یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از زاگرس اختصاص یافت


یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از زاگرس اختصاص یافت

سنندج - ایرنا -  معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه 42 منطقه حفاظت شده کشور در زاگرس واقع شده است دارد، گفت: یک هزار میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه امسال برای صیانت از زاگرس اختصاص یافت.

کیومرث کلانتری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حفاظت از زاگرس در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد، اظهار داشت: از ۲۹۵ منطقه حفاظت شده کشور ۴۲ منطقه موجود در۱۲ استان در زاگرس واقع شده است.

وی به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه ۹۹ برای صیانت از زاگرس اشاره کرد و افزود: امیدواریم سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست بتوانند از این محل در راستای حفاظت از جنگل های زاگرس اقدامات موثری انجام دهند.

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست اضافه کرد: زاگرس در سنوات گذشته دستخوش تغییر کاربری‌ها، خشک شدن جنگل‌ها و بیماری درختان شده و برای حفظ و احیای آن نیاز به عزم ملی بود.

کلانتری یادآور شد: با تخصیص این میزان اعتبار گام‌های موثری برای کاهش فرسایش که در نتیجه شخم‌هایی در راستای شیب و بهره‌برداری‌های بی‌رویه برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال، سال سختی از نظر وقوع آتش سوزی است، گفت: وقوع آتش سوزی اجتناب ناپذیر است و برای اطفای آن باید همه بخش‌ها پای کار بیایند و ازمردم نیز درخواست می‌کنیم با حضور در طبیعت باعث آتش سوزی و گسترش آن نشوند.

کلانتری یکی دیگر از اولویت‌های سازمان محیط زیست را حفظ زیستگاه گونه‌های جانوری خواند و گفت: سازمان فقط برای گونه‌هایی که در معرض خطر قرار دارند مداخله می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای یوزپلنگ، گورخر و گوزن زرد مداخلاتی انجام شد که نتیجه بخش هم بوده است، افزود: گورخر از مرکز تکثیر به پارک ملی منتقل و در آنجا رها سازی شدند.

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست اضافه کرد: جمعیت گوزن زرد در سایت تکثیر ایلام رشد ۲۴ درصدی داشت و سال گذشته ۱۷ راس آن به پارک ملی دز و کرخه منتقل شد.

کلانتری با اشاره به اینکه یوزپلنگ گونه حساسی در کشور ما است، گفت: بعد از بررسی‌ها و انجام کار کارشناسی از سه قلاده یوزپلنگ یکی پیر و یکی جوان که در پردیسان بود به زیستگاه طبیعی یعنی پارک ملی توران انتقال دادیم.

وی یادآور شد: این انتقال موجب شد ما در این پارک بعد از مدت‌ها دو خانواده یوز را مشاهده کنیم و این اتفاق ارزشمندی بود.

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست از ایجاد ایجاد مرکز ملی بیماری‌های حیات وحش ومرکز تحقیقات یوزپلنگ ایرانی خبرداد و گفت: ۴۰ هزار قطعه پرنده سال گذشته در میانکاله تلف شد و سازمان به دلیل نداشتن مرکز تشخیص بیماری حق بیان علت بیماری را نداشت.

کلانتری با اشاره به اینکه این اتفاق موجب شد ایجاد مرکز تشخیص بیماری‌های حیات وحش را در برنامه قرار دهیم، افزود: بنابراین در هر استان مرکز قرنطینه‌ای راه‌اندازی می‌شود که به مرکز تشخیص بیماری های حیات وحش متصل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند