به گزارش الف به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» سرویس‌های امنیتی ریاست‌جمهوری آمریکا که مسئول جابجایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور هستند٬ جمعه شب گذشته وقتی اعتراض مردم آمریکا به قتل شهروند سیاهپوست مینیاپولیس به نزدیکی‌های کاخ سفید رسید، در اقدامی دفاعی ترامپ را برای مدتی کوتاه به یک پناهگاه امن در زیرزمین کاخ سفید منتقل کردند.

چهار روز پس از جنایت دردناک پلیس آمریکا در کشتن فلوید ۴۶ ساله، معترضان پشت در کاخ سفید جمع شدند و درگیری‌ها با نیروهای امنیتی و سرویس مخفی آغاز شد. اما جریان این پناهگاه مخفی چیست؟

مجله تایم آمریکا گزارش داد که ترامپ حدود یک ساعت در پناهگاه مخفی کاخ سفید که برای وضعیت‌های اضطراری مانند حملات تروریستی در نظر گرفته شده بود ماند. طبق اظهارات مشاور کاخ سفید٬ آنها نمی‌توانند درباره این موضوعات حساس با صراحت حرف بزنند.

شبکه سی ان ان آمریکا نیز به نقل از مقامات قانونی واشنگتن اعلام کرد که «ملانیا» همسر ترامپ نیز به همراه پسر ۱۴ ساله خود نیز وارد این پناهگاه شده بود.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز٬ روز شنبه ترامپ به طور ناگهانی از سرویس مخفی کاخ سفید تشکر کرد. اکنون به نظر می‌رسد دلیل اصلی تشکر کردن رئیس جمهوری آمریکا از سرویس مخفی همان مخفی شدن در پناهگاه امن زیرزمین کاخ سفید بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود در این زمینه نوشت: وقتی شورش‌ها و ناآرامی‌ها شدت گرفت، نیروهای سرویس مخفی به محل اقامت ترامپ رفتند و او را به مخفیگاهی بردند که قبل از آن در هنگام رخ دادن حوادث تروریستی استفاده می‌شد.

پناهگاه امن کاخ سفید که در قسمت شرقی این کاخ قرار دارد به گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند حتی در برابر برخورد جت‌های مسافربری هم مقاومت کند و محل امنی برای اقامت و یک مرکز ارتباطی برای رئیس جمهور و سایر مقامات آمریکا در وضعیت‌های اضطراری مانند جنگ‌ها و حملات تروریستی باشد.

این پناهگاه همچنین مجهز به تجهیزات ارتباطی مدرن و تلویزیون و موبایل برای هماهنگی با طرف‌های دولتی در خارج است.

طبق اطلاعات نیویوک تایمز٬ اولین پناهگاه در کاخ سفید در خلال جنگ جهانی دوم برای محافظت از «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور وقت ایالات متحده در برابر حملات هوایی به واشنگتن ساخته شد.

این روزنامه ادامه داد:«دیک چنی»، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش و «کاندولیزا رایس» مشاور امنیت ملی آن به همراه سایر مقامات واشنگتن هنگام رخ دادن حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به این پناهگاه منتقل شده بودند. در آن روز، بوش در کاخ سفید نبود و خبر حمله‌های تروریستی به نیویورک و برخورد دو هواپیما با برج‌های سازمان تجارت جهانی در همان سفر به اطلاع او رسید.

بر اساس نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز٬ سینمای آمریکا که علاقه زیادی به زندگی‌نامه روسای جمهور این کشور دارد در تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله «سالت» در سال ۲۰۱۰ و فیلم «سقوط کاخ سفید» در ۲۰۱۳ به موضوع فرار مقامات آمریکایی به این پناهگاه پرداخته بود.

طبق گزارش روزنامه مذکور «ریچارد کلارک» نویسنده کتاب «در مبارزه با همه دشمنان» در مارس ۲۰۰۴ که مشاور بخش مبارزه با تروریسم در دوره ریاست‌جمهوری بوش پسر نیز بود نوشته است که چگونه مشاور ارشد جرج بوش به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر نشست‌ها و تماس‌ها برای مدیریت بحران این حملات را درون این پناهگاه انجام می‌داد.