فروش آنلاین مواد غذایی و تضعیف استفاده از غذای سالم


فروش آنلاین مواد غذایی و تضعیف استفاده از غذای سالم

دسترسی آسان به غذاهای پرکالری، همراه با تبلیغات گسترده  باعث ایجاد بحران بی‌سابقه چاقی در جهان شده است.

به گزارش نیوز، چاقی در بسیاری از نقاط جهان به یک تهدید بزرگ تبدیل‌شده است، اما در هیچ کجا به‌اندازه ایالات‌متحده شیوع ندارد. بر اساس اطلاعات منتشرشده در نشریه JAMA در سال 2018، تقریبا 40 درصد از بزرگسالان بالای 20 سال در ایالات‌متحده (که حدود 93.3 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند) چاق بودند.

البته علت این روند فقط میزان خوراک مصرفی نیست، بلکه شیوه خرید مواد غذایی نیز تغییر کرده است. بیشتر افراد خرید مواد غذایی به‌صورت آنلاین را ترجیح می‌دهند و نحوه خرید مواد غذایی به‌صورت آنلاین تا حدودی با خرید حضوری متفاوت است.

خبر خوب این است که فروشندگان مواد غذایی آنلاین می‌توانند با توصیه گزینه‌های سالم‌تر به شما کمک کنند و خبر بد این است که آنها این کار را انجام نمی‌دهند.

بر اساس نتایج تحقیق مرکز علمی علاقه‌مندی عموم امریکا (CSPI)، حتی زمانی که افراد قصد دارند از غذایی سالم آنلاین بهره‌مند شوند به دلیل تبلیغات غذای ناسالم استفاده از مواد غذایی سالم تضعیف می‌شود.

بیش از نیمی از تبلیغات غذایی و آشامیدنی در صفحات وب و خرده‌فروشی‌های آنلاین مربوط به محصولات ناسالم و بیش از 75درصد ایمیل‌های ارسالی خرده‌فروشان به مصرف کنندگان تبلیغ غذا و نوشیدنی ناسالم است.

معاون این مرکز گفت: "سفارش مواد غذایی آنلاین، پتانسیل افزایش دسترسی آمریکایی‌ها به مواد غذایی سالم را دارد، اما تاکنون، این صنعت از این فرصت استفاده نکرده است."

وی ادامه داد: "خرده‌فروشان آنلاین به تبلیغات نوشابه‌های گازدار، چیپس، آب‌نبات، کوکی‌ها و سایر غذاهای ناسالم مشغول هستند. موقعیت و محل قرارگیری این مواد در بازاریابی آنلاین نیز دقیقا مانند محل قرارگیری آنها در سوپرمارکت‌هاست. "

مطالعات قبلی نشان داده که خرید آنلاین می‌تواند خرید اجباری را کاهش دهد. اما نتایج جدید نشان می‌دهد، اگر خرید اینترنتی آفلاین را با یک خرید آنلاین جایگزین کنیم، واقعا هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهیم.

در پی وخیم‌تر شدن اوضاع ، محیط آنلاین این امکان را دارد که حتی از خریدهای اجباری بیشتری استفاده کند و ما به‌عنوان مصرف‌کننده آنها را مشاهده خواهیم کرد.

داریا مینووی از مرکز CSPI گفت: "در یک فروشگاه فیزیکی، فضای محدودی وجود دارد که تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی می‌توانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند. بااین‌وجود ، در خرید آنلاین، فرصت‌های بی‌پایان برای خرده‌فروشان وجود دارد که مصرف‌کنندگان را با تبلیغات پربیننده و بنر تبلیغاتی تحریک کنند و باعث ایجاد خریدهای اجباری شوند.. "

در ایالات‌متحده، خرید مواد غذایی آنلاین حدود 6درصد کل هزینه‌های مواد غذایی در ایالات‌متحده (که فروش تقریبا 17.5 میلیارد دلار را شامل می‌شود) در سال 2018 را تشکیل داده و الگوهای مشابهی در اروپای غربی نیز در این مورد گزارش‌شده است.

پیش‌بینی می‌شود این بازار تا سال 2025، 7 برابر رشد کند.

درک این مسأله دشوار نیست، بسترهای آنلاین به‌صورت راه‌حل‌های مناسب در دنیایی که زمان در آن مهم است، ظاهر می‌شوند. اما تاثیری که این سیستم‌عامل‌ها در خرید غذاهای سالم در مقابل ناسالم دارند هنوز کاملا مورد بررسی قرار نگرفته است.

اگر سیستم‌عامل‌های آنلاین به‌گونه‌ای طراحی شود که سلامت مواد غذایی را جزئی از الگوی خود بداند، می‌تواند تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد کند، اما با عناوین تبلیغاتی مشهود این مورد بعید به نظر می‌رسد.

هدف بازاریابی آنلاین تغییر و تحریک خرید است و این امر به‌ویژه در فروشگاه‌های مواد غذایی مشهود است و اکثریت غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های خریداری‌شده توسط آمریکایی‌ها را به خود اختصاص داده است، به‌عنوان‌مثال، بیش از 70درصد نوشیدنی‌های قندی که کودکان می‌نوشند در فروشگاه‌های مواد غذایی فروخته می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی