به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، داروی مالاریا که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که آن را برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ مصرف می‌کند، در آزمایش‌ها شکست خورد و بی‌تاثیر شناخته شد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که داروی موسوم به "هیدروکسی کلروکین" (Hydroxychloroquine) که برای درمان انواع مشخصی از مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثری در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس ندارد و تاثیر آن فقط به اندازه یک دارونما است. به نظر نمی‌رسد که این دارو، آسیب جدی به همراه داشته باشد؛ با وجود این حدود ۴۰ درصد عوارض جانبی را شامل می‌شود که بیشتر معده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دکتر "دیوید بولویر" (David Boulware)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما با دیدن نتایج این آزمایش، واقعا ناامید شدیم. هدف ما این بود تا یک پژوهش باکیفیت انجام دهیم زیرا شواهدی که تاکنون در مورد این دارو به دست آمده‌اند، بی‌نتیجه بوده‌اند.

هیدروکسی کلروکین و یک داروی مشابه موسوم به "کلروکین" (chloroquine) که برای پیشگیری و درمان مالاریا به کار می‌رود، از ماه مارس و با آغاز تبلیغات ترامپ در مورد آنها، موضوع بسیاری از بحث‌های علمی بوده‌اند. هیدروکسی کلروکین مدت‌هاست که برای درمان مالاریا، لوپوس و روماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هیچ پژوهش بزرگی نشان نداده است که این دارو و یا کلروکین می‌توانند برای بیماران مبتلا به کروناویروس، ایمن یا موثر باشند. حتی نتایج برخی از پژوهش‌ها حاکی از این است که داروهای مذکور می‌توانند با ضررهایی همراه باشند.

مقامات فدرال آمریکا نیز پیشتر به دلیل خطر عوارض جانبی این دارو به خصوص مشکل قلبی، در مورد استفاده از آن در فضایی به غیر از بیمارستان و پژوهش‌های رسمی هشدار داده بودند.

گزارش‌هایی که در اوایل ماه جاری منتشر شدند، نگرانی‌هایی را در مورد حدود ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ مطرح کردند که به مصرف داروهای مالاریا اقدام کرده بودند و خود را در معرض ابتلا به مشکل قلبی یا حتی خطر مرگ قرار دادند.

بولویر و همکارانش در این پژوهش، ۸۲۱ نفر داوطلب که در آمریکا و کانادا ساکن بودند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان یا با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ زندگی می‌کردند و یا به خاطر کار خود در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار داشتند.

این بررسی، چهار روز پس از قرار گرفتن آنها در معرض افراد بیمار آغاز شد. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی و به مدت پنج روز، قرص‌های دارونما و یا هیدروکسی کلروکین را دریافت کردند. نه بیماران و نه پزشکان آنها نمی‌دانستند که بیمار چه دارویی را دریافت می‌کند.

پس از ۱۴ روز، ۱۲ درصد از کسانی که دارو مصرف کرده بودند و ۱۴ درصد از کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، مبتلا شدند اما این تفاوت به قدری کم بود که می‌توان گفت شاید فقط به صورت تصادفی پیش آمده است.

بولویر ادامه داد: می‌توان گفت که این دارو اساسا تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ ندارد. ما برای تایید این دارو باید اثرات بیشتری مشاهده کنیم تا بتوانیم در مورد استفاده از آن و همچنین عوارض جانبی آن در پیشگیری از بیماری نظر بدهیم.

این پژوهش، در مجله " New England Journal of Medicine" به چاپ رسید.