پیش‌بینی صادرات 500 کیلوگرم اسانس گل محمدی از کاشان


پیش‌بینی صادرات 500 کیلوگرم اسانس گل محمدی از کاشان

کاشان- ایرنا- فرماندار ویژه کاشان گفت: پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی مرزها 500 کیلوگرم اسانس گل محمدی امسال از این شهرستان به کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس صادر شود.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به گردش مالی پنج هزار میلیارد ریالی صنعت گل و گلاب کاشان اشاره کرد و افزود: این صنعت پیش‌تر نزدیک به ۱۷ میلیون دلار در بخش گلاب و چهار میلیون دلار در بخش اسانس ارزآوری داشته است.

وی بیان کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا و تاثیرهای منفی آن در بخش اقتصادی این صنعت، تلاش دولت و فعالان بر آن بوده که با بازاریابی و گشایش بازارهای جدید، میزان تولید و ارزش محصولات حفظ شود چرا که میزان تولید سالانه گلستان‌ها در این شهرستان دست‌کم ۱۵ هزار تن گلاب ناب و درجه یک است که سهم قابل توجهی از بازار ایران را شامل می‌شود.

فرماندار ویژه کاشان تشریح کرد: بخشی از محصولات (فرآورده‌های گل محمدی) به علت مرغوب بودن با وجود بسته شدن بندرهای بازرگانی و کاهش میزان صادرات در پیش از ماه مبارک مبارک رمضان، تعطیلی قنادی‌ها، بستنی فروشی‌ها، مرکزهای مذهبی و توقف ورود گردشگران به منطقه، از طریق سفارش‌های اینترنتی یا مراجعه افراد به نمایندگی‌ها در سایر شهرها به فروش رسیده است.

وی بر این اساس تعیین قیمت واحد برای گل محمدی، دریافت سفارش‌های فروش به صورت اینترنتی، فعال‌سازی نمایندگی‌ها، تعیین سهمیه و همکاری کارخانه‌های صنعتی برای خرید گل از کشاورزان منطقه را از جمله تمهیدها برای کاهش خسارت‌های ناشی از کرونا به کشاورزان و گلابگیران در سال‌جاری عنوان کرد.

مرتضایی همچنین اظهارداشت: این شهرستان به عنوان قطب صنایع فرآوری گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی ظرفیت تولید بیش از ۶۰ هزار تن گلاب و افزون بر ۸۵ هزار تن عرقیات گیاهی را در سال دارد که این محصولات در ۳۸ کارخانه صنعتی و نزدیک به پنج هزار دیگ در یک‌هزار و ۸۰۰ کارگاه سنتی فرآوری و عرضه می‌شود.

وی میزان مرتع‌های زیر کشت گل محمدی را در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار برشمرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار تن گل محمدی از زمین‌های زیر کشت در منطقه کاشان قابل برداشت است که البته در سال‌های بدون خسارت می‌توان در هر هکتار به طور میانگین چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گل برداشت کرد.

فرماندار ویژه کاشان میزان اشتغال در گلستان‌های گل محمدی کاشان را پنج هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: یک‌هزار نفر در کارخانه‌های صنعتی، سه هزار نفر در کارگاه‌های سنتی و در موسم گلچینی نیز ۲۵۰ هزار نفر- روز کارگر مشغول به کار می‌شوند.

وی تاکید کرد: کیفیت بهتر گل محمدی در نتیجه شرایط آب و هوایی مناسب و از سویی آموزش کشاورزان، به‌روز شدن تجهیزات کارگاه‌های گلابگیری و بهره‌برداری از آخرین یافته‌های این حوزه در دانشگاه کاشان، به تولید گلاب مرغوب‌تر در سال‌جاری منجر شده است.

به گفته مرتضایی، نظارت اداره‌های صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، مرکز بهداشت و اتحادیه گلابگیران و همچنین کنترل مستمر کیفیت موجب شده است که با وجود تولید گلاب در ۱۶ استان کشور، همچنان کیفیت گلاب کاشان در صدر قرار گیرد.

گلابگیری کاشان به ویژه در ۲ دهه گذشته با احیای خانه‌های تاریخی و تقویت بوم‌گردی، بهار را به فصل گردشگری منطقه تبدیل و سالانه هزاران نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را جذب می‌کرد که با ظهور کرونا همه فعالیت‌های مرتبط تحت تاثیر قرار گرفت؛ اگرچه بنابر اعلام مسوولان در زمان حاضر منطقه از نظر کنترل بیماری شرایط به نسبت مناسبی دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) که نخستین‌بار (آذر/دی ۲۰۱۹) در ووهان چین شناسایی شد و با سرایت به بیشتر نقاط دنیا سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس