31 واقعیت درباره پراید 131


31 واقعیت درباره پراید 131

رپورتاژ: درباره پراید 131 کمپانی سایپا چه می‌دانید؟ این چه سؤالی است؛ همه با پرایدها و از جمله مدل 131 آشنا هستند. اما شاید دوست باشید از این خودروی پراستفاده در ایران بیشتر بدانید. پس چرا معطلید؟‌ این 31 واقعیت درباره این اتومبیل خدمت شما. 60 میلیون برای پراید 131 1. پراید 131 امروزه در … The post 31 واقعیت درباره پراید 131 appeared first on...

رپورتاژ: درباره پراید ۱۳۱ کمپانی سایپا چه می‌دانید؟ این چه سؤالی است؛ همه با پرایدها و از جمله مدل ۱۳۱ آشنا هستند. اما شاید دوست باشید از این خودروی پراستفاده در ایران بیشتر بدانید. پس چرا معطلید؟‌ این ۳۱ واقعیت درباره این اتومبیل خدمت شما.

31 واقعیت درباره پراید 131

۶۰ میلیون برای پراید ۱۳۱

۱. پراید ۱۳۱ امروزه در بازار، نزدیک ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و بازار خوبی هم دارد؛ البته به وقت فروردین ۱۳۹۹.

۲. بد نیست بدانید که پراید ۱۳۱ را، نسخه فیس‌لیفت و جایگزین پراید صبا می‌دانند.

۳. در اواخر دهه ۸۰ شمسی، سایپا اقدام به طراحی پروژه ایکس ۱۰۰ کرد تا عملا پلتفرم پرایدها را ارتقا ببخشد. پراید ۱۳۱ هم از این امر جدا نبود.

۴. پراید ۱۳۱ البته نسخه فیس‌لیفت هم دارد؛ پراید ۱۳۲. جالب این که هر ۲ خودرو به موازات هم تولید شده‌اند.

۵. این مدل، ۵ تیپ دارد. تفاوت این تیپ‌ها، در ویژگی‌های فرمان هیدرولیک، ترمز ای‌بی‌اس و ایربگ راننده است.

۶. ارزان‌ترین تیپ این ماشین، تیپ اس‌تی است که هیچ کدام از این ۳ ویژگی را ندارد.

۷. گران‌ترین تیپ آن را هم باید ای‌ایکس بدانیم؛ که هر ۳ ویژگی را دارد.

۸. از سال ۱۳۹۳ بود که تولید پراید ۱۳۱ با استاندارد یورو ۴ شروع شد.

۹. هزینه نگهداری این خودرو پایین بوده و عملا جزو کم‌خرج‌ترین‌های بازار است. یکی از مزیت‌های این اتومبیل، همین نکته است.

۱۰. همان طور که اشاره شد، بازار دست دوم خوبی هم دارد که یکی دیگر از مزیت‌هایش محسوب می‌شود. کافی است سری به وب سایت دیوار بزنید تا ببینید چقدر مشتری دارد.

۱۱. پرایدها، علی‌رغم همه نقدهایی که به آن‌ها می‌شود، دچار فراوانی قطعات هستند و عملا دارندگان آنها، با مشکلی روبه‌رو نیستند.

۱۲. این پرایدها البته نقاط ضعف هم کم ندارند؛ از جمله کولرها. موقع کولر گرفتن، ماشین حسابی به دردسر می‌افتد.

۱۳. این خودروها فرمان‌پذیری نه چندان جالبی دارند؛ این هم یک ضعف دیگر.

۱۴. کیفیت ساخت خودرو چندان جالب نیست. در نتیجه امنیت خودرو هم با مشکل روبه‌رو است؛ چه از حیث برخورد در تصادف و چه از نظر آپشن‌های ایمنی.

۱۵. حجم موتور پراید ۱۳۱، نزدیک به ۱.۳ لیتر است؛ با قدرت ۷۱ اسب بخار. ظاهرا برای چنین خودرویی بد نیست.

پراید و تیبا و رانا و باقی بچه‌ها

۱۶. مصرف ترکیبی خودرو نزدیک ۶.۵ لیتر است؛ یک مزیت دیگر برای یک خودروی اقتصادی.

۱۷. از جمله رقبای سنتی این ماشین، باید به فیس‌لیفت آن اشاره کرد؛ پراید ۱۳۲. البته معمولا یکی، دو سال باید تفاوت بین نو و کارکرده آنها قائل شد تا متعادل شوند. ظاهرا که این رقابت، برنده‌ای ندارد.

۱۸. رقیب سنتی دیگر پراید ۱۳۱ را باید تیبا صندوقدار بدانیم. تیبا برتری‌هایی به پراید دارد؛ از جمله استحکام و طراحی و امکانات کابین و… .

۱۹. شاید بشود رانا ال‌ایکس را که مربوط ۷، ۸ سال قبل است هم، در این رقابت وارد کرد. طبعا وضعیت رانا از هر حیث بهتر از پراید خواهد بود.

۲۰. بعضی‌ها هم معتقدند که دوو سیلو، البته نسخه‌های سرپا و تمیزش، گزینه بعدی این رقابت هستند و از هر لحاظ، بهتر و سرتر از پراید ۱۳۱. به هر حال می‌توانید به خرید پراید ۱۳۱ در دیوار و همچنین دیگر خودروهای رقیب هم فکر کنید.

۲۱. برخی رانندگان این خودرو معتقدند که پرایدهای ۱۳۹۶ به بعد، سامانه ترمزشان بهتر شده و قابل اعتمادتر است.

۲۲. برخی از طرفداران پراید، معتقدند که این ماشین، بهترین گزینه برای کسی است که درگیر رانندگی اصولی است و نمی‌خواهد کار خاصی با خودرویش انجام بدهد.

۲۳. گفته می‌شود که این پراید و دیگر پرایدها، مشکلی از بابت طراحی و کیفیت نداشتند؛ ولی به مرور زمان که قطعات فنی بی‌کیفیت و تولید بدنه ضعیف به دلیل فرسودگی دستگاه‌های تولید و… پیش آمده، به این حال و روز افتاده‌اند. کیفیت پایین مونتاژ را هم البته نباید از یاد برد.

۲۴. در نسخه‌های جدیدتر خودرو مشکل گیربکس هم گزارش شده؛ که ظاهرا جز تعویض چاره‌ای ندارد.

۲۵. شتاب این پرایدها، نزدیک به ۱۵ ثانیه است؛ البته با کمی کم یا زیاد. این شتاب قاعدتا برای جوانترها چندان جذاب و جالب نیست.

۲۶. حداکثر سرعت این پراید ۱۷۰ کیلومتر است؛ هرچند گفته می‌شود بالای ۱۲۰ تا سرعت، ماشین به لرزه افتاده و کنترلش سخت می‌شود.

۲۷. یکی از سایت‌های معتبر خودرو، نمره هندلینگ این پراید را یک چهارم دانسته است؛ یعنی ۲.۵ از ۱۰.

۲۸. باقی نمره‌های آپشن‌های رفاهی و ایمنی و… هم در همین حد و حدود است. بالاترین نمره به خدمات پس از فروش اختصاص داشت؛ ۸ از ۱۰.

۲۹. آیا می‌دانستید که ریشه پراید، به شرکت کیاموتورز کره بر می‌گردد؟ و البته کمی هم به کمپانی مزدای ژاپن؟

۳۰. روزگاری از پراید، برای تردد در عرشه ناوهای بزرگ آمریکایی استفاده می‌شد؛ چون صرفا قصدشان رفت و آمد در یک مسیر صاف و مشخص و بدون دست‌انداز بود. بعدها این خودرو از بازار آمریکا خارج شد؛ به دلیل ضعف در کیفیت و امنیت.

۳۱. ورود پراید به بازارهای ایران، به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد؛ که شرکت سایپا، کیا پراید را با نام‌های صبا و نسیم به بازار فرستاد. صبا، پدر همین پراید ۱۳۱ محسوب می‌شد.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !