آتش بی تدبیری بر جان جنگل های زاگرس


آتش بی تدبیری بر جان جنگل های زاگرس

استاد دانشگاه تهران با اشاره به آتش سوزی اخیر در استان کهکیلویه و بویر احمد گفت: آتش بی تدبیری بر جان جنگل های زاگرس افتاده است.

علی تقی خانی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: جنگل های زاگرس که ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهند و در ۱۱ استان با ۶ میلیون هکتار گسترش دارند از جمله منابع طبیعی نقش آفرین در ثبات و توسعه اکوسیستم مناطق شمال غرب و جنوب غرب محسوب می‌شوند که ارزش والایی در بهبود محیط زیستی و اقتصادی جمعیتی حدود ۱۵ میلیون دارد که همچنان بمدت ۱۰ روز است جنگل های بخش جنوب غربی زاگرس در آتش می سوزد و علی رغم ده ها آتش سوزی در سال های گذشته در جنگل های زاگرس و خساراتی بالغ بر ۱ میلیون هکتار وارد نموده است متاسفانه سازمان جنگل ها همچنان بدون برنامه فاقد هرگونه تجهیزات و امکانات مهار آتش است!! بخش کوچکی از عدم برنامه‌ریزی جامع در حوزه سازمان گسترده جنگلها و مراتع کشور است.

وی ادامه داد: بدیهی است در سایر بخش های اجرایی و تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی زراعی، دامی، باغبانی، تعاونیها و اتحادیه های روستایی، آب و خاک، مکانیزاسیون، تحقیقات آموزش ترویج، مالی اداری و منابع انسانی و غیره بی برنامه گی محسوس است در واقع عملکرد گذشته حوزه معاونت جنگل ها و مراتع ثابت کرد مشت نمونه خروار است و بی برنامگی بر وزارت جهاد کشاورزی شدیداً سایه افکنده است و مدیرانِ عالی دستگاه های اجرایی با بزرگنمایی عملکردهای بسیار کوچک در سطح گسترده کشاورزی مملکت دانسته یا نادانسته تلاش دارند صرفاً با تبلیغات ناسالم و آمار ارقام متناقض خود را راضی در حالی که جامعه کشاورزی دست اندرکار با جمع جبری آماری در سطح کشور عمیقاً ناراضی و در حال انحطاط غوطه ور هستند!!؟

علی تقی خانی افزود: مسوولین خود شیفته هرگز مایل نیستند حقایق تلخ مدیریتی و برنامه‌ریزی خود را باور کنند که مسیری پُر اشتباه با حیف و میل بیت المال و هزینه های بسیار سنگین دولتی را صرفاً در قالب رویا و خیالات به اسم برنامه می پیمایند!!؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حالی که توهماتِ برنامه ای بدون پشتوانه عملیاتی با مضامین شعاری باید بشود!! زمین تا آسمان با علم و دانشِ برنامه ریزی استراتژیک توأم با مطالعات راهبردی دقیق ازنظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی، اکولوژیک و پیش بینی دقیق امکانات، تجهیزات، اعتبارات بویژه مدیریت عالی استراتژیک با بکارگیری تکنولوژی و سیستم های پیشرفته مدیریتی منابع سازمانی به استناد استقرار سراسری و توانمندی های کاربردی نرم افزار "سیستم یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی موردنظر وزارتخانه نه تنها رویای برنامه ای با واقعیات برنامه‌ریزی مورد اشاره بسیار فاصله دارد بلکه با مفاهیم علمی تخصصی برنامه ریزی مغایرت کامل دارد.

تقی خانی گفت: بنابراین خلاصه کنم تاکنون برنامه‌ریزی نه فقط در بخش کشاورزی بلکه سایربخش های اقتصادی و اجرایی کشور رویا پردازی بوده به همین دلیل مشاهده می شود در یک نمونه از آتش سوزی جنگل های زاگرس علی رغم ده ها بار تجربه آتش سوزی کماکان گرفتار بی برنامگی ناشی از سیاستهای سوء مدیریتی ندانم کاری هستند، زیرا فقط خیال می کنند برنامه دارند در حالی که رویایی بیش ندارند!!؟

این فعال مباحث حوزه کشاورزی تاکید کرد: باید واقع نگر باشیم و دست از تبلیغات با آمار ارقام قلابی بدون پشتوانه علمی عملیاتی برداریم و اپیدمی بزرگنمایی اقدامات جزء را فقط با حرف و شعار تبلیغاتی برای رقابت در حفظ پست و مقام هایی که به دید بنده اکثراً جعلی و فاقد هرگونه ارزش های تجربی، اجرایی و علمی است و در اثر رانت خواری و سفارش کسب شده است حداقل در دوره جدید وزارت جهاد کشاورزی که انصافاً مدیرانِ عالی شایسته ای با علم و سواد مناسب از سوی وزیر گزینش شده اند و تا تکمیل زنجیره بهم پیوسته مدیرانِ کلیدی ادامه دارد، دست برداریم و از رفتارهای سیاست زدگی و رانت خواری در گزینش مدیرانِ عالی برخی وزارتخانه ها با تبلیغات بی محتوا جدا شویم و راهِ ثواب خدمت به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی کشور را با انتخاب مدیرانِ عالی شایسته و برتر دنبال کنیم.

تقی خانی در پایان گفت: بار دیگر به صراحت عرض می کنم بخش های مختلف اجرایی و تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی مشابه جنگل ها و مراتع فاقد برنامه‌ریزی جامع و استراتژیک بلندمدت به معنای تخصصی هستند و در هریک از معاونت ها چنین ضعف بزرگی بطور نسبی قابل اثبات است عملاً حوزه معاونت ها دور باطل با هزینه‌های ساختاری سنگین می چرخند شک ندارم!!؟ لذا ارزیابی و بازنگری جامع برنامه ای را در سطح گسترده وزارتخانه ازسوی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی مبتنی بر توسعه کشاورزی پایدار و امنیت غذای با اقدام به انجام مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی استراتژیک طرحهای توسعه ای اجرایی هماهنگ و هم افزا سیستمی در مجموعه معاونت ها بعنوانِ شاخص ترین اقدام زیربنایی با حضور وزیر و مدیرانِ عالی فرهیخته در دوره جدید وزارت پیشنهاد راسخ دارم چون پسندیده نیست راهِ غلطِ گذشته ادامه یابد!! باشدکه باقیات صالحات درتاریخ توسعه کشاورزی ایران ماندگار گردد.

46

کد خبر 1395888

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»