موشک اسپیس ایکس آماده پرتاب فضانوردان آمریکایی به فضا


موشک اسپیس ایکس آماده پرتاب فضانوردان آمریکایی به فضا

دو نفر از فضانوردان آمریکایی ناسا آماده هستند تا توسط موشک اسپیس ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند.

موشک اسپیس ایکس آماده پرتاب فضانوردان آمریکایی به فضابه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باب بنکن و داگ هرلی دو نفر از فضانوردان ناسا هستند که خود را برای پرتاب با موشک و سیستم کپسولی که شرکت اسپیس ایکس سازنده آن است آماده رفتن به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده اند.

سرنشین دار موشک اسپیس ایکس که قصد دارد فضانوردان را به ایستگاه فضایی برساند اولین پرتاب خود را تجربه می کند، علاوه برآن نخستین پرتاب سرنشین‌دار به فضا از خاک آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون است؛ چراکه در سال ۲۰۱۱ ناسا شاتل فضایی را بازنشسته کرد و پس از آن برای ارسال فضانوردان آمریکایی از موشک سایوز متعلق به روسیه کمک گرفت اما در سال ۲۰۱۱ این رویه را با بازنشسته شدنِ آخرین شاتل فضایی تغییر داد.

این دو فضانورد از مرکز پرواز‌های فضایی سازمان ناسا در تگزاس به فلوریدا آمده‌اند و هر دو در تگزاس دوره قرنطینه‌شان را سپری کردند. این فضانوردان که خود را برای پرواز برنامه‌ریزی شده در روز چهارشنبه ۲۷ می‌آماده می‌کنند، در کِندی نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و سلامتی‌شان را در اولویت قرار خواهند داد.

هرلی و بنکن مرحله آزمایشیِ «crew dry dress» را نیز باید پشت سر بگذارند. در این مرحله، فضانوردان در فضاپیما قرار گرفته و به سمت سکوی پرتاب هدایت خواهند شد. همچنین خدمه درون کپسول هم برده خواهند شد تا همه از نقش خود در این ماموریت بزرگ آگاه باشند.موشک اسپیس ایکس آماده پرتاب فضانوردان آمریکایی به فضا

هرلی فضانورد ۵۳ ساله درباره دراگون بیان کرد: این یک وسیله نقلیه فضایی شگفت‌انگیز است. به طور حتم شاتل فضایی نیست و با آن فرق دارد. این کپسول، بسیار کوچک‌تر است. این کپسول با کمک جدیدترین فناوری‌ها ساخته شده و از اینکه قرار است درون یک فضاپیمای واقعی قرار بگیریم، بسیار هیجان‌زده هستیم. این تنها پنجمین‌بار است که فضانوردان آمریکایی با یک طرح فضاپیماییِ جدید به مدار زمین فرستاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تولید ماسکی شبیه لباس فضانوردی برای مقابله با کرونا

بنکن فضانورد ۴۹ ساله نیز بیان کرد: همۀ کسانی که در سال‌های گذشته گام‌های موثری در ماموریت‌های فضایی برداشته‌اند، الهام‌بخشِ ما در اجرای این ماموریت جدید هستند. هر موقع که فرصت گفت‌وگو با این فضانوردان را به دست آوردیم، این نکته را گوشزد کردند که باید خودمان را برای مواجهه به هر نوع شرایطی آماده کنیم.

ماموریت فضاییِ ناسا در چهارشنبه، یک لحظه کلیدی در راهبرد ناسا برای تغییر شیوه اجرای فعالیت‌های فضایی است. در همین راستا، ناسا از سال ۲۰۱۰ با شرکت خصوصی اسپیس ایکس وارد همکاری شده تا خدمات حمل و نقل خدمه را وارد فاز جدیدی کرد و به نوآوری پرداخت. آن‌ها همچنین می‌توانند صندلی‌های وسایل نقلیه خود را به سایر شرکت‌ها، افراد ثروتمند و آژانس‌های فضایی بفروشند.

مدیر ناسا جیم برایدنستاین گفت: ما به زودی دوباره فضانوردان آمریکایی را با موشک‌های آمریکایی از خاک آمریکا به فضا ارسال خواهیم کرد. شیوه انجام این ماموریت با تمام ماموریت‌هایی که در گذشته انجام شده، فرق دارد. ما با این هدف به همکاری با صنعت تجاری می‌پردازیم که مشتریانی به غیر از سازمان ناسا جذب کنند؛ هزینه‌های ما را پایین آورده و میزان دسترسی به فضا افزایش یابد. در حال حاضر، این مدل می‌تواند خدمه را تنها تا چند صد کیلومتریِ بالای زمین ببرد؛ یعنی به ایستگاه فضایی بین‌المللی. اما هدف این است که بخش‌های دورتر فضا را نیز با این مدل تحت پوشش قرار دهیم. ناسا در ماه آوریل ۲۰۲۰ از سه تیم درخواست کرده تا ایده‌های خود را برای فرود آوردن فضانوردان در ماه اعلام نمایند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...