مسجدالاقصی محل اقامه نماز جهانی امام زمان(عج) است/ انتظار فرج بدون توجه به قدس معنا و کارکرد ندارد


مسجدالاقصی محل اقامه نماز جهانی امام زمان(عج) است/ انتظار فرج بدون توجه به قدس معنا و کارکرد ندارد

حجت‌الاسلام خادمیان با بیان اینکه مسجدالاقصی محل اقامه نماز جهانی امام زمان(عج) و اقتدای حضرت عیسی(ع) به ایشان است، گفت: هیچ منتظری نمی‌تواند ادعای انتظار فرج را داشته باشد مگر اینکه قدس را در دامنه فکری و سبک زندگی‌اش جدی بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به تدبیر امام خمینی(ره) «روز جهانی قدس» نام گرفته است؛ به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی اهمیت گرامیداشت آن و ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مسجدالاقصی در سبک زندگی منتظرانه با حجت الاسلام «مسعود خادمیان»، استاد حوزه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

توجه به مسجدالاقصی و قدس شریف و محکومیت جنایاتی که علیه آنها از سوی رژیم غاصب صهیونیستی اعمال می شود در مهندسی فرهنگ انتظار و درک دولت موعود چه جایگاه و تعریفی دارد؟

مسجدالاقصی از موضوعات مهم هم تاریخی و هم اسلامی است که به نوعی همه بشریت را درگیر و ندایی خاص را در بشریت از سوی مظلومان عالم بلند کرده است که هیچ انسانی به فرض انسان بودن نمی تواند در مقابل آن ساکت باشد یعنی این مسئله جهانشمول و فرادینی است، مگر می شود این همه ظلم و ستم را دید و خود را انسان دانست و در مقابل آن سکوت کرد؟!

در نگاه درون دینی به این مسئله از زاویه سبک زندگی دینی می نگریم، مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که باید سبک زندگی دینی در جامعه ما تبیین و نهادینه شود، چون سبک زندگی اسلامی وجه ممیزه هویت جامعه و فرد است.

باید توجه داشت صرف اینکه من بگویم مسلمان هستم و شهادتین بگویم به منزله برخورداری از سبک زندگی اسلامی نیست. غیر از این، سبک زندگی اسلامی اقتضا می کند که برای هر مظلومی دل بسوزانیم چنان که در دعای ماه مبارک رمضان می خوانیم: خدایا هر گرسنه ای را سیر کن، هر بیماری را شفا بده و ... این جهانشمولی لازمه سبک زندگی اسلامی است یعنی اگر کسی بخواهد مسلمان واقعی باشد باید نسبت به مظلومان عالم دلسوزی داشته باشد.

این مسئله شامل ظلمی که در فلسطین جریان دارد هم می شود؟

ظلمی که در فلسطین اعمال می شود ظلمی فراگیر است، استکبار جهانی آن غیظ و غضب یهودیت متعصب را ابزار ستم بر مردم این منطقه کرده است. ما با یهودیت به عنوان دینی الهی مشکل نداریم بلکه با تعصبات و غیظ هایی که بشریت را پلید کرده و شیرخواره ها را به قتل می رساند، مشکل داریم و با آن مبارزه می کنیم اینکه برخی مسلمانان هم نظاره گر این ظلم ها هستند یعنی سبک زندگی اسلامی بر حیات آنها حاکم نیست.

ما پیامبر(ص) را به عنوان الگو داریم که برای مظلومان دل می سوزاند، چنان که در فتح مکه برای حفظ جان انسان ها دل سوزاندند و در اوج قدرت زمان را «یوم المرحمه» بر کسانی که ستم های بسیار را بر حضرت(ص) روا داشته بودند، معرفی کردند.

ما علی بن ابیطالب(ع) را داریم که فرمودند: اگر خلخال از پای زن یهود باز شود و مرد مسلمان جان دهد، روا است.

چطور می شود مسلمان و منتظر مصلح جهانی بود اما در مقابل کودک‌‌کُشی ها سکوت کرد؟! لازمه سبک زندگی منتظرانه، ظلم ستیزی به عنوان وظیفه ای انسانی دینی است.

آیا حساسیت بیت المقدس و مسجدالاقصی برای ما مسلمانان صرفا به دلیل ریشه های تاریخی آنها است یا این منطقه و مسجد در آینده جهان نیز نقش دارند؟

حساسیت های بسیاری نسبت به قدس و فلسطین وجود دارد این حساسیت نه فقط از آن باب است که این مسجد قبله اول مسلمین و محل معراج پیامبر(ص) بوده است بلکه در آینده تاریخ بشر هم این مسجد نقش آفرین است، مگر می شود منتظر منجی موعود(عج) بود و از نقش این مسجد در این آینده اطلاع نداشت. چراکه قدس مرکز وحدت آفرین بین جهانیان در عصر ظهور است.

یکی از مکان هایی که با ظهور امام زمان (عج) نجات و امنیت و آرمان های انسانی را تجربه می کند قدس شریف است و حضرت عیسی (ع) بعد از نزول از آسمان به اذن خدا، در این منطقه به امام زمان(عج) می پیوندد.

در روایتی از امیرمومنان(ع) است که فرمودند: حضرت مسیح (ع) در این منطقه به امام زمان(عج) در نماز اقتداء می کند و جهان نظاره گر این صحنه خواهد بود.

این همراهی حضرت مسیح(ع) به عنوان پیامبر یکی از ادیان بزرگ جهان با امام زمان(عج)، چه تاثیری در موازنه قدرت در عصر ظهور دارد؟

این یعنی بشر با جنگ به امام زمان(عج) نمی پیوندد و همه فتوحات حضرت(عج) با جنگ به دست نمی آید، صحنه هایی مثل اقتدای حضرت عیسی(ع) به امام مهدی(عج) است که قلب ها را به حضرت حجت(عج) متمایل می کند و منجی مسیحیان که به عنوان ذخیره الهی به آسمان رفته، نزول خواهد کرد و به موعود شیعی اسلامی یعنی حضرت مهدی(عج) در نماز اقتدا می کند، اینها درک بشریت را دچار تحول می کند.

جنگ ها عموما قبل از ظهور رخ می دهد و به دست حضرت(عج) نیست مگر در قالب دفاع و برای دفع سلطه و استکبار، امام زمان(عج)، امیر لطف و محبت در حق بشریت است.

از این جهت بیت المقدس مرکز وحدت آفرین بین مسیحیت و مسلمانان و بلکه همه بشریت است.

با چنین تعریف و جایگاهی، دفاع از بیت المقدس و مسجدالاقصی در فرهنگ انتظار چه جایگاهی دارد؟

منتظر واقعی نمی تواند این مرکز آینده انتظار و ظهور را مورد غفلت قرار دهد و هر زمان که به قدس و بیت المقدس توجه و از آن حمایت کند در مسیر ظهور حرکت کرده و هر چه فاصله بگیرد از مسیر ظهور فاصله گرفته است.

منتظر واقعی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و پیروان مکتب ایشان هستند که دغدغه همیشگی قدس و مسجدالاقصی را داشتند.

حمایت از قدس شریف از وظایف منتظران است؛ آنجا است که حکومت امام عصر(عج) مستحکم و تابوت سکینه به دست حضرت(عج) باز می شود و بشریت در پرتوی نورانیت و ظهور مهدوی سکینه و آرامش واقعی را درک می کنند و آنچه خوبان عالم در پی آن بوده اند در پرتوی اقتداء به حضرت حجت بن الحسن(عج) محقق می شود و نماز جهانی امام زمان(عج) را در بیت المقدس درک خواهیم کرد.

اگر کسی طالب دفاع از حق و نجات برای مظلومان و دولت جهانی مستضعفان است از نقاط عطف تحقق این آرمان، مسجدالاقصی است.

مسجدالاقصی در جغرافیای عصر ظهور چه نقشی دارد و کدامیک از پایگاه های حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) خواهد بود؟

در جغرافیای ظهور اولین نقطه مکه و مدینه هستند که اتفاقاتی همچون خسف بیداء و شکست سفیانی در آنها رخ می دهد، دومین نقطه مسجد کوفه است که محل حکومت امام زمان(عج) خواهد بود. نقطه سوم بیت المقدس است که نقطه نهایی است و نماز جهانی و اقتداء جهانی به حضرت ولیعصر(عج) در نماز، در این منطقه رخ می هد و این، نگاه بلند به قدس را تبیین می کند.

هیچ منتظری نمی تواند ادعای انتظار ظهور امام مهدی(عج) را داشته باشد مگر اینکه قدس را در دامنه فکری و سبک زندگی اش جدی بگیرد به ویژه با تاکیدی که در روایات شده که قدس منطقه تعیین کننده بسیاری از موضوعات است ازجمله فرود آمدن حضرت مسیح(ع) و پیوستن آن نبی الهی به امام عصر(عج).

ان شاءالله هر چه زودتر این نماز جهانی را درک کنیم و به واسطه حضرت حجت(عج) و حضرت عیسی(ع) بشریت از شر ظلم ها و بداخلاقی ها نجات بیابد و انسانیت واقعی را تجربه کند.

حمایت از قدس و مردم مظلوم فلسطین در حرکت به سوی ظهور چه تاثیری دارد؟

قدس معیار انسان بودن و مسلمان بودن است و توجه به قدس و حریم این جایگاه مقدس اسلامی معیار مسلمان واقعی بودن است.

در این ایام که درگیر کرونا هستیم و امکان حضور در راهپیمایی روز قدس را نداریم باید در فضای مجازی ندای حمایت از قدس را بلند کنیم و خشم علیه این ظلم ها را فریاد بزنیم که مسلما تاثیر دارد.

ظهور با معجزه رخ نمی دهد وگرنه از همان ابتدا ائمه(ع) درگیر ظلم نمی شدند شرط ظهور تحول فکری است.

هم اسلامیت و هم انسانیت و هم انتظار ما با بیت المقدس گره وثیق دارد و نباید این وسوسه های شیطانی ظالمان را جدی بگیریم که این حمایت ها و دفاع از مستضعفان چه فایده ای دارد؟ باید به بشریت بباورانیم که هویت فردی اجتماعی و فکری ما باید به این سمت برود تا آن اتفاق بزرگ جهانی یعنی ظهور رخ بدهد

امام خمینی(ره) جامعه را با این فرهنگ و ضرورت آشنا کرد و امید است با رهبری مقام معظم رهبری این پرچم را به دست امام زمان (عج) بسپاریم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا