داروی سلسپت تا اواخر خرداد در داروخانه‌ها/ داروی جایگزین برای بیماران پیوند کلیه


داروی سلسپت تا اواخر خرداد در داروخانه‌ها/ داروی جایگزین برای بیماران پیوند کلیه

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: کمبود ماده اولیه سلسپت برطرف شده و تا اواخر خرداد دارو وارد بازار می شود.

داروی سلسپت تا اواخر خرداد در داروخانه‌ها/ داروی جایگزین برای بیماران پیوند کلیه

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کمبود داروی «سلسپت» برای بیماران پیوند کلیه اظهار کرد: پیگیری های لازم را از معاونت غذا و دارو انجام دادیم و پس از بررسی ها مشخص شد که علت کمبود سلسپت نبود ماده اولیه برای تولید دارو بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ارز به ماده اولیه داروی سلسپت تخصیص پیدا کرده است و مواد اولیه دارو اوایل خرداد به کشور وارد و تحویل شرکت داروسازی می شود.

شادنوش بیان کرد: کمبود ماده اولیه به دلیل مشکلات پروازی به وجود آمده و این مشکل برطرف شده است و تا اواخر خرداد دارو وارد بازار و در داروخانه ها توزیع می شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مشکلات برای ورود ماده اولیه ناشی از محدودیت های پروازی در بحران کرونا بوده است.

شادنوش با اشاره به داروی جایگزین برای بیمارانی که پیوند کلیه انجام داه اند، اظهار کرد: داروی جایگزین دیگری به نام «مایفورتیک» (Myfortic)در دسترس بیماران بوده و در بازار موجود است و تا تامین داروی سلسپت بیماران می توانند از این دارو استفاده کنند.

نایاب شدن داروی سلسپت در بازار و چالش بیماران پیوندی

گفتنی است، پیش از این محمد سعید الموسوی عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی از کمبود داروی سلسپت برای بیماران کلیوی خبر داده بود.

الموسوی گفت: داروی سلسپت که داروی اصلی بیماران پیوند کلیه است در کشور نایاب شده و بسیاری از این بیماران نگران پس زدن پیوند و بازگشت به دیالیز هستند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ، داروی اصلی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه برای اینکه پیوند کلیه آنها پس نزند، داروی سلسپت سوئیسی است. البته یکی دو شرکت داروسازی ایرانی هم مشابه این دارو را تولید کرده اند، یک مورد نمونه مشابه خارجی هم دارد که داروی مایفورتیک است اما یک بیمار پیوند کلیه که سالهاست پیوند کرده و در طول سال های گذشته با مصرف داروی سلسپت پیوند کلیه او جواب داده است، ریسک نمی کند که با تغییر دارو، خود را در خطر پس زدن پیوند قرار دهد.

او ادامه داد: کمبود داروی سلسپت استرس زیادی به بیماران پیوند کلیه وارد کرده است، یک بیمار پیوندی از زمانی که پیوند کلیه می زند تا روزی که نفس می کشد باید این دارو را مصرف کند تا کلیه پس نزند. بسیاری از این بیماران با انجمن حمایت از بیماران کلیوی تماس می گیرند و درخواست دارند که این دارو تامین شود. هزینه یک پیوند کلیه اکنون حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. هیچ بیمار پیوندی این ریسک را نمی کند که با تغییر دارو خود را در خطر پس زدن پیوند قرار دهد و این مساله به نفع وزارت بهداشت و دولت هم نیست.

الموسوی گفت: شرکت دارویی که داروی سلسپت را وارد می کند نیز اعلام کرده که پنج میلیون یورو پول خرید این دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به سازمان غذا و دارو پرداخت کرده و این سازمان نیز این پول را در اختیار بانک مرکزی داده تا مراحل بازرگانی واردات این دارو انجام شود. سفیر سوئیس هم اعلام کرده که با استفاده از کانال مالی انتقال وجه برای واردات این دارو همکاری می کند. باید پول این دارو به شرکت تولید کننده پرداخت شود ولی ظاهرا هنوز این مبلغ به شرکت سوئیسی پرداخت نشده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق