فعالیت مراکز ترک اعتیاد مازندران از سر گرفته می‌شود


فعالیت مراکز ترک اعتیاد مازندران از سر گرفته می‌شود

ساری - ایرنا - شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران به ریاست استاندار روز یکشنبه با از سرگیری فعالیت مراکز نگهداری معتادان و تشکل های مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان در این نشست که در ساری برگزار شد ، گفت : نباید به دلیل محدودیت هایی که کرونا ایجاد کرده مسایل اجتماعی فراموش شود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد، فعالیت مراکز نگهداری معتادان مشتمل بر ماده ۱۵ و ۱۶ با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شود.

مراکز ماده ۱۵ به مراکز نگهداری معتادان داوطلب ترک اعتیاد گفته می شود. مراکز ماده ۱۶ هم محل های ترک و نگهدای اجباری معتادان متجاهر هستند.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران همچنین گفت که فعالیت انجمن های معتادان در حال بهبودی گمنام هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی آغاز شود. ‎

معتادان گمنام (Narcotics Anonymous) که با علامت اختصای " ان ای NA " شناخته می شود ، یک انجمن بین‌المللی غیرانتفاعی متشکل از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر ، مشکل اصلی زندگی‌شان بوده ‌است. در این انجمن معتادان در حال بهبودی به ‌طور مرتب گرد هم می‌آیند تا به کمک هم پاکی خود از مواد مخدر را حفظ کنند.

رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران اظهار داشت : با توجه به موضوع کرونا ، کمیته ای متشکل از دستگاه های متولی در خصوص نحوه جمع آوری معتادان به صورت کاملا بهداشتی برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

حسین زادگان افزود : یکی از گفتمان های مهم اجتماعی، مبارزه با اعتیاد است و نباید به دلیل محدودیت های کرونایی فراموش شود.

وی با اشاره به پنجم تیر ماه ، هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود : با توجه به محدودیت های موجود، از ظرفیت فضای مجازی، رسانه ها و دستگاههای تبلیغی و فرهنگی بهره گیری درست صورت گیرد و آگاهی بخشی اجتماعی در اولویت این برنامه ها باشد.

استاندارمازندران بر ارائه برنامه جامع توسط دستگاه های مسئو ل در راستای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود : با کمک شهرداری ها نصب دوربین های پایش تصویری نیز عملیاتی گردد ضمن این که محتوای بیلبورد های شهری نیز می بایست با گفتمان های مهم اجتماعی متناسب باشد.

حسین زادگان با تاکید بر بهره گیری از توانمندی و ظرفیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد فعال و کیفی در اجرای طرح یاریگران زندگی، گفت : مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد یک فرصت بزرگ برای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران نیز در این نشست گفت : پارسال بیش از چهار تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شد که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۳ درصد افزایش داشت.

احمد مظفری افزود : در ۲ ماهه سال جاری بالغ بر ۵۷۱ کیلو انواع مواد مخدر دراستان کشف شد و بیش از ۲ هزار سوادگر مرگ در استان دستگیر و ۱۰ باند مرتبط نیز متلاشی شد.
بر اساس آمار رسمی استان مازندران حدود ۶۰ هزار معتاد شناسایی شده دارد که بیش از ۵۴ هزار نفر از این معتادان در بیش از ۵۲۴ مرکز ترک اعتباد رسمی در حال ترک هستند.

نرخ شیوع مواد مخدر در این خطه شمال کشور ۵۰ درصد از سطح کشوری پایین تر است به طوری که نرخ شیوع مواد مخدر در سطح کشور به ازای هر یکهزار نفر ۵.۴ درصد است که این میانگین در استان مازندران ۲.۶ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)