پارک موزه دفاع مقدس سمنان


پارک موزه دفاع مقدس سمنان در زمینی به مساحت 12 هکتار ساخته شده است و در حاشیه شرقی شهر سمنان و در مجاورت شریان اصلی شهر در کنار کمربندی تهران – مشهد و مصلای شهر سمنان قرار دارد. این ‏پارک موزه به شکل یک پارک مفهومی در فضای سبز ساخته شده و هدف آن نشان […]

پارک موزه دفاع مقدس سمنان در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار ساخته شده است و در حاشیه شرقی شهر سمنان و در مجاورت شریان اصلی شهر در کنار کمربندی تهران – مشهد و مصلای شهر سمنان قرار دارد. این ‏پارک موزه به شکل یک پارک مفهومی در فضای سبز ساخته شده و هدف آن نشان دادن ماهیت تهاجم و ‏دفاع در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران به خصوص تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را ‏داشته است.

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

مجموعه فرهنگی دفاع مقدس سمنان یکی از زیباترین و بهترین مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در ایران است که بر این اساس تنها سه مرکز فرهنگی دفاع مقدس در کشور با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب ایجاد شد که یکی از آن‌ها مرکز فرهنگی و پارک موزه دفاع مقدس سمنان است.
تاکنون ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در این مرکز هزینه شده که از این مبلغ ۱۸ میلیارد تومان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب تامین شده که در این راستا ۷۰ درصد از یادمان‌های شهدای گمنام استان سمنان با محوریت مردم و خیرین کامل که قرار است ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز به زودی به اتمام برسد. ساخت و تکمیل باغ موزه دفاع مقدس سمنان به دلیل مشکلات اعتباری ۱۲ سال به طول انجامیده اما اکنون به همت مدیران و مسئولان استانی و درایت دولت تدبیر و امید انتظار می رود با تامین اعتبار امسال، تکمیل و به بهره برداری برسد.
بنای موزه در سه سطح زیر زمین، همکف و طبقه اول طراحی شده و هر یک از این طبقات به تنـاسب اهـمیت و عـملـکرد خود در کلیت بنا، نقش خاصی را ایفا میکند. طبقه همکف و زیرزمین شامل رواقهای با عناوین مختلف موزه است و در آن آثار و اسناد گوناگون دفاع مقدس، وقایع و موضوعات جنگ را به صورت موضوعی و فرآیندی نمایش میدهند و طبقه اول شامل بخش اداری و مرمت موزه میباشد.

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

این موزه شامل سردر، صحن تاریخ، ساختمان مرکزی موزه، شهر نمادین، محل بدرقه و اعزام، عقبه جبهه، شب عملیات، منطقه‌ی عملیاتی طریق القدس، شهید گمنام، یادمان سه هزار شهید استان سمنان، عرصه‌ی خودباوری، عرصه نبرد و دفاع دریایی و ساختمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس می‌شود.شهر نمادین محل بدرقه و اعزام عقبه جبهه به شب عملیات شامل یادمان ۳۰۰ شهید می باشد و در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار که دارای فضای سبزو پارک مفهمومی است، قرار دارد.
سردر پارک مـوزه به عنـوان ارتـباط دهـنده مجـموعه دارای ۳۰۰ مترمربع مساحت میباشد که سازه آن بصورت خورشیدی در حال طلوع طراحی گردیده است که روی سقف آن طرح گرههای معماری سنتی با نمای بتن نمایان خودنمایی میکند. عناصر مختلفی مانند یادمان عاشورا و پرچم سبز عاشورا و ۷۲ فواره به صورت آب نما به عنوان وجه نمادین نهضت امام حسین(ع) و عاشورا در پیش فضا و زیر سر در طراحی شده است.

برخی از بخش‌های پارک شامل سردر، ‏فرهنگسرا، کتابخانه، یادمان ۳۰۰ شهید، شهر نمادین محل بدرقه و اعزام عقبه جبهه به شب عملیات، ‏صحن تاریخ، ساختمان مرکزی موزه و میدان شروع جنگ تحمیلی، مرکز فرهنگی دفاع مقدس، مجموعه ‏میدان جنگ، یادمان شهید گمنام و… می‌شود.

نحوه دسترسی به پارک موزه دفاع مقدس سمنان

آدرس: حاشیه شرقی شهر سمنان و در مجاورت شریان اصلی شهر در کنار کمربندی تهران، مشهد و مصلای شهر سمنان

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

پارک موزه دفاع مقدس سمنان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته