد و حسینیه هایی که دارای صحن حیات هستند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند نیز در این شرایط به صورت جماعت، قابل برگزاری است.

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به احکام فطریه، بیان می کند: از امور واجب در روز عید سعید «فطر»، پرداخت «زکات فطره» است که زمان وجوب آن از غروب شب عید «فطر» تا زمان طلوع فجر روز عید است و پس از آن زمان به نیت رجاء باید آن را پرداخت کنند.

وی می افزاید: طبق فتوای مقام معظم رهبری و بیشتر مراجع تقلید، مقدار فطریه برای هر نفر، سه کیلو گندم معادل 10 هزار تومان تعیین شده است که البته این مبلغ حداقل است و کسانی که غالب مصرف خورد و خوراکشان برنج و ... باشد، بهتر است که به ازای هر نفر، مبلغ سی هزار تومان، فطریه بدهند.

امام جماعت مسجد «حجت القائم (عج)» باغ حوض شیراز اضافه می کند: اگر فرزندی، بعد از غروب آفتاب شب عید «فطر» به دنیا بیاید باید برای او هم فطریه پرداخت شود و همچنین پرداخت فطریه افراد واجب النفقه شخص مانند همسر و فرزندانی که تحت سرپرستی انسان باشند و یا سایر افراد مانند پدر و مادری که مخارج زندگی آنها توسط فرزندانشان تامین می شود بر آن شخص واجب می شود.

وی تاکید می کند: اگر در شب عید «فطر» و با دعوت میزبان به میهمانی رفته باشید، فطریه مهمانان نیز بر عهده میزبان است و در غیر این صورت چیزی بر عهده میزبان نیست.

نماز امسال

به دلیل شیوع کرونا، امسال نماز عید «فطر» در 62 شهر فارس و با رعایت اصول و نکات بهداشتی برگزار خواهد شد:

مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در فارس با اشاره به برگزاری نماز عید «فطر» در شهرهای دارای وضعیت سفید، می گوید: بر این اساس در 62 شهر استان فارس که وضعیت سفید در حوزه شیوع کرونا دارند، برگزار می شود.

حجت الاسلام «حسین ملک مکان» ادامه می دهد: البته شرط اقامه نماز عید «فطر» در مصلاهای نماز جمعه این شهرها، عدم ایجاد اجتماعات بزرگ است.

وی اضافه می کند: لازم است تا نمازگزاران در این شهرها نیز، مهر و سجاده شخصی با خود بیاورند و از ماسک و دستکش استفاده کنند و به فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند.

عید فطر به سبک شیراز

مانند برگزاری هر یک از اعیاد و مراسم مذهبی و فرهنگی، برگزاری مراسم عید سعید «فطر» در استان ها و شهرهای کشور ما آداب مخصوص به خود دارد و در شیراز نیز با رسم رویت هلال ماه شوال، آغاز می شود:

یک راهنمای گردشگری فرهنگی با اشاره به آداب ردم شیراز برای برگزاری مراسم عید «فطر» می گوید: مردم شیراز در آخرین شب ماه مبارک رمضان به پشت بام خانه یا خارج از شهر رفته تا هلال ماه شوال را رویت کنند.

عیدی به بزرگی «فطر» در شهری با صفای مذهبی و فرهنگی شیراز

«محبوبه دهقانیان» ادامه می دهد: برگزاری نماز عید «فطر» در شیراز همواره دیدنی بوده است و در زمان حیات «رئیس العلما»، یکی از روحانیون بزرگ شیراز، صبح عید، عده ای به در منزل وی واقع در خیابان «آستانه» شیراز می رفتند تا او را برای خواندن نماز عید به آستانه «سید علاء الدین حسین (ع)» بیاورند.

وی اضافه می کند: رئیس العلما با عبایی سفید و شمشیری در دست در جلوی جمعیت حرکت می کرد و جمعیت با فرستادن صلوات و گفتن تکبیر او را همراهی می کردند.

دهقانیان با تاکید بر اقامه نماز عید «فطر» در حرم مطهر «آستانه» و مساجد شیراز، عنوان می کند: مردم شیراز، ضن پرداخت زکات «فطریه» در صبح عید و بعد از نماز به پذیرایی از مردمی که در مساجد حضور داشتند و حتی رهگذران، می پرداختند.

وی می افزاید: پذیرایی با صرف صبحانه و شامل لقمه نان، پنیر و سبزی، شیرینی زولبیا و بامیه ( زِلِیبی بامیه)، چای، بیسکوییت، لقمه‌ یخنی عدس و کلم و یخنی نخود از نمازگزاران انجام می شد.

شیرازی ها، پس از اتمام این مراسم برای عرض تبریک به دیدار بزرگترها می رفتند و روز عید «فطر» هر ساله برای مردم شیراز، روز جشن و سرور از دیرباز بوده است که در آن به شکرگزاری خداوند می‌پردازند.

گزارش: مریم شمالیان

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !